- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

6700 نفر از شبکه مغان خدمات دریافت می‌کنند

فرهاد شهبازی صبح امروز در جمع خبرنگاران در پارس‌آباد اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا سیستم‌های آبیاری مدرن به ویژه سیستم قطره‌ای نواری تنظیم کنیم و حتی برای این متقاضیان ارائه خدمات با تخفیفات ویژه انجام می‌شود.

وی گفت: در کنار کاهش آب بها ما هیچگونه جریمه‌ای از بابت صدور و تغییر کشت از متقاضیان آبیاری مدرن دریافت نمی‌کنیم و در کنار آن برای طراحی و اجرا نیز کارشناسان خبره سازمان آب خدماتی را ارائه می‌کنند.

مدیر امور منابع آب مغان نرخ آب بها را در بخش کشاورزی 3 درصد عملکرد محصول اعلام کرد و افزود: در وضعیت خشکسالی با توجه به عملکرد پایین تولید محصول رقم این درآمد پایین و در زمان پرآبی درآمد به تبع افزایش می‌یابد.

شهبازی تلاش سازمان آب را جلوگیری از هدررفت منابع آب و بهینه مصرف کردن این منابع از طریق شیوه‌های جدید و مدرن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 6 هزار و 700 نفر از خدمات شبکه مغان بهره‌مند هستند.

این مسئول تاکید کرد: تلاش ما بر این است تا محصولاتی در منطقه تولید شود که برای کشت آن از آب کمتری استفاده شود که البته این کار نیاز به یک تبلیغ و ترویج طولانی مدت است ولی همکاران ما سعی‌شان بر این است تا در حد و با نوبت بدنی منابع آب را تامین کنند.

مدیر امور منابع آب مغان ادامه داد: برای اینکه آب به مزارع پایین دست برسد ما راهکارهای کارشناسی در نظر گرفتیم اما عده‌ای از زارعان با کم حوصلگی به دلیل شدت خشکسالی دریچه‌ها را تخریب کرده و سعی در بهره‌برداری بیش از حد منابع آب دارند در حالی که انتظار می‌رود بیشترین همکاری از سوی مردم به ویژه زارعان و کشاورزان باشیم.

شهبازی یادآور شد: انتظار داریم بدون هماهنگی شرکت آب کشت دوم انجام نشود تا متناسب با آب و محدودیت منابع که وجود دارد کشت دوم به خوبی انجام شده و یک وضعیت جیره‌بندی عقلانی را شاهد باشیم.

وی از گرایش زارعان به آبیاری شبانه اشاره کرد و افزود: این خشکسالی درس بزرگی را برای زارعان ما به دنبال داشت که با استفاده بهینه از منابع آب اجازه ندهند حتی یک قطره آب به هدر برود و یا با استفاده درست از زهکشی‌های زیرزمینی ‌با کنترل مناسب بتوان آبیاری درست و اصولی را انجام داد.

مدیر امور منابع آب مغان عنوان کرد: در 72 هزار هکتار اراضی آبی در منطقه تاکنون 12 هزار هکتار که 30 درصد را شامل می‌شود تحت پوشش آبیاری مدرن هستند و به دلیل وضعیت کم آبی 800 هکتار از اراضی به روش قطره‌ای نواری آبیاری می‌شوند.

شهبازی از راه‌اندازی دفتر حمایت از مجریان آبیاری قطره‌ای نواری و ارائه مشاوره‌های رایگان در این زمینه خبر داد و گفت: ما ضمن ارائه تخفیفات ویژه در آب بها جرایم دیگر را مشمول این تغییر کشت نمی‌کنیم که امیدواریم زارعان به استفاده از شیوه ترغیب شده و رغبت نشان دهند چرا که استفاده از شیوه می‌تواند تا حد زیادی در مصرف بهینه و درست آب راهکار منطقی باشد.

این مسئول به استفاده از روش پمپ برای ورود آب کافی به کانال‌های شبکه آبیاری مغان اشاره کرد و ادامه داد: به طور متوسط 700 لیتر در ناحیه از این طریق منابع آب تامین شده تا از طریق مخزن آبیاری به شکل زمان‌بندی خاص انجام شود.

مدیر امور منابع آب مغان افزود: در این نوبت‌بندی و جیره‌بندی ما متناسب با سطح زیرکشت و نوع محصول آب مورد نیاز را تامین می‌کنیم و مشکل خاصی نیز تاکنون در این رابطه به وجود نیامده است.

شهبازی مغان را قطب تولید ذرت بذری بیان کرد و گفت: کشت دوم در قالب محصول ذرت بذری و سویا در مغان انجام می‌شود و هر چند که این محصولات با منابع آب زیاد تولید می‌شوند اما حذف این کشت این نوع محصول به دلیل شرایط استراتژیک امکان‌پذیر نیست چرا که این استان بخش عظیمی از ذرت بذری و دانه‌های روغنی را تولید می‌کند.

این مسئول در پایان سخنان خود گفت: هر چند که آبیاری مدرن نیز 35 درصد پرت آب را به دنبال دارد اما به نسبت آبیاری ثقلی میزان مصرف آب در آبیاری‌های مدرن کمتر و بهره‌وری نیز بالاتر است.