امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 9th, 2024 3:52 | کد خبر : 24751 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

دو هزار هکتار از اراضی شرکت مغان به کشت نهال صنوبر اختصاص یافت

مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان از کشت دو هزار هکتار نهال صنوبر در اراضی غیرقابل استفاده این شرکت خبر داد و گفت: انتقال نخستین محموله نهال صنوبر به این بنگاه اقتصادی شروع و مساحت قابل توجهی از آن نیز کشت شده است.

مغانه آنلاین- شنبه۱۹-۱۲-۱۴۰۲

صمد بهزاد در مراسم کاشت نهال، این اقدام را در راستای اجرای سیاست کشوری کشت یک میلیارد اصله درخت در سطح ایران ذکر کرد و با اشاره به حذف ۴۰۰ هکتار از درختان غیراقتصادی مجتمع باغات میوه اظهار کرد: امسال ۱۴۰ هکتار نهال مثمر و ۱۰۰ هکتار نهال غیرمثمر در مجتمع باغات میوه و ۱۰۰ هکتار صنوبر نیز در مجتمع زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان کشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: کاشت درخت و توسعه باغات این مجتمع در راستای تبعیت از سیاست‌های نظام، ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به تاثیرات زیست محیطی و اقتصادی آن برای این مجتمع عظیم ملی به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دارد.

وی نوسازی باغات میوه را از جمله اقدامات مهم و موثر در کاهش میزان مصرف آب عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و محدودیت منابع آبی، ما باید با روش‌های نوین باغداری، استفاده از آب در باغات را به حداقل برسانیم.

بهزاد اضافه کرد: مدیریت بنگاه اقتصادی کشت و صنعت مغان در نظر دارد تا چهار نوع محصول باغی را به صورت آزمایشی کشت کرده و عملیات اجرای باغ مدرن را آغاز کند که این امر، علاوه بر اجرای آزمایشی مدرن‌سازی و کسب تجربه باغداری مدرن در کوتاه، موجب کاشت باغات مدرن در اراضی این مجتمع تولیدی در آینده خواهد شد.

وی همچنین افزایش سه برابری میزان برداشت محصول باغی را از جمله دستاوردهای محتمل و قابل تحقق نوسازی باغات کشت و صنعت مغان برشمرد و گفت: این امر موجب افزایش ارزش دارایی شرکت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اخیرا همکاری بین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با یک شرکت تولید کننده نهال ترکیه در زمینه احداث باغ و نوسازی مجتمع باغات این مجموعه تولیدی آغاز شده است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

هم اینک نیمی از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ موجود در اراضی مجتمع بزرگ تولیدی کشت و صنعت و دامپروری مغان به علت نبود سرمایه‌گذاری در طول سالیان متمادی پیر و فرسوده شده است.

بنا به گفته مدیرعامل این مجموعه، عملیات اقتصادی‌تر کردن باغات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، نوسازی و اصلاح درختان از سال گذشته آغاز شده است به طوری که سال گذشته ۱۲۰ هکتار از باغات این واحد تولیدی نوسازی و بهسازی شد.

برنامه‌های میان مدت ایجاد نهالستان گونه‌های گواهی شده لیبل آبی، آزمایشگاه کشت بافت، باغ مادر در سطح ۵۰ هکتار، باغ الگویی غیرمتراکم در سطح هشت هکتار، باغ الگویی متراکم به میزان ۲ هکتار و نیز کشت ارقام خالص و سالم (لیبل آبی) در ناحیه چهار مجتمع باغات میوه به وسعت ۱۰ هکتار در دست اجراست که با عملیاتی شدن آنها شاهد تحولی در بزرگترین مجموعه باغی یکپارچه ایران در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان خواهیم بود.

 

اخبار مرتبط

نظرات