- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

پسوندهای روسی از نام خانوادگی شهروندان جمهوری آذربایجان حذف می شوند

به گزارش مغانه به نقل از صداوسیما، رییس کمیسیون فرهنگی پارلمان جمهوری آذربایجان اعلام کرد هیات دولت این کشور در حال بررسی حذف پسوندهای روسی «اف»(مذکر) و «اوا» (مونث) از نام خانوادگی شهروندان جمهوری آذربایجان می باشد.

نظامی جعفروف افزود: در صورت تصویب قانون در این زمینه، شهروندان می توانند پسوندهای «لی»، «لو»، «اوغلو» ، «گیل» و «زاده» را برای نام خانوادگی خود برگزینند یا نام خانوادگی بدون پسوند داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی پارلمان جمهوری آذربایجان تاکید کرد: این تغییر به منظور ملی کردن نام خانوادگی شهروندان صورت می پذیرد.

پسوندهای روسی در دوره حاکمیت روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی بر مناطق واقع شمال رود ارس در پی تجزیه این مناطق از ایران براساس معاهدات گلستان (سال ۱۸۱۳) و ترکمانچای (۱۸۲۸)، به نام های خانوادگی اهالی این مناطق افزوده شد.

در آغاز مباحث مربوط به حذف پسوندهای روسی «اف» و «اوا» از نام خانوادگی شهروندان جمهوری آذربایجان، برخی مقامات و فعالان سیاسی قومیت گرا خواستار حذف پسوند ایرانی «زاده» از نام خانوادگی شهروندان جمهوری آذربایجان شده بودند که به علت ابراز مخالفتهای مردم و روشنفکران ، مقامات فرهنگی جمهوری آذربایجان از حذف پسوند «زاده» در نام های خانوادگی صرف نظر کردند.