- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

پارس آبادمغان در تولید بذر کشاورزی از ظرفیت بالایی برخوردار است

به گزارش مغانه، عباس کشاورز در جمع کشاورزان پارس آباد افزود: آب فراوان، خاک مرغوب زراعی، اقلیم و شرایط آب و هوایی مساعد و مناسب، بستر و زمینه خوبی را برای فعالیت های کشاورزی به ویژه تولید بذر در این منطقه فراهم کرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید در تولید انواع بذور از جمله بذر ذرت بین عرضه و تقاضا تناسب و توازن ایجاد شود، اظهار کرد: تولید بذر بیش از نیاز واقعی کشور به بخش کشاورزی و بهره برداران و تولیدکنندگان آسیب می زند.
وی با بیان اینکه پارس آبادمغان بخش اعظمی از نیاز کشور به بذر ذرت را تامین می کند، به مشکل ذرت کاران در خصوص فروش بذر اشاره و بیان کرد: در سال ۹۲بیش از ۲۴هزار تن بذر ذرت رقم ۷۰۴ یعنی دو برابر نیاز و مصرف سالانه کشور در این منطقه تولید شد.
کشاورز ادامه داد: برای اینکه کشاورزان ما متضرر نشوند ، بذور تولیدی را با کمک سیستم بانکی سعی کردیم از کشاورزان خریداری و در انبارها و سردخانه های استاندارد نگهداری کنیم.
وی اضافه کرد: بذرذرت تولیدی سال ۹۲ در بهار سال جاری آزمایش شده و نتایج این آزمایشات نشان داد این بذرها کیفیت بسیار خوبی دارند و به همین لحاظ الان در معرض مصرف قرا دارند.
وی میزان تولید بذرت ذرت در سال ۹۳را حدود شش هزار تن ذکر کرد و گفت: از این میزان دو هزار و ۵۰۰تن کشاورزان بخش خصوصی، یک هزار و ۷۰۰تن را کشت و صنعت مغان و بقیه توسط زارعین ذرت کار سایر استان ها تولید کرده اند.
او با بیان اینکه برای حل مشکل فروش ذرت بذری پارسال نیز دو تا راهکار ارائه داده ایم، افزود: یا تولیدکنندگان به ما فرصت دهند تا ما یک خریدار پیدا کنیم محصول آنان را خریداری و مثل بذر سال ۹۲در انبارها و سردخانه های نگهداری کند و یا اینکه به خود تولیدکنندگان تسهیلات بانکی می دهیم تا راساً در سردخانه ها و انبارهای مناسب نگهداری کنند تا در آبان و آذر امسال برای توزیع و فروش تصمیم گیری شود.
نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار نیز گفت: پارس آبادمغان یکی از قطب های تولید بذر مرغوب کشور است و از این نظر در رتبه ممتازی قرار دارد.
حجت الاسلام حبیب برومند افزود: این شهرستان در حال حاضر حدود ۸۵درصد نیاز کشور به بذر ذرت را تامین می کند.
وی ادامه داد: پارس آباد مغان به لحاظ برخورداری از برخی ویژگی ها و شرایط منحصر به فرد و خدادادی و با تکیه بر توان کشاورزان زحمتکش و کارشناسان بومی، این قابلیت و ظرفیت را دارد که علاوه بر تامین صد در صد نیاز کشور حتی نیاز برخی کشورهای همجوار را نیز تامین و برآورده کند.
وی فروش محصول ذرت بذری را از نگرانی ها و دغدغه های اساسی ذرتکاران منطقه عنوان کرد و گفت: رفع این مشکل و نگرانی به رونق بخش کشاورزی منطقه و ایجاد انگیزه بین کشاورزان و تولیدکنندگان بسیار کمک می کند.
مدیرعامل شرکت کشت وصنعت درستکار مغان نیز با بیان اینکه تعیین تکلیف و فروش بذر ذرت تولیدی ۹۳به قیمت مناسب از خواسته های اصلی کشاورزان ذرت کار منطقه است، خواستار توجه جدی و اقدام اساسی مسوولان ذی ربط در این زمینه شد.
ذکی اله بابایی با بیان اینکه علاوه بر این، محصول سورگوم تولیدی سال گذشته همچنان روی دست کشاورزان مانده و به فروش نرفته است، خواستار تعیین تکلیف و حل مشکل فروش این محصول شد که معاون وزیر برای رفع آن قول مساعد داد.

۲ ۰۹۲ copy

4 Comments (Open | Close)

4 Comments To "پارس آبادمغان در تولید بذر کشاورزی از ظرفیت بالایی برخوردار است"

#1 Comment By دلسوز مغان On 2015/06/04 @ 3:03 ق.ظ

پارس آبادمغان از هر لحاظ ظرفیت بالایی در تولید محصولات باغی و کشاورزی دارد اما از سوی دولت های قبلی وفعلی نسبت به این منطقه خیلی بی توجهی هایی شده است…….هر رفت و آمد مسئولان کشوری مشکلی از مشکلات منطقه مغان را حل ننماید آمدنشان هیچ ارزشی ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

#2 Comment By همشهری On 2015/06/04 @ 6:14 ب.ظ

کشاورزی مغان با بی تدبیری مدیران جهاد کشاورزی نابود شده است .

#3 Comment By محمدی On 2015/06/06 @ 5:17 ب.ظ

از آقای حاج زکی اله بابایی به خاطر دفاع و حمایت از کشاورزان و ذرتکاران بسیار ممنوم. اگر امثال بابایی نبود وضع ذرتکاران خیلی بدتر از این بود. درود بر حاج زکی

#4 Comment By ناشناس On 2015/06/09 @ 3:44 ب.ظ

اگر فردی مثل بابایی نماینده مردم پارس آباد بود این شهرستان به خصوص کشاورزان هیچ مشکلی نداشتند. یاشاسین حاجی ذکی