امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 8th, 2013 12:55 | کد خبر : 1598 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

در پاسخ به اقدام غیرمتعارف آذربایجان/ ایران مرزهای بیله سوار و جلفا را بست

در واکنش به اقدام غیرمتعارف جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت – شاه تختی و بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها معمول، مرزهای بیله‌سوار و جلفا بسته شدند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک مقام آگاه گفت جمهوری آذربایجان به بهانه تیراندازی یک فرد ناشناس به یک تراکتور در منطقه مرزی پلدشت که هیچ‌گونه زیانی نداشته است، و […]

7

در واکنش به اقدام غیرمتعارف جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت – شاه تختی و بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها معمول، مرزهای بیله‌سوار و جلفا بسته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک مقام آگاه گفت جمهوری آذربایجان به بهانه تیراندازی یک فرد ناشناس به یک تراکتور در منطقه مرزی پلدشت که هیچ‌گونه زیانی نداشته است، و در اقدامی غیرمتعارف مرز پلدشت – شاه تختی را بسته و موجب مشکل برای رانندگان و مسافران ایرانی شده است.

او افزود: بر اساس قوانین و عرف بین‌المللی معمولا در بروز این‌گونه حوادث جزیی در مناطق مرزی، مرزبانان دو کشور دیدار و موضوع را حل و فصل می‌کنند، اما با وجود درخواست مرزبانان ایرانی، طرف آذری از مذاکره خودداری و با بستن مرز، موافقت‌نامه‌های دوجانبه را نقض کرده است.

این مقام آگاه گفت: پس از دو روز خویشتن‌داری ایران در قبال اقدام غیرمتعارف جمهوری آذربایجان و پس از هشدار لازم مبنی بر اقدام متقابل، به عنوان اقدامی بازدارنده مرزهای بیله‌سوار – بیله سوار و جلفا – جلفا بسته شد.

در عین حال یک مقام آگاه در سفارت کشورمان نیز تاکید کرد: به دنبال بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها، مرزهای بیله‌سوار و جلفا به‌منظور حمایت از حقوق شهروندان ایرانی بسته شد تا از تکرار چنین اقدام‌هایی در آینده جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این که دو سال پیش یک مرزبان ایرانی غیرمسلح کشورمان در بیله‌سوار توسط مرزبانان آذری به شهادت رسید اما ایران مرز را نبست، بلکه موضوع را از مراجع ذی‌ربط پیگیری کرد، افزود: اقدام جمهوری آذربایجان در بستن مرز به بهانه یک حادثه جزیی غیرمتعارف و نقض موافقت‌نامه‌های دوجانبه است.

به‌دنبال افزایش فشارهای تحقیرآمیز آمریکا، اروپا و روسیه علیه جمهوری آذربایجان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته در این کشور، باکو برای خوشایند غرب و جلب حمایت آن‌ها رویکرد تنش‌زایانه خود نسبت به کشورمان را تشدید کرده است.

اخبار مرتبط

نظرات