امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 9th, 2014 7:45 | کد خبر : 7157 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

جاده هایی که به مقصد نمی رسند

تابستان واوایل پاییز ایامی هستند که در آن رسانه ها مملو از اخبار و گزارش هایی در باره سوانح رانندگی و تلفات انسانی بی شمار در محروهای مواصلاتی می شوند.

در استان اردبیل نیز امسال اواخر تابستان و مهر ماه محورهای مواصلاتی بویژه جاده های شمالی و جنوبی استان خبر ساز شده و با به کام مرگ کشیدن دهها نفرموجب توجه جدی افکار عمومی به موضوع سوانح رانندگی و علل وقوع آن شد.

در این مدت هفته ای نبود که درآن اخبار مربوط به سوانح رانندگی و کشته و مجروح شدن چندین نفر مخابره نشود و این اخبار بویژه در یک ماه گذشته به حدی تکراری شد که صدای ائمه جماعات را نیز درآورده و نماینده ولی فقیه در اردبیل و نیز ائمه جمعه شهرهای خلخال و مشگین شهرنیز زبان به انتقاد به آن گشوده و ازجاده های شمال و جنوب استان با کلمه ‘ قتلگاه’ یاد کردند .

بر اساس آمارهای ارایه شده، در جریان کمتر از یک ماه در جاده های شمالی استان اردبیل و در شهرستان های مشگین شهر ، پارس آباد و گرمی مغان بیش از 25 نفر جان باخته و نزدیک به 70 نفر مصدوم و روانه بیمارستان شدند و این درحالی است که در جنوب استان در محورهای مواصلاتی شهرستان خلخال منتهی به استان گیلان نیز چندین نفر کشته و مصدوم شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل چند روز پیش در مشگین شهر گفته است که در دو سال گذشته 442 نفر در جریان حوادث رانندگی در محورهای مواصلاتی استان اردبیل جان باخته و یک هزار و 20 نفر مصدوم شده اند.

هر چند که شاید وضعیت استان اردبیل در مقایسه با دیگر استانها در این زمینه مطلوب باشد اما حوادث اخیر و رشد یکباره سوانح رانندگی که یکی از خبرنگاران از تلفات آن برابر با تلفات سقوط یک هواپیمای مسافربری کوچک یاد کرد، همگان را متوجه و پیگیر دلایل وقوع این میزان سانحه و رشد غیر متعارف آن در جاده های استان کرده است.

درکنار برخی از تخلفات انسانی که متاثر از فرهنگ رانندگی غلط در کشور ما می باشد، جاده های غیر استاندارد نقش مهمی در بروز سوانح در جاده های استان داشته است.

علی حیدری مدیرکل راه و شهرسازی با ارایه امار مربوط به تلفات انسانی در جاده های استانی می گوید که در این حوادث 58 مورد راه و شهرسازی مقصر شناخته شده است.

با اینکه به اعتقاد وی عامل انسانی مهم ترین دلیل بروز حوادث رانندگی می باشد اما در این زمینه نباید غیر استاندار بودن جاده و محروم بودن از محورهای چند بانده را نیز از نظر دور داشت، امری که معاون عمرانی استاندار نیز به آن اذعان داشته وبا اظهار تاسف از آمار رو به رشد تلفات جاده ای بر لزوم تسریع در اجرای پروژه های ایمن سازی و حذف نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان تاکید می کند .

در جنوب استان نیز نماینده خلخال و کوثربیشترین مشکلات منطقه را موضوع نبود محورهای مواصلاتی ایمن ذکرکرده و مدام از ضرورت سرمایه گذاری در این زمینه سخن می گوید.

در محورهای مواصلاتی شمال و جنوب استان اردبیل با اینکه پروژه هایی برای اصلاح هندسی جاده ها در حال انجام است هنوز که هنوز است از بزرگراه و اتوبان خبری نیست و این درحالی است که پردترددترین جاده ها بواسطه وجود منطقه مغان در شمال و نیز راه ارتباطی استان به گیلان و تهران در جنوب واقع هستند.

استان اردبیل در زمینه بزرگراه ها و جاده های استاندارد فقیر بوده و بر اساس آمارها طول بزرگراه های استان 5 / 101 کیلومتر است، این استان همچنین 5 / 708 کیلومتر راه اصلی، 2528 کیلومتر راه روستایی آسفالته و 1278 کیلومتر راه روستایی شوسه دارد.

عدم وجود امکانات و تجهیزات مناسب زیرساختی در اغلب محورهای مواصلاتی از جمله جاده اصلی اردبیل- سرچم ، جاده مشگین شهر – پارس آباد و مشگین شهر – اردبیل ، محورهای مواصلاتی خلخال به استان گیلان موجب بروز مشکلات بی شمار از جمله سوانح رانندگی در این محورهای می شود.

در کنار ان نبود و یا ضعیف بودن ابزارهای نظارتی پلیس راه از جمله نبود پاسگاه پلیس راه در پرتصادف ترین محور ارتباطی استان یعنی جاده مشگین شهر نیز یکی از علل بروز تصادف های رانندگی در استان می باشد.

با توجه به اینکه جاده بعنوان یکی از محورهای اساسی توسعه و از نیازهای ضروری انسان می باشد شایسته است که اقدام های اساسی از سوی مسوولان برای بهینه شدن وضعیت آن در استان اردبیل صورت گیرد.

سیفعلی موسی زاده

نظرات