امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 15th, 2016 7:46 | کد خبر : 17704 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

فضایل ماه رجب

ماه رجب ماه خداست و هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد آتش جهنم یک سال از او دور می ماند و خداوند از نهری در بهشت به همین نام که از عسل شیرینتر است به او می نوشاند .

مونا منادی/ مغانه-در فضایل ماه رجب سخنها و احادیث بسیار گفته شده و توصیه های زیادی برای گرامی شمردن ان ذکر گردیده است . روزه داری و عبادت در این ماه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد و همانطور که می دانیم لیله الرغایب ( شب ارزوها ) در اولین جمعه این ماه عزیز قرار دارد . لازم به ذکر است رغایب جمع رغیبه است به معنی « امر مرغوب فیه عطا کثیر » یعنی شبی که در ان عطاها و مواهب فراوان بدست می اید .

در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیا و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دستیابی به عطایای ارزشمند پروردگار است . در حدیثی از رسول اکرم ( ص) است که فرمودند: ملایکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتابهای دعا نمازی با کیفیت مخصوص در این شب ذکر کرده اند که پیامبر (ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر می شود و به او می گوید: ای دوست من مژده می دهم تو را که از هر شدت و سختی نجات یافتی ، نمازگزار می گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ای ندیده ام و سخنی شیرینتر از کلام تو نشنیده ام و بویی بهتر از بوی تو نبوییده ام در پاسخ می گوید: من همان نماز لیله الرغایبم که شما انجام دادی امشب امده ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.

در این شب بسیار توصیه شده به شب زنده داری و احیای این شب عزیز و نماز و دعا و طلب امرزش بر گناهان از پروردگار متعال و مطمن باشیم که هر دستی که امشب برای طلب خاجتی به سوی اسمان بلند می شود از سوی پروردگار متعال خالی به زمین باز نمی گردد و هر کسی که ارزو و خواسته ای داشته باشد از رحمت خداوند متزرق می شود که خداوند امرزنده مهربان است و بخشنده بی منت که هر چه می دهد از روی کرم است و هر چه می بخشد از روی رحمت. پس بیایید در این شب مبارک و عزیز مریضانذو گرفتاران و اسیران و بی پناهان را از یاد نبریم و برای همدیگر دعا کنیم باشد که خداوند به موجب این شب عزیز رحمت خویش را شامل حالمان گرداند.

 

اخبار مرتبط

نظرات