امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 3rd, 2014 6:12 | کد خبر : 4863 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

دود غلیظی آسمان پارس آبادمغان را فرا گرفت

در پی آتش زدن ضایعات محصول کلزا توسط یکی از مزرعه داران، دود غلیظی آسمان پارس آباد را فرا گرفت.

80684135-4260080

 

به گزارش روز سه شنبه مغانه، این دود که از عصر امروز تمام نقاط آسمان شهر پارس آباد و برخی روستاهای مجاور را در برگرفته، در تنفس شهروندان به خصوص افراد سالخورده مشکل ایجاد کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی پارس آباد مغان با تائید خبر آتش زدن کلش کلزا توسط یکی از کشاورزان، گفت: ما بارها خطرات و آسیب هایی که به واسطه ی آتش زدن باقیمانده محصولات زراعی به محیط زیست و مزرعه وارد می شود به کشاورزان گوشزد کرده ایم.

محمد مجرد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کار موجب از بین رفتن مواد ارزشمند خاک ، افزایش شوری خاک زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سلامت ساکنان منطقه را نیز به مخاطره می اندازد.
وی گفت: برخی از کشاورزان به امید کاهش خسارت آفات و بیماری ها در کشت های بعدی و همچنین تسریع در آماده سازی زمین برای کشت ثانویه بلافاصله پس از برداشت محصولات کلزا و غلات اقدام به سوزاندن کاه و کلش و دیگر بقایای گیاهی مزارع می کنند.
وی افزود: با تکرار این شیوه غیر علمی حاصلخیزی خاک و جمعیت حشرات و ریز موجودات زنده مفید خاک کاهش یافته و پس از مدتی مزارع کشاورزان غیرقابل کشت خواهد شد.
وی با اشاره به مضرات و عواقب زیانبار سوزاندن ضایعات محصولات زراعی اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد که بقایای گیاهی به عنوان یک منبع تجدید پذیر مهم و سرشار از مواد مغذی نقش بسزایی در اصلاح خاک زراعی دارد.
وی بهره گیری از مواد تجزیه کننده ، دستگاه های خردکننده ضایعات و بقایای گیاهی ، جمع آوری و استفاده از بقایای گیاهی به عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کودهای آلی در کنار اقدامات آموزشی و ترویجی را مناسب ترین روش حذف باقیمانده محصولات کشاورزی از زمین های زراعی دانست.
وی افزود: زارعان می توانند پس از برداشت محصول کاه و کلش بریده شده را از مزرعه خود خارج و بقایای برجای مانده و بریده نشده را با استفاده از ساقه خرد کن ، خرد کرده و با شخم مناسب به زیر خاک برگردانند.
وی همچنین کشاورزان را به خودداری از آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت محصولاتی از جمله گندم ، جو ، کلزا و برنج فراخواند و گفت: با توجه به صراحت منع قانونی در این زمینه اداره حفاظت محیط زیست در قبال حفظ سلامت جامعه و محیط زیست با افراد متخلف برخورد قانونی می کند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش زدن بقایای محصولات زراعی مراتب را در اسرع وقت با شماره های 04527221141 و 09143588496 به اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد اطلاع دهند.

عده ای از شهروندان پارس آبادی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کردند. همه ساله در فصل برداشت غلات و کلزا، عده ای از کشاورزان با آتش زدن باقیمانده محصولات در داخل مزرعه، مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می آورند.

یحیی محمدی، ساکن محله زیر نهرتراب پارس آباد گفت: سال گذشته دود ناشی از آتش زدن کلش گندم، سبب تصادف در جاده پارس آباد – سربند و مجروح شدن تعدادی از شهروندان شد.

وی، از دادستان پارس آباد خواست با کشاورزانی که با سوزاندن ضایعات محصولات کشاورزی، به حقوق شهروندان تجاوز می کنند به صورت جدی برخورد نمایند.

نظرات

رحمت

این کشاورزان محصولاتشان را می فروشند و سود و درآمد کسب می کنند گناه ما چیست که باید در این هوای دودالود نفس بکشیم واقعاً تنفس در این هوا مشکل شده است. ما هم از محیط زیست و دادستان می خواهیم قاطعانه با افرادی که با آتش زدن کاه و کلش نفس کشیدن را برای مردم مشکل می کنند برخورد کنند.