- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

معاون وزیر جهاد کشاورزی: تنها ۱۰ درصد روغن کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش مغانه آنلاین به نقل از فارس، خلیل آقایی امروز یکشنبه در نشست با تولیدکنندگان بخش کشاورزی در پارس‌آباد اظهار کرد: ما در کنار تامین نیازهای داخلی در سه سال اخیر نسبت به تنظیم بازار و همچنین ترویج کشت گلخانه‌ای و توسعه صنایع تبدیلی اقدام کردیم به طوری که این سیاست زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا فرآوری محصولات کشاورزی با قوت و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی در مورد تولید ۸۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل و ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: در حال حاضر با طرح‌های توسعه‌ای تنها برای ۲۰ درصد محصول سیب‌زمینی ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد در حالی که باید این وضعیت را همچنان توسعه داده و تقویت کنیم.

* ۹۰ درصد روغن مورد نیاز واردات است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها ۱۰ درصد روغن مورد نیاز کشور را در داخل تأمین می‌کنیم و ۹۰ درصد همچنان واردات است.

آقایی به سودآور بودن توسعه کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن در داخل کشور اشاره کرد و افزود: تمام شرایط از نظر تامین بذر، کود و ماشین‌آلات و افزایش ضریب مکانیزاسیون و همچنین آب و هوایی در منطقه فراهم آمده است تا با دید صادراتی بتوانیم به تولید محصولات کیفی همت کنیم.

وی بازار روسیه را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان اردبیل بازار بکر توصیف کرد و گفت: کشورهای خارجی از ما تولید کیفی، بهداشتی و مطابق با آخرین استانداردها را از ما انتظار دارند و ما باید به این خواسته‌ها پاسخ مثبت دهیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ما توان تولید ۱۱۵ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی را داریم که به قیمت جهانی ۷۶ میلیارد دلار درآمد و ارزش این محصولات است که اگر کوچکترین قصوری را انجام دهیم از رقابت با تولیدکنندگان جهانی عقب خواهیم ماند.

* امضاءهای طلایی برای صدور مجوز واردات ممنوع

آقایی با بیان اینکه در گذشته کشور بر مبنای سیاست واردات مدیریت می‌شد اما امروز در بسیاری از حوزه‌ها از گوشت قرمز و سفید گرفته تا میوه ما واردات را ممنوع اعلام کردیم و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم در بازارهای میوه‌های خارجی جولان دهد.

وی تصریح کرد: تراز تجاری ما در بخش کشاورزی از رویه منفی خارج شده به طوری که امسال تراز تجاری ما در بخش کشاورزی به یک میلیارد و و ۴۰۰ میلیون دلار ارتقا یافته است که این نشان می‌دهد ما ۵ میلیارد دلار از واردات محصولات بخش کشاورزی کاسته‌ایم.

* کاهش ۵۰۰ هزار هکتار کشت محصولات گندم در کشور

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از ممنوع شدن امضاء‌های طلایی برای صدور مجوز واردات در بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: جزء دو سه محصول نظیر ذرت و دانه‌های روغنی ما وارداتی نداریم به طوری که تلاش می‌کنیم واردات ۹۰ درصدی روغن را نیز با توسعه کشت کلزا به حداقل برسانیم.

آقایی تصریح کرد: در یک برنامه‌ریزی هشت ساله پیش‌بینی می‌کنیم با توسعه کشت کلزا به عنوان کشت تناوبی گندم بتوانیم این واردات را تا ۷۰ درصد کاهش دهیم.

وی از کاهش ۵۰۰ هزار هکتار کشت محصولات گندم در کشور خبر داد و گفت: افزایش تولید ما در واحد ثبت مربوط به افزایش عملکرد ارقام مختلفی بوده که با ارزش افزوده بیشتری در این بخش روبه‌رو کرده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به فرسودگی ماشین‌آلات در کشت و صنعت مغان و ضرورت نوسازی این ناوگان اشاره کرد و گفت: ما از مهر ماه امسال در کشور نظام نوین ترویج را با محوریت دهستان‌ها راه‌اندازی کردیم تا زمینه برای نظارت بیشتر در کشت و زرع به شکل فنی و تخصصی فراهم آید.

 

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "معاون وزیر جهاد کشاورزی: تنها ۱۰ درصد روغن کشور در داخل تولید می‌شود"

#1 Comment By بردیا On 2016/10/24 @ 11:45 ب.ظ

جناب آقای مهندس آقایی از کشاورزان حمایت کنید بکارند تا ازداخل تامین شود پول محصولات تضمینی کشاورزان ماهها طول میکشد تا بدست کشاورز برسد مشکل کشاورزان جدی است جنابعالی که به منطقه زرخیز مغان آشنایی بیشتری دارید انشااله که در وزارت جهاد کشاورزی به فکر این منطقه هستید