امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سپتامبر 3rd, 2015 3:03 | کد خبر : 13821 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

خواص جادویی انجیر

  به گزارش مغانه، در تابستان انجیر یکی از میوه های بسیار پرخاصیت در انواع مختلف آن است که با شناخت بیشتر در خصوص خاصیت آن بهتر می توان آن را استفاده کرد. خواص غذایی انجیر : انجیر در میان مـیوه ها از جـایگاه والایـی برخوردار است ،این میوه نرم ، شیرین وگوشتی باعث بهبود […]

 

به گزارش مغانه، در تابستان انجیر یکی از میوه های بسیار پرخاصیت در انواع مختلف آن است که با شناخت بیشتر در خصوص خاصیت آن بهتر می توان آن را استفاده کرد.

خواص غذایی انجیر :

انجیر در میان مـیوه ها از جـایگاه والایـی برخوردار است ،این میوه نرم ، شیرین وگوشتی باعث بهبود سلامتی می شود. سرزمین بومی انجیر ، خاورمیانه است ، اما از زمان‌های باستان به سرعت در حوزه مدیترانه گسترش یافت. انجیر چهار هزار سال پیش در زمین‌های وسیع کناررود نیل پرورش داده می شد.هزاران سال است که انجیر یکی از غذاهای اصلی حوزه مدیترانه بوده است. انجیر حاوی مقدار زیادی آب و مقداری  پروتئین,چربی وهیدروکربنها می باشد. مهمترین قسمت آن شکر آ ن است که بـین ۵۰ تا۷۵ در صد محتوی آن را تشـکیل میدهد که برای افراد دیابتی بسیار مفید می‌باشد.

انجیر را هم  می توان به تنهایی مصرف کرد و هم در کنار غذاها ومیوه های دیگر، که این امر باعث بالا رفتن ارزش غذایی آن خواهد شد . انجیر اگر با آرد یا نشاسته مصرف شود کمتر باعث ایجاد یبوست در افراد خواهد شد.انجیر به راحتی با شیر مخلوط می‌شود.

از انجیر اغلب برای آماده کردن مربا ، مارمالاد، شربت ، کمپوت، کیکهای متنوع، شیرینی ومحصول جدید مسقطی انجیراستفاده می شود که این شرکت فعالیت خود را در این زمینه آغاز نموده است .

انجیر با دارا بودن ۵۰ تا ۷۵ درصد قند از میوه های پر انرژی محسوب می شود . همچنین این میوه دارای مقادیر زیادی کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، فسفر، پروتئین و . . . می باشد . انجیر میوه ای مغذی است که حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی ، فیبر و ویتامین بوده که به نوبه خود در طبیعت بی نظیر است .یک وعده خوراک انجیر یا فرآوری آن در روز که حاوی حدود۴۰ گرم انجیر باشد در مقایسه با مصرف مقدار معمول روزانه میوه های دیگر همچون سیب، پرتقال، موز، خرما، انگور و توت فرنگی از فیبر غذایی بالاتری برخوردار است .همچنین این مقدار انجیر یا فرآوری آن همانند یک وعده خوراک خرما(۴۰ گرم) قادر به تامین کالری بالایی بوده و به لحاظ مواد معدنی از بسیاری از میوه های مذکور غنی تراست . بهترین راه شیوه استفاده از انجیر مصرف فرآوری انجیر می‌باشد چون آسان مصرف می شود و دارای تمامی خواص انجیر نیز می‌باشد وبه لحاظ ، کنترل  پخت و بسته بندی ، بهداشتی می‌باشد .
خواص دارویی انجیر :

انجیر یا فرآوری آن را می توان در اغلب رژیم‌های غذایی همانند رژیم کم چربی , کاهش وزن و رژیم افراد دیابتی منظور نمود . از انجیر برای رفع ناراحتیهای سینه، سستی اعصاب، ضعف عضلات اسپرزوکبد و درمان بواسیر استفاده می شود . انجیر نیروبخش و بارآور است. جوشانده انجیر جهت رفع التهاب مجاری تنفسی و کلیه بیماریهای التهابی، ذات الریه ، ذات الجنب ، ورم کلیه ، سرخک، مخملک ، آبله و غیرو مورد استفاده قرار می گیرد. اگر انجیر پخته شود وبه صورت کمپوت ، مسقطی یا مربا درآورند برای اشخاصی که سوءهاضمه یا یبوست دارند بسیار مفید است .

در طـب جدید شربتی به نام (( فی جین)) از انجیر تهیه می شود که دارای اثر ملین بوده و برای رفع یبوست مورد استفاده قرار می گیرد

در آتن انجیر میوه مقدسی بشمار میرفت و صدور انجیر به خارج  ممنوع بود و هر کس مرتکب یک چنین عملی می گشت، مجازات می شد . رومیان به قهرمانان کشتی انجیر می خورانیدند تا نیرویشان بیشتر شود و برای بازگردانیدن قوای بیماری که برایمدت طولانی مریض بود، به او انجیر میخورانیدند .

در آلمان مسهلی از آن تهیه می کنند که به اطفال داده می‌شود .

درحدود ۱۲۰ سال پیش از میلاد یکی از پادشاهان یونان بنام میت‌رید‌تیس به پزشک خود دستورداد که انجیر را به عنوان یک پادزهر در پزشکی مورد استفاده قراردهد .

پلینی درسال ۱۱۳-۶۲ قبل از میلاد گفته است انجیرها شفا‌بخش هستند، طول عمر را  افزایش داده و سلامتی افراد  پیر را در ایام پیری تضمین کرده و آنها را جوان و چین و چروک صورت را کمتر می‌کند .

خاصیت معجزه آسا در احیای انرژی پس از یک دوره طولانی بیماری کاملاً ثابت شده است.انجیر باعث از بین رفتن خستگی  ذهنی وجسمی شده و قوت  و نیرو ایجاد می کند.

به کسانی که از ترک خوردگی لبها , زبان , سقف دهان رنج می برند توصیه می شود  انجیر فراوان مصرف کنند.  انجیر تازه و خشک به علت دارا بودن مقادیر فراوان سلولز باعث ایجاد حرکات آسان تر در روده بزرگ شده ودر نتیجه دفع را تسهیل می کند.

انجیر خشک خیس شده در آب (انجیر مرطوب) نیز همین خاصیت را دارا می باشد.تصور بر این بوده است که انجیر در درمان آسم  نیز موثر می باشد.آب انجیر خشک در از بین رفتن سرفه‌های خشک و مزمن بسیار موثر است. انجیر در درمان ضعف جنسی نیز بی‌تاثیر نمی‌باشد . (بولتن نیوز)

 

اخبار مرتبط

نظرات