- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

کشف کوزه حاوی سکه‌ از دوره صفویه در خمینی‌شهر

به گزارش مغانه به نقل از فارس، علیرضا حبیبی در این رابطه اظهار کرد: در جریان عملیات عمرانی، آزادسازی و پیاده‌روسازی خیابان ۱۷ شهریور خمینی‌شهر توسط شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان با یک کوزه حاوی تعداد زیادی سکه قدیمی کشف شد.

وی افزود: آمار دقیقی از تعداد سکه‌ها در دست نیست اما طبق شواهد سکه به دیوارها و بدنه و درب کوزه چسبیده بوده و بر همین اساس پیش‌بینی ما حاکی از تعداد زیادی سکه است.

سرپرست نمایندگی سازمان میراث فرهنگی شهرستان خمینی‌شهر بیان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از این سکه‌ها توسط تعدادی از افراد سودجو جمع‌آوری شده و تنها تعداد اندکی از این سکه‌ها توسط نیروی انتظامی شهرستان جمع‌آوری و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه مراحل قضایی و قانونی با مجوز دادستان شهرستان برای بازپس‌گیری سکه‌های جمع‌آوری شده در حال اجراست، افزود: سکه‌های ضبط شده توسط نیروی انتظامی ۴۱ عدد است اما تعداد زیادی از آن توسط افراد دیگر جمع‌آوری شده است.

حبیبی تاکید کرد: این سکه‌ها از نوع فلز مس و به وزن هفت گرم است و طبق شواهد در دوران صفویه و آغاز دوره قاجاریه در منطقه خمینی‌شهر با نشان خورشید ضرب شده است.

وی ادامه داد: در این واقعه، واکنش افراد سودجو برای جمع‌آوری سکه مکشوفه طبیعی است زیرا در هر مکان دیگر حتی شهرهای تاریخی نیز از دست این اتفاق‌ها بیفتد، افراد سودجو اقدام برای جمع‌آوری آثار تاریخی و میراثی می‌کنند.

سرپرست نمایندگی سازمان میراث فرهنگی شهرستان خمینی‌شهر اضافه کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از افراد سودجو شناسایی شده‌اند و تلاش ما این است که سکه‌ها به بیت‌المال برگشت داده شود.