امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 23rd, 2015 10:32 | کد خبر : 10620 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کاندیداها و ولخرجی های تبلیغاتی

این روزها در اکثر مجالس و محافل ،مطبوعات و سایتها شاهد برپایی گسترد تبلیغات انتخاباتی اکثر کاندیداها هستیم که با در اختیار گرفتن انواع سایتها و نشریه ها وبا ظاهر شدن گاه و بیگاه در مناسنتهای مختلف و با صرف هزینه های کلان و میلیاردی سعی در انحراف افکار عمومی و جلب نظر مردم دارند و شتابان به سمت کاندیداتوری و راهیابی به مجلس گام بر میدارند اتفاقاتی که بیش از پیش ذهن هر انسان عاقل وبالغی را نسبت به آینده و سرنوشت خود دچارنگرانی و اضطراب میکند و اینگونه عملکردها موجب یاس و ناامیدی در مردم میشود.

مغانه/ رضاامیرپور- باکمی تعقل و تامل میتوان دریافت که تمام این تلاشها و تکاپوها نه به خاطرخدمت به مردم بلکه به خاطر تصاحب کرسی های قدرت از سوی مبلغان میباشد. مضافا این که هنوز صلاحیت آنان نیز از سوی هیچ یک از مراجع ذی صلاح به تایید نرسیده است و مشخص نیست که چه کسانی از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد.
نخست اینکه تبلیغات و جلب نظر مردم چه آشکار و چه در خفا آن هم قبل از موعد مقرر نقض آشکار قوانین و عدم پایبندی به مقررات انتخاباتی میباشد و شخصی که هنوز مشخص نیست صلاحیت داشته باشد یا نداشته باشد عدم پایبندی طرف مقابل به قوانین را آشکار میکند و این خود یک نمونه بارز از تخلف آشکار یک کاندیدا محسوب می شود و فرد را در معرض سوء نیت وکج اندیشی قرار میدهد وبنا را بر تخلف و بی قانونی پایه گذاری میکند. محرز است شخصی که برای قانون گذاری و احقاق حقوق مردم پا به عرصه میگذارد اگر خود به قوانین و مقررات احترام نگذارد چه بسا بعدا ز راهیابی به مجلس نیز دچار لغزش و انحراف میشود ودر مبارزه با قانون شکنان دچار تردید و انحراف میشود.
موضوع بعدی که مورد بحث است، اینکه آیا فردی که با هزینه میلیاردی وارد خانه ملت می شود ، ابتدا به دنبال برگشت پول های هزینه شده خود می رود یا به فکر خدمت به مردم می افتد !؟ حال سوال اساسی این است با هزینه های میلیاردی برای پیروزی در انتخابات، اگر فردی با تکیه بر این پول های کثیف به مجلس راه یابد می‌تواند قانونگذاری امین، خادمی صادق و زبان راستین مردم و حافظ منافع مردم و میهنش باشد؟ قطعا چنین نیست و همه نیک می‌دانیم که چنین فرد راه یافته به مجلس، باید دو سال از دوران نمایندگی را صرف جبران هزینه های سنگین تبلیغات خود کند تا بتواند از راه های غیرمشروع و با رانت خواری و… پول های کثیف هزینه کرده را جبران نماید و دوسال آخر نمایندگی را نیز صرف انباشتن پول های کثیف کند تا بتــــواند هزینه ی انتخابات بعدی اش را تامین کند. آنچه می‌تواند خواب خوش این بدنیتان را برآشفته سازد عزم همه دست اندرکاران برای آگاه کردن مردم است که رسانه ملی می‌تواند پیشتاز این امر باشد تا مردم خوب بدانند در پشت این بذل و بخشش های پیش از انتخابات که هر ۴ سال کاندیداها را با مردم مهربان می‌کند، پلیدی ها و پلیدانی پنهان هستند که برای غارتگری یارگیری می‌کنند تا بدانند در پشت آن تراول و روغن و برنج و سفره گستری ها، دست های کثیفی پنهان شده است تا عزت مردم را به تاراج ببرند. پول های کثیف قطعا آدم های کثیف را با نیت های شوم و شیطانی و کثیف روانه مجلس می‌کند و این می‌تواند حقیقت تلخی باشد که شاید به وقوع بپیوندد.
تا زمانی که ملاک انتخابات صرف هزینه های میلیاردی باشد که از راههای قانونی و غیر قانونی تحصیل میشود واضح است که معیارهایی همچون اخلاق ، تعهد،تخصص،مردم داری،مدیریت و تحصیل به کنار میرود و میزان سرمایه هزینه شده ملاک عمل واقع میشود.
در کنار این موارد باید به رواج قول های پوچ و توخالی اشاره کرد که سال هاست به حیله ای برای رای جمع کردن از اشخاص مختلف به خصوص تحصیل کرده های بیکار تبدیل شده است.قول استخدام و اشتغال در شرکت های خصوصی و دولتی باعث می شود تا تحصیل کرده بیکار رانده شده از همه جا ، تمام تلاشش را برای کاندیدای قول دهنده انجام دهد ولی بعد از ورود کاندیدا به مجلس ، تازه متوجه می شود به قول دروغین وی دل خوش کرده بود!
یکی دیگر از بداخلاقی های رایج در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، تعیین مسئولیت های مدیریتی و مدیرکلی بین دوستان پیش از انتخابات و رای آوردن است . این تقسیم مسئولیت های مدیریتی در سطح استان و شهرستان ؛ نشان می دهد که کاندیدا بعد از انتخاب به دنبال عزل و نصب هایی می رود که از نظر قانونی نه تنها وظیفه او نیست بلکه باید از دخالت در کار دستگاه های اجرائی پرهیز نماید.
