امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 23rd, 2015 8:27 | کد خبر : 8878 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

نقبی بر الحاق گرمی به ارس

سالها پیش هنگامی که تلاش حاج ولی اسماعیلی نماینده محترم وقت گرمی در تصویب گمرک آزادلو در دولت به ثمر نشست با تدبیر چند تن از هوادارانش کارناوال شادی شکل گرفت و کاروان خودرویی و موتوری عظیمی آقای اسماعیلی را از روستای بنه تا شهر گرمی استقبال و همراهی کرد و شد آنچه نباید می شد.

هرچند اقدامات متعدد آقای اسماعیلی در خور قدردانی بود اما اقدام شتابزده هواداران در ترتیب دادن کارناوال شادی مصداق مثل معروف ترکی (اوغلان اوینده توی، قیز اوینده خبر یوخ) امیدها و انتظارها را به گشایش سریع گمرک و آبادانی ناگهانی گرمی افزایش داد و به طبع آن با فروکش کردن التهاب خود ساخته، موجی از ناامیدی و بدگمانی منطقه را فرا گرفت.

قضیه ی الحاق گرمی به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس نیز از این حیث به آن داستان شباهت دارد که قبل از تصمیم وتصویب نهایی دولت، طبل قطعی شدن الحاق در منطقه نواخته شد و طبیعتا خبرهای تکمیلی مبنی بر موافقت با الحاق یک نقطه از دشت مغان به ارس، احساسات مردم را به بازی گرفت.

مذمت کردن مسوولان درست نیست

باید قبول کرد که تلاش مسوولان گرمی در علنی شدن مراحل اولیه تصویب الحاق باتوجه به ادعای مطلق برخی شهرستان های همجوار در این خصوص، کار درستی بود و مدیران شهرستان مغان سعی داشتند با قرار دادن دولت در مقابل عمل انجام شده و بازتاب خوشحالی مردم در سطوح استانی و ملی، الحاق را مطالبه جدی مردم گرمی قلمداد کرده و تحقق آن را قطعی نمایند. به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

هرچند در انعکاس خبر الحاق گرمی به ارس بهره برداری های سیاسی نیز به چشم می خورد اما در نوع خود کم نظیر نبود و چنانکه در فاتحه ی این نوشته اذعان شد گرمی از این آسیب در دوره آقای اسماعیلی نیز مصون نماند. اما غفلت از احتمال مغایرات نظر نهایی دولت با آنچه در منطقه اعلام می شد موجب گردید تا موجی از ناامیدی برای بار دیگر در گرمی ایجاد شود.

واقعیت را قبول کنیم

الحاق گرمی به منطقه آزاد ارس مستلزم امکانات و زیر ساخت هایی است که متاسفانه زادگاه ما تاکنون از آنها محروم مانده و در مقایسه با سایر شهرستان ها از شاخص هایی نظیر فرودگاه و گمرک برخوردار نمی باشد. از سوی دیگر در صورت الحاق قطعی گرمی به ارس نیز، به اذعان مسوولان امر رونق حاصل از آن زمانبر خواهد بود.از اینرو گرچه هنوز تا اعلام نظر قطعی دولت می توان به تلاش و پیگیری مسوولان بر سرانجام الحاق امیدوار بود اما در صورت تحقق نیافتن این رویا نباید از حرکت به سمت توسعه دلسرد شد و قابلیت های دیگر گرمی را نادیده گرفت.

از رفتار عجولانه بپرهیزیم

تهییج احساسات و کشاندن مردم به درب استانداری یا مراجع دولتی دیگر به بهانه لغو گرمی از الحاق به ارس که با کمال تاسف برخی از مسوولان منطقه به آن دامن می زنند تصمیمی عجولانه و غیرمعقول است و از آنجائیکه صداقت دولت در سیاست گذاری و اجرای برنامه های عمرانی بر همگان مبرهن است رفتارهایی آنگونه، جز افزودن بر آلام و ایجاد تفرقه در میان مردم ثمری نخواهد داشت.

راهکار برون رفت گرمی از محرومیت

به نظر می رسد بهترین راه برون رفت گرمی از محرومیت، راه اندازی بازارچه مرزی آزادلو است که با عنایت به تصویر نامه ای که در پایین این نوشته ملاحظه می فرمائید دولت محترم وقت با تحقق آن به شرط ایجاد گمرک اصلاندوز موافقت کرده و اکنون که با دایر شدن گمرک اصلاندوز پیش شرط گشایش آزادلو فراهم گردیده می توان با پیگیری و اجرای این اقدام مبارک آقای اسماعیلی(نماینده توانمند وقت گرمی) رواج تجارت چمدانی و رونق سریع حاصل از آن را در منطقه شاهد بود و برای همیشه طلوع صبحی روشن و آینده ای آباد را برای گرمی و گرامیانش به تماشا نشست.

*عیسی پاشاپور

DSC_0417

اخبار مرتبط

نظرات

گرمیلی

حاج ولی اسماعیلی بعد از اخذ مصوبه تاسیس گمرک آزادلو از هیئت دولت اقدام به اطلاع رسانی کرد ولی آقایان موسوی و علایی به اصطلاح نماینده و فرماندار گرمی خواستند که احساسات مردم را رودرروی دولت بگذارند تا این گونه بتوانند جواب بگیرند.