- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

کشف نفیس ترین جام ایران باستان در مشگین شهر

81192011-5744919

یحیی نقی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اشیای عتیقه توسط اداره اطلاعات سپاه پاسداران مشگین شهر از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

وی گفت: 300 قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه ، ابزارآلات جنگی ، زیور آلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره های بعدی از جمله اشیای کشف شده است.

وی اظهار کرد: در میان این اشیا جام بسیار نفیسی بدست آمده که از زر ناب ساخته شده و از لحاظ قدمت ، ظرافت و زیبایی با جام های معروف مارلیک و حسنلو برابری می کند.

81192011-5744921

وی افزود: جام مشگین در کنار جام های مارلیک وحسنلو افتخار بزرگی برای استان اردبیل و منطقه مشگین شهر است و نشان از تمدن بسیار مهم این منطقه در پهنه ایران باستان دارد.

وی گفت: جام نقره ای کشف شده نیز بسیار ارزشمند بوده و بررسی و مطالعات این آثار توسط کارشناسان بر جسته سازمان میراث فرهنگی کشورآغاز شده است.

فرمانده سپاه ناحیه مشگین شهر هم در زمینه چگونگی دستگیری قاچاقچیان و کشف این اشیای عتیقه گفت: به دنبال وصول گزارش هایی مبنی بر حفاری غیر مجاز در یکی از محوطه های باستانی شهرستان مشگین شهر عملیات گسترده اطلاعاتی با همکاری دادگستری شهرستان مشگین شهر توسط عوامل مربوطه آغاز شد.

سرهنگ یدالله علیپور افزود: پس از چند ماه مراقبت کنترل و در نظر گرفتن فعالیت حفاران و قاچاقچیان سه نفر از آنها به همراه 300 قلم اثر بسیار نفیس دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند.

81192011-5744920

وی با قدردانی از شهروندان به دلیل همکاری با اداره اطلاعات سپاه گفت: شماره تلفن 114 برای دریافت گزارش های مردمی پیش بینی شده است.

شهرستان مشگین شهر در 100 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد. این شهرستان یکی ازمناطق تاریخی استان محسوب می شود.

علاوه بر دهها اثر باستانی سایت تاریخی شهر یئری با دهها پیکرده سنگی با نزدیک به 8 هشت هزار سال قدمت در این شهرستان قرار داد.