امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 30th, 2014 1:07 | کد خبر : 4772 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

چینی ها یک میلیارد دلار در شبکه پایاب خداآفرین مشارکت می کنند

نماینده مردم پارس آبادو بیله سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: چینی ها یک میلیارد دلار در قالب فاینانس در طرح شبکه عظیم پایاب خداآفرین مشارکت می کنند.

IMG_000212

به گزارش روزجمعه مغانه، حجت الاسلام “حبیب برومند” در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته پارس آباد افزود: به منظور مذاکره با شرکت چینی، بنده به همراه هیاتی مرکب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان، دوشنبه هفته آینده راهی کشور چین خواهم شد.

وی، با اشاره به اهمیت و نقش پروژه بزرگ پایاب خداآفرین در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور، اظهار کرد: با تکمیل و بهره برداری از این طرح، هزاران فرصت شغلی جدید در منطقه ایجاد خواهد شد.

وی، از اختصاص 400میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت جهادکشاورزی برای کانالت گذاری 10هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه خبر داد و گفت: برای رونق بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان، برنامه های مهمی در دستور کار دولت قرار دارد.

او، ادامه داد: در سایه تدابیر و اقدامات خوب دولت، اقتصاد کشور از حالت رکود و سکون خارج شده و در وضعیت خوبی قرار گرفته است.

وی، اضافه کرد: به واسطه تلاش و همت دولت، نرخ تورم نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و از 43درصد به 30درصد رسیده است.

برومند، بودجه سال جاری پارس آباد را از محل اعتبارات استانی 125میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، به منظور اجرا و یا تکمیل طرح های ضروری در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار، دولت 100میلیارد ریال اعتبار در اختیار ما قرار داده است.

وی “ایرج بیگدلو”، فرماندار جدید پارس آباد را مدیری توانمند و باکفایت دانست و افزود: بیگدلو، تا کنون در پست های مهم و حساس از جمله معاونت استانداری، فرمانداری، رئیس شورای شهر خدمت کرده و به مسایل و مشکلات و قابلیت های این شهرستان اشرافیت کامل دارد.

وی، از وزیر کشور، معاونت امور مجلس وزارت کشور، استاندار و معاون سیاسی استانداری اردبیل به خاطر معرفی و انتخاب ایرج بیگدلو به عنوان فرماندار پارس آباد تشکر و قدردانی کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از فرماندار پارس آباد خواست، با دعوت از روحانیان، معتمدان، نخبگان و طیف های گوناگون مردم و استفاده از نظرات و دیدگاه ها و تعامل با آنان، در راستای تحقق مطالبات مردم منطقه تلاش کند.

برومند، تبدیل شهرستان های پارس آباد و بیله سوار به منطقه آزاد تجاری را، دغدغه اصلی خود و مردم این مناطق اعلام کرد و گفت: با الحاق این دو شهرستان به منطقه آزاد ارس، شاهد رونق هرچه بیشتر این مناطق و بهبود وضع معیشتی و درآمد مردم خواهیم بود.

وی، تکمیل فرودگاه پارس آباد، چهاربانده کردن جاده ارتباطی پارس آباد، ساحل بندی ارس و تفرجگاه ساحلی را از نیازهای اولویت دار شهرستان پارس آباد عنوان و بر تحقق آن ها تاکید کرد.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

مطالعه سد خداآفرین در سال ۱۳۵۲ توسط دولت وقت شروع شد.اما با توجه به وقوع انقلاب در ایران و جنگ ایران و عراق، این پروژه در مراحل ابتدایی متوقف شد.

در سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت این سد دوباره آغازشد و عملیات آن هم اکنون به صورت مشترک بیم استان اردبیل و آذ ربایجان شرقی در جریان است.

هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره سازی آب و کنترل سیلاب های رودخانه ارس به منظور آبیاری 62 هزار هکتار از زمین های زراعی استان اردبیل و 12 هزار هکتار از زمین های استان آذربایجان شرقی می باشد.

92 کیلومتر از کانال اصلی این طرح در منطقه عمران آباد احداث و تکمیل شده و شش هزار هکتار زمین کشاورزی منطقه آماده کشت آبی است.

این سد علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب آب از کشور توان تولید برق معادل ۵۵۰ کیلووات ساعت را دارد.

اواخر سال گذشته نیز مسوولین از تخصیص 70 میلیون یورو اعتبار ارزی برای طرح پایاب سد خداآفرین از سوی بانک توسعه اسلامی خبر دادند.

IMG_0004 IMG_0005 IMG_0015

 

نظرات