امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 21st, 2014 12:25 | کد خبر : 4545 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مشکلات مجتمع علافان پارس آباد و وعده هایی که عملی نشده است

عمليات اجرايي طرح مجتمع تجاری علافان شهرستان پارس آباد، به منظور ساماندهی علافی های منطقه، در زمینی به مساحت 12هزار متر مربع، در سال 1378با حضور شهردار وقت پارس آباد و جمعی از مسوولان محلی و فروشندگان محصولات کشاورزی و خوراک دام و طیور در غرب پارس آباد و ورودی شهر شروع شد.

IMG_0003

به گزارش مغانه، در سال 82 با افتتاح این مجتمع که در آن زمان در حاشیه شهر قرار داشت، علافی های شهر که عمدتاً در خیابان پزشکان فعالیت می کردند به این مکان انتقال داده شدند.

مجتمع علافان پارس آباد، سال ها با کمبودها و مشکلات جدی مواجه بود و به علت دوری از شهر و برخی نارسایی ها و تنگناها کمتر کسی حاضر بود برای خرید و فروش محصولات کشاورزی به این مجتمع مراجعه کند و به همین علت بازار علافان خیلی کساد بود و این باعث شد عده ای عطای این شغل را به لقایش ببخشند و دنبال حرفه دیگری بروند.

برخی ها نیز سوختند و ساختند و دربرابر ناملايمات و نارسایی ها دم فرو بستند و دوام آوردند تا اینکه مجتمع را با همت و پشتکار و تلاش خود سرپانگه داشتند و به وضع کنونی رساندند.

با گذشت 11سال از زمان افتتاح و شروع فعالیت مجتمع، به رغم تلاش و کوشش مضاعف حجره داران، این بازار، کاستی های زیادی دارد و برخي مشکلات مهمي که مغازه داران معتقدند شهرداري و صاحب اولیه ملک بانی و مسبّب آن هستند.

جمعی از فعالان و بازاریان این مجتمع تجاری در مصاحبه با مغانه گفتند: شهرداری و مالک اولیه ملک به جای رفع موانع، معضلات و نیازهای مجتمع، با برخی اقدامات، به مشکلات دامن می زنند.

IMG_0013

یحیی ورزند، از سرمایه گذاران بزرگ منطقه که از بدو تاسیس مجتمع، در زمینه خرید و فروش محصولات کشاورزی فعالیت می کند، گفت: این بازار در سال 1382 با حضور تعدادی از مسوولان محلی و فعالان صنف علافان افتتاح گردید که با وجود گذشت 11سال، هنوز شهرداران قبلی و حال به وعده و تعهدات و مفاد قرارداد عمل نکرده اند.

وی، با بیان اینکه نزدیک 80حجره عرضه و خرید و فروش محصولات کشاورزی و خوراک دام و طیور در این مجتمع فعال است، ادامه داد: افرادی که در این مجتمع حضور دارند پیش از افتتاح مجتمع، در خیابان پزشکان مشغول فعالیت بودند.

ورزند گفت: با شکایت جمعی از شهروندان، علافی های خیابان یاد شده به عنوان مشاغل مزاحم جمع آوری و به این مجتمع منتقل شدند.

او، اضافه کرد: هر کدام از مغازه داران مجتمع تجاری علافان در سال 78یعنی حدود 15سال پیش مبالغ هنگفتی بابت خرید زمین به صاحب ملکی که مجتمع در آنجا احداث شده پرداخت کردند تا در یک مکان آبرومند به فعالیت خود در زمینه علافی و خرید و فروش محصولات کشاورزی ادامه دهند.

IMG_0011

یحیی ورزند، با بیان اینکه طی مدتی که از تاسیس و راه اندازی مجتمع می گذرد، ما همواره از خدمات شهرداری بی بهره بوده و هستیم، گفت: این درحالی است مغازه داران در بازار علافان، سالانه مبالغ چشمگیری به عنوان عوارض و مالیات به شهرداری و دارایی پرداخت می کنند و فعالیت آنان کاملاً قانونی و در چارچوب نظام صنفی است.

وی، با اعلام اینکه متاسفانه مسوولان، در برابر درخواست های صنف علافان و فروشندگان محصولات کشاورزی و خوراک دام و طیور در این شهرستان، اقدامی نکرده اند، اظهار کرد: طبق نقشه تفکیکی و قرارداد منعقده با شهرداری، کل این مجتمع و محوطه آن که در مجموع به مساحت 12هزار مترمربع می باشد که تمامی آن به حجره داران و فعالان این بازار تعلق دارد و محلی برای تعبیه باسکول برای استفاده عموم مغازه داران پیش بینی شده است حالا که ارزش ملک در این مجتمع بالا رفته، شهرداری قصد احداث مغازه در محوطه مجتمع را دارد که کاملاً غیر قانونی است.

IMG_0004

وی، افزود: از طرفی صاحب اولیه ملک مجتمع نیز در ورودی و درب بازار اقدام به احداث ساختمان می کند و کاملاً مشخص است که طبقه فوقانی و تراس این ساختمان چند متری در حریم و مسير تردد وسايل نقليه این مجتمع قرار دارد که اگر جلوی این عمل غیرقانونی گرفته نشود در آینده عبور و مرور کامیون ها و تریلی ها به این مجتمع با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی، از شهردار و صاحب اولیه ملک مجتمع علافان خواست به حق و حقوق خود قانع باشند.

یکی دیگر از حجره داران مجتمع علافی پارس آباد نیز با اعلام اینکه این مجتمع بزرگ فاقد باسکول است، گفت: در هنگام بهره برداری از این مجتمع، به منظور نصب و تعبیه باسکول در ورودی بازار، هرکدام از مغازه داران مبلغ یک میلیون 250هزار ریال پرداخت کردند که بعد از گذشت سال ها از آن زمان، در كمال ناباوري، شهرداری و صاحب ملک مدعی اند زمین باسکول به آنان تعلق دارد.

IMG_0023

برات حلیم، افزود: همه حجره داران این بازار، دارای پروانه کسب هستند و به صورت قانونی فعالیت می کنند و عوارض و مالیات خود را در موعد مقرر می پردازند لذا باید نهادهای خدمات رسان به مشکلات این مجتمع رسیدگی و مسوولان از آنان حمایت کنند.

او اضافه کرد: در سال 82 که حجره داران در این مکان که در آن زمان متروکه و دورافتاده بود، جمع شدند و این بازار را تاسیس کردند، با پولی که بابت خرید مغازه دادند می توانستند در جای مناسب و سودآوری سرمایه گذاری کنند.

IMG_0026

وی، ادامه داد: حالا که شهر توسعه یافته و ارزش ریالی زمین این مجتمع افزایش یافته، برخی ها با نادیده گرفتن حقوق مسلم مغازه داران، قصد تجاوز و تعدی به حق و حقوق آنان را دارند.

یکی دیگر از صاحبان حجره و فروشندگان محصولات کشاورزی در بازار علافان پارس آباد نیز گفت: با وجود آنکه عوارض شهرداری را به موقع می پردازیم، شهرداری هیچ خدماتی به ما ارائه نمی دهد.

IMG_0034

عليرضا خاكزاد، با بیان اینکه مسوولان و دستگاه های ذی ربط، به مشکلات ما رسیدگی نمی کنند، افزود: متاسفانه با وجود آنکه حدود 11سال از تاسیس و راه اندازی مجتمع تجاری علافان می گذرد، این بازار بزرگ فاقد نمازخانه و سرویس بهداشتی و فضای سبز است.

او، با اشاره به نقش ویژه این مجتمع در رونق و عمران و پیشرفت منطقه، اظهار کرد: این بازار مهم و بزرگ که در حقیقت رگ اقتصادی پارس آباد محسوب می شود، در عرضه مستقیم تولیدات زراعی و توسعه و شکوفایی بخش کشاورزی شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از حجره داران فعال نیز با بیان اینکه مجتمع علافان پارس آباد برای رسیدن به وضعیت کنونی تا کنون فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است، گفت: حالا که این مجتمع رونق گرفته، شهرداری و صاحب اولیه ملک از راه های غیرقانونی دنبال آن هستند تا با ساخت و ساز در این بازار ، منبع درآمدی برای خودشان ایجاد کنند.

IMG_0044

اسماعيل شاهي، افزود: بارها با فرماندار وقت و شهرداران مکاتباتی انجام داده ایم ولی متاسفانه به اعتراض و درخواست ها و نامه ها ترتیب اثرداده نشده و مراجعات حضوری ما بی نتیجه مانده است.

وی، راه اندازی باسکول را از خواسته های اصلی علافان دانست و اضافه کرد: طبق مفاد قرارداد و نقشه ای که تحویل ما داده اند، قرار بود در ورودی بازار این باسکول نصب شود که با وجود گذشت چندین سال، عملی نشده است.

شاهي، با بیان اینکه صاحب اولیه ملک با احداث ساختمان در ورودی و درب مجتمع، برای حجره داران مزاحمت ایجاد می کند، اظهار کرد: اگر جلوی این تخلف آشکار گرفته نشود، در روند فعالیت این بازار مشکل اساسی ایجاد خواهد شد.

IMG_0036

عبدل جوان، یکی دیگر از صاحبان مغازه در این مجتمع نیز با بیان اینکه شهرداری قصد احداث تعدادی مغازه در وسط حیاط مجتمع را دارد، گفت: در سال 78، کل زمین این مجتمع را که در آنزمان مزروعی بود به مبلغ یک میلیارد و 220میلیون ریال از صاحب ملک خریداری و علاوه بر این، برای احداث تعداد 79باب مغازه یک میلیارد و 480میلیون ریال هزینه کرده ایم و این بازار که قرار بود در سال 79تحویل حجره داران شود، با سه سال تاخیر و عملاً در سال 82به ما واگذار شده است.

وی، با اعلام اینکه شهرداری و شخص حقیقی و حقوقی دیگری به جزء حجره داران، قانوناً هیچ زمین و یا ملکی در بازار علافان ندارند، اضافه کرد: اگر شهرداری بخواهد نیّت خود را مبنی بر احداث مغازه و یا بازارچه در وسط مجتمع عملی کند بدون شک دورزدن تریلی ها و کامیون های حامل بار و ورود و خروج آنان غیر ممکن و عملاً این مجتمع تعطیل خواهد شد.

IMG_0040

وی، با اعلام اینکه شهرداری اگر دست به اینکار بزند ما با اقامه دعوی و توسل به قانون و دستگاه قضایی، در پی استیفای حقوق مسلم خود خواهیم بود، ادامه داد: شهرداری نباید به جای کمک به رونق و پویایی مجتمع علافان و حمایت و ترغیب و تشویق حجره داران و خدمات رسانی مطلوب به آنان، در مسیر فعالیت و کسب و کار مغازه داران مستقر در بازار علافان اختلال ایجاد کند.

IMG_0038

وی، با اعلام اینکه ما حجره داران، با زحمات و تلاش های طاقت فرسا و شبانه روزی این مجتمع را آباد و دایر کرده ایم و با اشاره به اینکه با وجود گذشت بیش از یک دهه، هنوز سند مالکیت ثبتی مغازه ها داده نشده است، افزود: ما از فرماندار ساعی و کوشا، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر مسوولان ذی ربط عاجزانه می خواهیم نگذارند در حق ما اجحاف و حقوقمان پایمال و ضایع شود.

IMG_0057 IMG_0056 IMG_0043 IMG_0007

 

نظرات