- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

قرار نیست شهر اردبیل منطقه آزاد باشد/ نام منطقه آزاد اردبیل به مغان تغییر می کند

به گزارش مغانه آنلاین به نقل از ایلنا، اکبر ترکان، درباره چرایی کُند شدن روند تصویب مناطق آزاد جدید در مجلس، اظهار داشت: نمایندگان مجلس معتقد هستند که محدوده‌های مناطق آزاد جدید باید به تصویب دولت برسد و دولت هم می‌گوید که محدوده های ۷ منطقه آزاد جدید را هیات وزیران تصویب کند.

وی ادامه داد: محدوده‌های برخی از مناطق آزاد کشورمان به تصویب هیات وزیران رسیده و محدوده‌های برخی دیگر را مجلس تصویب کرده است. محدوده‌ها و وسعت مناطق آزاد اروند، ارس و انزلی به تصویب هیات وزیران رسیده است اما محدوده سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار با رای نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است.

ترکان افزود:  برای این که تصویب محدوده‌های مناطق آزاد در اختیار دولت قرار بگیرد در حال اخذ موافقت نمانیدگان مجلس هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به ایرادی که برای تاسیس منطقه آزاد اردبیل گرفته می‌شود مبنی بر اینکه مناطق آزاد باید در نقاط  مرزی کشورمان تاسیس شوند، گفت: قرار نیست شهر اردبیل منطقه آزاد باشد بلکه نقاط مرزی این استان به عنوان منطقه آزاد انتخاب شده است.

وی ادامه داد: یک تشابه اسمی به وجود آمده که در برخی از استان‌ها هم این تشابه اسمی وجود دارد. البته پیشنهاد شده است که نام منطقه آزاد اردبیل به مغان تغییر کند که در هنگام تصویب مناطق آزاد جدید این عنوان منوط به موافقت نمایندگان مجلس هم تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایلنا؛ ۷ منطقه آزاد جدید پیشنهاد شده از سوی دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد عبارت اند از؛ منطقه آزاد اینچه برون، مهران، اردبیل، سیستان، جاسک، بوشهر و بانه و مریوان که کمیسیون اقتصادی مجلس موافقت خود را با تاسیس این مناطق اعلام کرده است.

منطقه مهران نزدیک‌ترین منطقه به نقاط مرکزی عراق است و بسیاری از مبادلات تجاری بین ایران و عراق می تواند از طریق منطقه مهران صورت بگیرد. همچنین  هدف از تاسیس منطقه آزاد اردبیل ایجاد ارتباط با کشور آذربایجان است.

منطقه آزاد زابل (سیستان) در مرکز محور شرق قرار دارد که مرکزیت آن با میلک است و برای ارتباط با افغانستان و احیای ترانزیت این منطقه می‌تواند گزینه خوبی برای ایجاد منطقه آزاد باشد. منطقه آزاد بانه و مریوان می‌تواند گزینه خوبی برای اتصال با اقلیم کردستان باشد که در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی دارد و علاقه‌مند به افزایش روابط اقتصادی با ایران است. همچنین  جاسک می تواند موجه ترین منطقه در بین مناطق آزاد برای راه اندازی صنایع انرژی بر باشد. تاسیس منطقه آزاد بوشهر هم با هداف ایجاد ارتباطات اقتصادی با کشور قطر  مطرح شده است.