- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

نظارت یک هزار ناظر شورای نگهبان در پارس آباد بر انتخابات مجلس

مغانه آنلاین/ جمشید کریمی-چهارشنبه ۱۳۹۹/۴/۲۵

شهرام جعفرپور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان به جایگاه مهم این نهاد مهم در صیانت از  اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظیفه‌ شورای نگهبان پاسداری وحفاظت از قانون اساسی  نظارت بر قوانین ومقررات است .

وی ادامه داد: مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی ‏نظارت‏ برانتخابات‏  ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏، مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏،و همه‌‏‌پرسی‏ و مراجعه به آرای عمومی برعهده‏ شورای نگهبان است.

وی اضافه کرد : مطابق قانون اساسی (اصل ۹۸) تفسیر قانون اساسی از جمله دیگر اختیارات شورای نگهبان است.

جعفرپور تصریح کرد: شورای نگهبان جایگاه ویژه ای در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد که شباهت زیادی با قانون اساسی برخی از کشورها دارد در  برخی کشورها قوانین اساسی نیز به نام  نهادهای مانند دادگاه قانون اساسی ، شورای قانون اساسی ،دیوان قانون اساسی و نظایر آن پیش بینی شده است.

وی همچنین در خصوص  ناظران انتخابات خاطر نشان کرد : ناظران شورای نگهبان، از بین افراد بی طرف و امانت دار انتخاب می شوند واگر کسی از نیروها به حزب  و یا جریان و گروه خاصی وابستگی داشته باشند و در  امانت داری شورا را زیر سوال ببرند بلافاصله این افراد را از مجموعه کنار میگذاریم.

به گزارش مغانه آنلاین، شورای نگهبان از سال ۵۹ که نخستین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران  برگزار شد، کار خود را آغاز کرد.