امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 15th, 2013 11:28 | کد خبر : 1756 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

اخذ روادید بین ترکیه و جمهوری آذربایجان لغو می شود

آنکارا ـ ایرنا ـ «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در آنکارا توافق کردند اخذ روادید ورود اتباع بین دو کشور لغو شود. این تصمیم به دنبال برگزاری سومین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ترکیه و جمهوری آذربایجان در نشست مطبوعاتی مشترک اردوغان و علی […]

80903633-5192492

آنکارا ـ ایرنا ـ «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در آنکارا توافق کردند اخذ روادید ورود اتباع بین دو کشور لغو شود.

این تصمیم به دنبال برگزاری سومین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ترکیه و جمهوری آذربایجان در نشست مطبوعاتی مشترک اردوغان و علی اف اعلام شد.

رییس جمهوری آذربایجان روز گذشته (سه شنبه) در نخستین روز از سفرش به آنکارا با «عبدالله گل» همتای ترکیه ای خود دیدار و گفت و گو کرد.

علی اف امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با اردوغان با یادآوری اینکه ترکیه مقصد نخستین سفر خارجی اش بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آذربایجان است، این امر را یک سنت دانست و ابراز امیدواری کرد روسای جمهوری بعدی نیز این راه را دنبال کنند.

وی با ادعای قدرتمند شدن ترکیه در سال های اخیر، افزود: اکنون ترکیه در ردیف کشورهای بزرگ جهان قرار گرفته و ما از این مساله خرسندیم.

وی همچنین مدعی شد: اکنون هیچ اقدامی در منطقه بدون رضایت ترکیه امکان پذیر نیست.

علی اف با تاکید بر اینکه کشورش در مساله قره باغ اعتماد کاملی به ترکیه دارد، گفت: بر این باوریم که در این مساله ترکیه همواره در کنار جمهوری آذربایجان خواهد بود.

رییس جمهوری آذربایجان گفت و گوهای خود با اردوغان و گل را مفید و سازنده خواند و افزود: دوطرف درباره لغو مقررات روادید ورود اتباع دو کشور به توافق رسیدند که در مرحله نخست اساتید دانشگاه ها، کارآفرینان و بازرگانان از این امکان بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و اجرایی کردن پروژه مهم موسوم به «تاناپ» که گاز منطقه «شاه دنیز» جمهوی آذربایجان را به ترکیه و اروپا منتقل خواهد کرد، گفت: این همکاری ها ادامه خواهد داشت.

اردوغان نیز مساله قره باغ را یکی از مسایل مهم کشورش دانست و گفت: حل مساله قره باغ برای تامین صلح و ثبات و امنیت در منطقه قفقاز اهمیت زیادی دارد و در اولویت سیاست خارجی ترکیه است.

وی بر لزوم حل سریع این مساله از راه های مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت: گروه «مینسک» متشکل از نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه، مسوولیت خطیری دارند و باید بطور جدی این مساله را پیگیری کنند.

نخست وزیر ترکیه روابط کشورش با جمهوری آذربایجان را در سطح عالی توصیف کرد و گفت: در مذاکرات با علی اف، درباره راه های توسعه مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور گفت وگو کرده است.

براساس این گزارش، حجم مبادلات تجاری ترکیه با جمهوری آذربایجان پنج میلیارد دلار است که دو کشور تلاش دارند این میزان را در یک برنامه میان مدن به دو برابر افزایش دهند.

شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، یکی از سرمایه گذاران اصلی در اقتصاد ترکیه است که بنا دارد تا سال 2016پالایشگاه نفت «استار» را در این کشور با ظرفیت 10 میلیون تن احداث کند.

این شرکت همچنین بندر انتقال باری در ترکیه می سازد که یکی از بزرگترین بنادر در نوع خود در جهان خواهد بود.

ارزش سرمایه گذاری در این پروژه 400 میلیون دلار برآورد شده است.

ترکیه و جمهوری آذربایجان قراردادی نیز درخصوص ساخت دومین خط لوله گاز بین دو کشور به امضا رسانده اند. این طرح که «تاناپ» نام دارد، گاز منطقه شاه دنیز در جمهوری آذربایجان را به ترکیه و اروپا منتقل خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظرات