- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

فرزندانتان را زیاد ببوسید / خشمگین شدن پیامبر از مردی که با کودکانش مهربان نبود

 

مروری بر توصیه های پیامبر و اهل بیتش درباره رفتار با فرزندان به مناسبت روز جهانی کودک

مطابق تعالیم دینی اسلام، فرزندان امانت الهی، نعمت و نشانه های خدا هستند و والدین درباره سلامت، رشد، تعلیم و تربیت آنان مسئول اند. از آنجا که کرامت و بزرگی از عوامل مهم سلامت رفتاری است همراه با مهرورزی به فرزندان باید روح بزرگی را نیز در آنها دمید.

در روایات مختلفی که از اهل بیت نقل شده، برای فرزندان حقوقی تعیین شده که بر عهده والدین آنها است. این حقوق عبارتند از:
1. انتخاب نام نیکو، 2. سرزنده و گرامی داشتن مادر او، 3. توجه به انتسابش به والدین، 4. بهداشت و نظافت او، 5. تغذیه مناسب، 6. تعلیم و تربیت، 7. مهر ورزی، 8. اکرام و 9. یاری کردنش بر کار نیکو

به مناسبت روز جهانی کودک و توجه ویژه به شیوه های رفتاری با کودکان، گلچینی از روایاتی که در کتاب «مفاتیح الحیاة» آیت الله جوادی آملی در این باره منتشر شده را در ادامه می خوانید.
حق فرزندان بر والدین
*رسول خدا می فرماید: به فرزندان خود شنا و تیر اندازی بیاموزید.

* پیامبر همچنین فرمود: فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت کنید که آمرزیده می شوید و نیز فرمود: ای علی حق فرزند بر پدرش این است که به وی ادب آموزد و در جایگاه شایسته ای قرارش دهد.

* امام سجاد می فرماید: حق فرزند این است که بدانی از توست و در این دنیا خوب و بدش به تو وابسته است.

*امام سجاد همچنین فرمود: حق خردسال این است که در آموزش او مهربان باشی و از او در گذری و عیبش را بپوشانی و با او به مدارا رفتار کنی و او را یاری کنی.
بوسیدن فرزندان

*رسول خدا فرمود: هر کس فرزندش را ببوسد خدا برایش نیکی می نویسد. همچنین فرمود: فرزندانتان را زیاد ببوسید، به راستی که برای شما در برابر هر بوسه درجه ای در بهشت است.

*عبدالله بن مسعود می گوید: نزد پیامبر بودم وقتی حسین بن علی وارد شد پیامبر او را بوسید و فرمود: خدایا من او را دوست می دارم پس تو نیز دوست بدار هر که وی را دوست می دارد.
گرامی داشتن فرزند

رسول اکرم فرمود: فرزندان خود را گرامی بدارید و به آن ها شخصیت بدهید، آنان را خوب تربیت کنید که موجب مغفرت و بخشایش شماست.
رعایت مساوات و عدالت میان فرزندان
*رسول گرامی فرمود: در دادن هدایا به فرزندانتان به مساوات عمل کنید. میان فرزندان خود عدالت را مراعات کنید، همان گونه که دوست دارید در نیکی و لطف با شما به عدالت رفتار کنند.

*پیامبر مردی را دید که دو فرزند داشت اما تنها یکی از آنها را بوسید، به اعتراض فرمود: چرا مساوات را میان آن دو رعایت نکردی؟
مهرورزی به کودکان
*رسول خدا فرمود: کودکان را دوست بدارید و به آنان مهربانی کنید.

*امام صادق فرمود: موسی بن عمران گفت ای پروردگارمن! کدام یک از اعمال نزد تو بهتر است؟ فرمود: محبت به کودکان، زیرا آنان را بر فطرت یگانه پرستی آفریدم و اگر آنها را بمیرانم به رحمت خود، به بهشت می برم.

*امام کاظم فرمود: به راستی خدای بزرگ آن گونه که برای نامهربانی با زنان و کودکان به خشم می آید برای هیچ چیزی به خشم نمی آید.
*روزی رسول اکرم حسن و حسین را می بوسید شخصی به نام عبینه یااقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز هیچ یک از آن ها را نبوسیدم. آن حضرت فرمود: هر کس رحم نکند بر او رحم نمی شود. بر پایه روایتی آن حضرت به قدری از این گفتار وی خشمگین شد که چهره اش بر افروخت و به او فرمود: اگر خدا عاطفه را از دلت کنده با تو چه کنم؟ هر کس بر خردسالان مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از ما [مسلمانان] نیست.
سلام بر کودکان
پیامبر فرمود: تا زنده هستم پنج عمل را رها نخواهم کرد، تا پس از من نیز سنت شود که یکی از آن ها سلام کردن بر کودکان است.
بازی و شاد کردن کودکان
*رسول خدا فرمود: هر کس نزد او کودکی هست با او کودکانه رفتار کند.

*رسول خدا فرمود: در بهشت خانه ایی است که به آن خانه شادی می گویند کسی وارد آن نمی شود مگر آن که کودکان را شاد کند.