اما موضوعی که در این بین بسیارمهم و قابل توجه است قصد و نیت شوم این کاندیداهاست که با هزینه های میلیاردی وبه طرز وحشتناکی با ترفندهای گوناگون از نصب بنرهای متعدد تبلیغاتی به بهانه های مختلف در سطح شهر گرفته تا ظاهر شدن گاه و بیگاه در رسانه ها و جراید تلاش برای پیروزی در انتخابات و توجیه مردم هستند، که از هم اکنون فضای انتخابات را مسموم و نگران کننده توصیف میکند چیزی که اخیرا وزیر دادگستری هم به وضوح به آن اشاره کرده و از آن به عنوان ورود پول کثیف به انتخابات یاد کرده است که موجب بر هم زدن موازنه رقابت و متشنج کردن اوضاع میشود.
وزیردادگستری گفته حتی اگر منبع پول قانونی هم باشد، خرج بی‌محابا و بدون محدودیت موازنه تبلیغاتی را به هم می‌زند و پولدار‌ها را برنده انتخابات میکند که این رویداد برای یک جامعه بسیار نگران کننده و خطرناک است زیرا در چنین شرایطی تمامی ملاکهای لازم برای داشتن یک نماینده مقتدر و دلسوز به کلی از بین میرود و به خودی خود رانت و فساد را به بدنه جامعه تزریق میکند و جای تعهد و تخصص را میگیرد حتی اگر بنا را براین فرض قرار دهیم که تمامی این ریخت و پاشها و هزینه ها از مجاری قانونی باشد بازهم تغییری در اصل قضیه ندارد و کاندیداهای مذکور به جای انجام وظیفه و تعهد و دینی که نسبت به مردم و جامعه دارند به دنبال ثروت اندوزی و جذب سرمایه های ازدست رفته خود از راههای قانونی و غیر قانونی میپردازند و دیگر زمانی برای ادای دین و انجام وظیفه و تعهدی که در برابر مردم دارند باقی نمی ماند و همانند تاجری که به فکر بازگشت سرمایه و مخارج از دست رفته است به تجارت و مال اندوزی مشغول میشود موضوعی که در دوره های گذشته نیز تکرار شده و قابل استناد است.
به راستی آیا کسانیکه با شعار خدمت به مردم وارد رقابتهای انتخاباتی میشوند قصد خدمت به مردم و ادای دین دارند؟ بهتر است از این کاندیداهای عزیز بپرسیم آیا واقعا در جایگاهی غیر از نمایندگی مجلس نمیتوان به مردم و جامعه خدمت کرد؟آیا به جای این همه اتلاف سرمایه در انتخابات و پرداخت هزینه های گزاف جهت تبلیغات در مراسم و محافل واقعا جایی برای سرمایه گذاری و خدمت به مردم وجود ندارد؟به نظر شما با هزینه های میلیاردی، کاندیداهایی که در شهر ها و مراکز استانها وارد رقابت انتخاباتی میشوند و به اصطلاح در صدد خدمت به مردم بر می آیند چند درصد از مشکلات مردم و دولت مرتفع میشود و دغدغه های آنان را رفع میکند؟واقعیت این است که هم مردم و هم تمامی کاندیداهایی که با هدف به اصطلاح خدمت، به رقابت در انتخابات میپردازند بر این امر واقف هستند که حتی در نقش یک شهروند عادی هم اگر کسی واقعا قصد و نیت خیر داشته باشد میتواند نسبت به جامعه و شهر خود مثمر ثمر باشد و در آبادانی شهر و رفع مشکلات شهروندان خود بر آید.
این حقیقت تلخ را بپذیریم که در برخی شهرها ممکن است افرادی با پول های باد آورده و نامشروع خود که به قول پروین اعتصامی:«اشک دیده ی من و خون دل شماست…» در مسیر انتخاب مردم برخی شهرها انحراف ایجاد کنند و بتوانند دور از چشم نهادهای نظارتی به نیت شوم خود برسند. دراین بین رسالت کاربه دستان برای نظارت بیشتر بر منابع مالی کاندیداها را سنگین تر می‌کند تا بدانند که ممکن است با نزدیک شدن به زمان انتخابات برخی «گندم نمایان جوفروش» با این پول های کثیف، با برخی نیت های خیرخواهانه، خود را به اقشار آسیب پذیر جامعه نزدیک میکنند و با پهن کردن سفره های گسترده و توزیع اقلام مورد نیاز خانواده ها در نقاط محروم شهر و روستاها،مسیر انتخابات سالم را با چالش جدی روبرو کنند. پول های کثیف ممکن است به بهانه عید و هر بهانه ای بین افراد توزیع شود، ممکن است کارت هدیه شود و از الان توزیع شود، ممکن است برنج و روغن نباتی شود و راهی خانه ی نیازمندان شود، ممکن است چلو و پلو شود و برخی ها را برای میتینگ های انتخاباتی در یک جایی گرد آورد، و ممکن است پارچـه کت و شلوار یا چادر شود و محترمانه بین بعضی ها توزیع شود، پول های کثیف ممکن است در روز روشن مردم را در خانه های نزدیک به صندوق رای به صف کند و هر رای را ۵۰ هزار تومان بخرد.به همین دلایل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، افراد و گروه ها، نامزدها و هوادارانشان و پیروزشدگان و شکست خوردگان در انتخابات باید، در همه حال، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفیق خدمت و رضایت خداوند جز از این طریق به دست نمی آید. بنابراین، تبیین انتخابات با تمامی مراحل و جنبه های آن از دیدگاه احادیث و آیات الهی امری بسیار ارزشمند و پسندیده است تا با عمل به آن الگویی مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم و خداخواهیم، نه دنیاطلب و خودخواه.

