امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 14th, 2016 9:44 | کد خبر : 17452 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

چهارشنبه‌سوری؛ ضیافت شادی یا هیجانات غم‌بار

در حالی در آستانه چهارشنبه آخر سال قرار گرفته‌ایم که به جای ضیافت شادی‌ها، صله ارحام و غم و غصه را به بایگانی سپردن، برخی‌ها هیجانات زودگذر را دست‌مایه تلخی خود و دیگران قرار داده‌اند.

به گزارش مغانه، چهارشنبه آخر سال با آداب و رسوم خاص خود در دیار سبلان حال و هوای متفاوت داشته و خانواده‌ها با تبعیت از آداب و رسوم دیرین خود سعی می‌کنند در شادی و سرور و مهر و محبت در کنار هم باشند که این سنت کهن دیار اردبیل است که مردمان مهربان آن در چنین ایامی در کنار هم همواره به شادی و سرور می‌پردازند.

کشورمان که قطب حضور و مشارکت صدها قوم و آیینی است که به تنوع آداب و رسوم شهره هستند و حتی ۳۰ روز ایام ماهانه آنها با عناوینی خاص نام‌گذاری می‌شده، دارای ضرب آهنگ پر از مهربانی و صمیمیت است که اگر خوب نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در این ایام چه سرمایه‌هایی را باید قدر دانسته و پاس داشته باشیم.

از دیرباز و در منطقه آذربایجان به ویژه اردبیل در اولین چهارشنبه اسفندماه کدبانوها و زنان خانه به رسم کهن و دیرین خود اقدام به خانه‌تکانی می‌کردند تا غبار یک ساله را از سر و روی خانه بشویند و با تمیزی و طهارت و پاکی که نشان از ضمیر آگاه آنهاست به استقبال سال نو و عید باستانی نوروز بروند.

دومین چهارشنبه اسفندماه را آذری‌ها اختصاص به خرید و تدارک ایام عید می‌کنند تا بهترین‌ها را برای خود و خانواده از آذوقه گرفته تا البسه و سایر امکانات بخرند تا به اصطلاح نونوار شوند.

سومین چهارشنبه آخر سال نوبت خیس کردن حبوبات از عدس گرفته تا نخود و لوبیا بوده که برخی‌ها نیز گندم را برای رویش جوانه‌های بهارانه مهیا می‌کنند.

و در نهایت چهارشنبه آخر سال آیین دیرپای ایرانیان از تکم‌گردانی، عیدی دادن‌ها، شال انداختن‌ها و برای نوعروس‌ها هدایا بردن گرفته تا پریدن از آتش و گفتن این پیام و کلام که «زردی من از تو و سرخی تو از من» از جلوه‌های زیبای روزهای پایان سال بود که به نوروز همیشه پیروز ختم می‌شد.

اینها همه کلکسیونی از زیباترین و معنوی‌ترین مراسم از آیین‌های جشن باستانی ایرانیان است که همه روزگاری به آن افتخار می‌کردیم اما امروز جای این همه سنت دیرپا را آداب جدید و خطرآفرین گرفته است.

امروز به جای آتش‌های ساده و کنار آن قرار گرفتن‌های صمیمانه و پرحرارت در روزهای پایانی زمستان این فضا جای خود را به بمب‌ها و ترقه‌های خطرآفرین داده تا همه ساله شاهد حوادث تلخ از دل هیجان‌ها و شادی‌های زودگذری باشیم که به جای مراقبت کردن‌ها عده‌ای فقط به فکر پاسخ دادن به هیجانات زودگذرشان هستند.

آری وقوع اتفاقات تلخ و حوادث ناگواری که به دلیل غفلت عده‌ای سلامتی زنان و مردان و کودکان و سال‌خوردگان را به دنبال داشته که حتی تا دم مرگ و ناقص شدن عده‌ای کارها به جلو رفته است.

ما نه تنها در سال‌های اخیر از این حوادث تلخ تجربه نیندوخته‌ایم بلکه سال به سال بر شدت جراحات و مصدومیت‌های چهارشنبه آخر سال اضافه می‌شود به طوری که به اذعان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل سال گذشته چهارشنبه آخر سال ۶۹ مصدوم جزئی و عمقی را به دنبال داشته است.

آداب و رسوم کهن ایرانیان از چهارشنبه آخر سال گرفته تا عید نوروز امروز به گونه‌ای به غارت رفته که به جای پریدن از روی آتش، امروز بمب و ترقه‌بازی خطرناک جایگزین شده و به جای رفاقت‌ها، همدلی‌ها و همچنین دید و بازدیدها و صله ارحام برخی تفاخرها جای آن را گرفته است.

چه زیباست در این روزهای باقی مانده کمی در رفتار و حرکات‌مان تأملی بکنیم و با تدبیری درست سنت‌های کهن پر از معنویت، عطوفت و عطر سر زندگی را در وجودمان بارور کنیم. (فارس)

 

اخبار مرتبط

نظرات