امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 27th, 2014 11:45 | کد خبر : 5532 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کتاب «قصه های عامیانه ی مردم جمهوری آذربایجان»، در پارس آباد منتشر شد

کتاب “قصه های عامیانه ی مردم جمهوری آذربایجان”، اثر “حنفی زینال لو” و ترجمه ی “ترحم سلمانی”، در پارس آباد منتشر شد.

کتاب‌ها112

به گزارش روز جمعه مغانه، این کتاب، در حوزه‌ی ادبیات شفاهی و شامل 37 قصه از قصه‌های جمهوری آذربایجان است که اغلب آن‌ها برای نخستین بار به زبان فارسی منتشر می‌گردد.

پيش­ گفتارمترجم :

«حنفی زينال‌لو» در سال 1895.م در قصبه‌ي مَردَكان در پیرامون­ شهر باكو، در خانواده‌اي آهنگر و نعل‌بند به دنيا آمد. او در سال 1927.م از دانشكده­ی ايالتي باكو در رشته‌ي تاريخ ادبيات ترك دانش­ آموخته شد و از نخستين پژوهندگان ادبيات شفاهي آذربايجان به شمار مي‌رود. در ميان آثار حنفي زينال‌لو «گزيده‌ي سخنان نياكان و ضرب‌المثل‌ها» كه در سال 1926.م انتشار يافت، از جايگاه ويژه­ ای‌ برخوردار است. در اين كتاب نزدیک به چهار هزار ضرب‌المثل‌ و سخنان گزيده‌ گردآوري شده است. ديگر كتاب او«كارنامه‌ي ادبيات ترك» نام دارد.

مجموعه‌ي حاضر، ترجمه‌ي گزیده­ ای است از كتاب «Azərbaycan nağillari» كه در پنج جلد از سوی حنفی زينال‌لو، گردآوري، بازنويسي و تأليف شده است. براي گردآوري اين مجموعه‌ي ارزشمند که بین سال‌هاي 1920 تا 1936.م انجام شده، افراد زيادي به او كمك کرده‏ اند كه آوردن نام آن‌ها در اين جا ضروري به نظر نمي‌رسد. قصه‌ها، از شهرها و روستاهاي جمهوري آذربايجان مانند: باكوـ بخش‌هاي قازان، قارياغين، اردوبـاد، روستاهاي كوچ‌عسگر، توووز، نـارداران، مَردَكان، بوزوونا، مَشتاغا و بينَه‌قَدي گردآوری شده­ اند.

در مقدمه‏ ی کتاب، در باره‏ ی قصه‏ های آذربایجان به تفصیل سخن رفته است. از این رو با پرهیز از هرگونه توضیح غیر ضروری، تنها به ذکر این نکته بسنده می‏شود که این اثر با هدف آشنايي بيش­تر مردم فرهنگ دوست ايران با ادبيات شفاهي آذربايجان، ترجمه و به چاپ سپرده شده است.

به گزارش مغانه، این کتاب در 396 صفحه و از سوی “انتشارات آیین تبریز” منتشر شده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات