امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 14th, 2019 9:24 | کد خبر : 23131 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مجتمع گوشت صنعتی اردبیل و مسائل حاشیه ای آن

زمانی که مجتمع صنایع گوشت اردبیل بعنوان یکی از مهم ترین کارخانه های اردبیل در اواخر دهه ۶۰ افتتاح شد همگان بر این تصور بودند که این واحد بزرگ علاوه بر اشتغال زایی سهم مهمی در رونق اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری منطقه خواهد داشت،

مغانه آنلاین- زمانی که مجتمع صنایع گوشت اردبیل بعنوان یکی از مهم ترین کارخانه های اردبیل در اواخر دهه ۶۰ افتتاح شد همگان بر این تصور بودند که این واحد بزرگ علاوه بر اشتغال زایی سهم مهمی در رونق اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری منطقه خواهد داشت، تصوری که اکنون پس از نزدیک به سه دهه نه تنها به حقیقت نپیوسته بلکه به یکی از پرحاشیه ترین مسائل روز کشور تبدیل شده است.

مجتمع صنعتی گوشت اردبیل از مجهزترین مجموعه های فرآوری صنعتی گوشت بهداشتی در کشور با ظرفیت کشتار روزانه چهار هزار راس دام و ۲۵۰ راس دام سنگین در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار و با زیربنایی در حدود ۴۵ هزار متر مربع در ۱۴ کیلومتری اردبیل واقع شده است.
این کشتارگاه بزرگ به گفته دادستان اردبیل ، امروز ارزشی قریب به هزار میلیارد ریال دارد، ضمن اینکه علاوه ‌‌‌بر اردبیل، دارای املاکی در تهران نیز می باشد.
۹۱٫۴ درصد از کل سهام این مجتمع در زمان تاسیس متعلق به ‘شرکت سرمایه‌‌‌ گذاری بانک ملی ایران’ و ‘شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس’ بود اما با شروع بحث عملیاتی شدن اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی در کشور، این مجتمع نیز در سال ۸۴ با قیمتی معادل ۴۰ میلیارد ریال به شرکت خصوصی ‘فراوران دشت سبز سبلان’ واگذار شد.
*** حاشیه های مربوط به مجتمع گوشت اردبیل چه بود؟
نخستین مسائل حاشیه ای مربوط به مجتمع گوشت اردبیل زمانی جرقه زد که برخی مطالب و ادعاها درباره واگذاری غیر قانونی این شرکت مطرح شد، علیرضا بیگی یکی از نمایندگان تبریز در این زمینه مدعی شد که علی ‌‌‌اشرف عبدالله‌‌‌ پوری ‌حسینی رییس سازمان خصوصی سازی در آن زمان خود همزمان عرضه کننده و خریدار مجتمع گوشت اردبیل بوده است.
همزمان با این موضوع مسائل دیگری نیز از سوی دادستان انقلاب و عمومی مرکز استان اردبیل و نیز پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی مطرح شد که بر ابهام مسائل مربوط به مجتمع گوشت اردبیل افزود.
ناصر عتباتی ، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت که مجتمع صنعتی گوشت اردبیل مدت ها پس از واگذاری تاکنون بدهی خود را به بانک ملی بعنوان مالک این مجتمع پرداخت نکرده است.
وی افزود: مجتمع صنعتی گوشت اردبیل بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال بدهی به بانک ملی دارد که باید تعیین تکلیف شده و تمامی بدهی ها تسویه شود.
عتباتی اضافه کرد: با وجود گذشت مدت زمان طولانی، خریداران این مجتمع از زمان واگذاری تاکنون بدهی خود را به بانک ملی پرداخت نکرده اند.
او اضافه کرد: این مجتمع به قیمت حدود ۴۰ میلیارد ریال واگذار شده بود اما در حال حاضر ارزشی بیش از هزار میلیارد ریال دارد.
دادستان مرکز استان اردبیل بیان کرد: مجتمع صنعتی گوشت اردبیل یکی از کشتارگاه های مدرن و از ظرفیت‌ های فوق العاده این استان در زمینه کشتار صنعتی دام و تهیه مواد پروتئینی همچون سوسیس و کالباس بود که در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شده است.
رصد فضای رسانه ای کشور درباره این مجتمع حکایت از این دارد که پس از ریاست کوتاه پوری حسینی بر سازمان خصوصی‌‌‌ سازی، مجتمع گوشت اردبیل که بانک ملی سهامدار بزرگ آن بود، به بخش خصوصی و به شرکتی که رییس سابق سازمان خصوصی ‌‌‌سازی سهامدار آن است، واگذار شده و این شرکت موظف می‌ ‌‌شود علاوه‌‌‌ بر پرداخت کل قیمت این مجتمع، معوقات و بدهی‌ ‌‌های این مجموعه را نیز تسویه کند اما به گفته منابع قضایی و برخی نمایندگان مجلس این اتفاق هنوز عملی نشده و صاحب این مجتمع هنوز بدهکار بانک ملی ایران است.
اما در پاسخ به مطالب و ادعاهای مطرح شده درباره این مجتمع ، پوری حسینی که این روزها ایام پرحاشیه و پرتنشی را طی می کند در یک برنامه تلویزیونی با پذیرش خرید مجتمع صنعتی گوشت اردییل از سوی یکی از شرکت هایی که وی نیز سهامدار آن است، گفت: مجتمع گوشت اردبیل دولتی نبوده و توسط سازمان خصوصی ‌سازی هم عرضه نشده است.
او افزود که در زمستان سال ۸۴ از سازمان خصوصی سازی کنار رفته و مشغول فعالیت در بخش خصوصی شده است و در سال ۸۵ نیز شرکت او مجتمع گوشت اردبیل را در مزایده از شرکت سرمایه‌ گذاری بانک ملی ایران خریداری کرده است.
به گفته پوری حسینی ، واگذاری مجتمع و خرید آن در فرایند قانونی بوده و مبلغ خرید نیز پرداخت شده است.
دادستان انقلاب و عمومی مرکز استان اردبیل اما در پاسخ پوری حسینی گفته است که وی به عنوان یکی از خریداران و سهامداران عمده این شرکت احضار و از او تحقیق شده است، خریداران بخشی از بدهی ‌ها را پرداخت کرده و حدود ۲۰۰ میلیارد ریال از بدهی باقی مانده است.

** وضعیت مجتمع گوشت اردبیل
در گیر ودار درگیری های حاشیه ای مربوط به مجتمع گوشت اردبیل، این واحد مهم تولیدی که قرار بود موجب ایجاد زمینه های اشتغال مطلوب برای استان شده و به توسعه آن کمک کند گویی وضعیت چندان مناسبی ندارد.
یعقوب عزیززاده ، مدیر مجتمع صنعتی گوشت اردبیل که در عین حال عضو شورای شهر اردبیل نیز است، گفت: این مجتمع به فعالیت خود ادامه می دهد ولی با مشکلات نقدینگی مواجه است.
به گفته وی، هم اکنون ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این مجتمع مشغول بکار می باشند.
او افزود: قرار بود سال گذشته ۱۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به این مجتمع پرداخت شود که بعد از ارزیابی از پرداخت آن منصرف شد، اگر نقدینگی به این مجتمع تزریق نشود وضعیت مجتمع گوشت اردبیل بدتر خواهد شد.
مدیر مجتمع صنعتی گوشت اردبیل ادامه داد: نقدینگی این مجتمع را می تواند سر پا نگهدارد چرا که خروج دام زنده و قاچاق دام بازار را مختل کرده است.
عزیز زاده بیان کرد: در زمینه انبار و ذخیره ‌سازی گوشت مورد نیاز مردم مجتمع صنعتی اردبیل از آمادگی لازم و کافی برخوردار است تا با هماهنگی های انجام شده نسبت به نگهداری گوشت در نظر گرفته شده برای توزیع در بین مردم اقدام کند.
مدیر مجتمع صنعتی گوشت اردبیل افزود: این مجتمع ظرفیت انبار و ذخیره‌سازی ۲ هزار تن گوشت را در فضایی مناسب و استاندارد داشته و در این حوزه هیچگونه دغدغه و نگرانی وجود ندارد.
به هر حال مسائل حاشیه ای پیرامون مجتمع صنعتی گوشت اردبیل همچنان ادامه دارد و این در حالی است که برخی مسائل دیگر از جمله واگذاری کشت و صنعت مغان در استان اردبیل و دیگر واحدهای تولیدی در دیگر استان ها توسط سازمان خصوصی سازی همچنان ابعاد موضوع را پیچیده تر می کند.(ایرنا)

اخبار مرتبط

نظرات