امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 20th, 2016 1:57 | کد خبر : 20196 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

پایش مشترک رودخانه ارس با همکاری ارمنستان

ارس مرز مشترکی بین ایران و همسایگان شمالی است و در راستای تعاملاتی که با کشورهای همسایه برای بهبود وضعیت رودخانه ارس صورت گرفته است در حال حاضر ایران و ارمنستان پایش مشترک رودخانه ارس را در دستور کار خود قرار داده اند.

مغانه آنلاین- ارس نام رودخانه‌ای است که از کوه‌های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته و در مرز ترکیه و ارمنستان به رود آرپا چای پیوسته و سپس مرز مشترک نخجوان را بطول ۱۱ کیلومتر ترسیم کرده و پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور کرده و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد. این رود ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران، یعنی کارون طولانی‌تر است.

بنابراین گزارش، رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه ترکمنچای به عنوان مرز ایران و امپراطوری روسیه برگزیده شد و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد. بعدها ایران و اتحاد شوروی با هم سدی در ناحیه پلدشت به نام سد ارس بنا کردند. در حال حاضر سد خداآفرین و سد قیزقعله‌سی به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی ارس احداث می‌شود. بر روی ارس تاکنون پنج پل ساخته شده‌است که عبارتنداز پل آهن جلفا، شوسه جلفا، پل پلدشت در شهرستان پلدشت، پل خداآفرین در قره داغ، پل نوردوز در مرز ارمنستان.

این گزارش می افزاید: در راستای تعاملاتی که با کشورهای همسایه برای بهبود وضعیت رودخانه ارس صورت گرفته است در حال حاضر ایران و ارمنستان پایش مشترک رودخانه ارس را در دستور کار خود قرار داده اند. ایرنا در این رابطه به نقل از سعید سرکار، رئیس ستاد فناوری های نانو نوشته است: “ایران به عنوان کشوری که جایگاه پیشرو منطقه ای در عرصه های مختلفی دارد، آماده است در حوزه های گوناگون از جمله انرژی، بهداشت و حفظ محیط زیست همکاری های مفیدی با ارمنستان داشته باشد.”

بنابراین گزارش، چندی پیش سیدکاظم سجادی سفیر ایران و هیات ایرانی به سرپرستی سعید سرکار با آرزویک میناسیان وزیر حفظ محیط زیست ارمنستان دیداری داشت. در این دیدار بر همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف از جمله حفظ محیط زیست و پایش رودخانه ارس تاکید شد. در این ملاقات همچنین مسائل منابع آبی فرا مرزی بویژه آلودگی رود ارس مورد مذاکره قرار گرفت. طرفین همچنین برای ضرورت استمرار پایش مشترک ارمنستانی-ایرانی در زمینه آلودگی رود ارس تأکید کزدند.

یادآور می شود: ارمنستان در منطقه قفقاز با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت که سه میلیون نفر جمعیت دارد، سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی شوروی استقلال یافت. این کشور با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

منبع: شبستان

 

 

اخبار مرتبط

نظرات