اخبار مرتبط

نظرات

دلسوز مغان

باسلام خدمت جناب آقای رضا امیرپور واقعا مطالب فوق العاد ه ای را در ارتباط هزینه های کلان انتخاباتی نوشته اید ازتون ممنونم..اما حیف که خود مردم هم دست کم در ارتباط با انتخاب کاندیداها دچار تردید واشتباه می شوند…

سلام – مطلب عالی بود و تحلیل خوب و نشان از درد مشترک انسا نهای والا و صاحب درد است – متاسفا نه خود باختگان تشنه قدرت با پیش فروش کرسی نما یندگی و به هر قیمتی برنده بودن را با شرا کت و تقویت دلالان و غوغا سالا ران برنده انتخا بات شده و پایه گذاری خلاف را بانی هستند
از اصول و اصلاح هزینه میکنند و دلالان خرید و فروش از هم اکنون قیمت پایه را تعریف میکنند و…
اگر قرار باشد روال قبل ادامه پیدا کند نهادهای انقلاب با ندانم کاری و سهل انگا ری خویش زمینه شکست را فراهم خواهند کرد ؟؟؟/
اگر مطبو عات و اهل قلم بدون چرخش به طرف قدرت و پول حقایق را بنویسد میتوان به مردم اعتماد کرد .