- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

عملیات اجرایی سد دیکداش مغان سال ۹۶ شروع می شود

به گزارش مغانه آنلاین، داود نجفیان در بازدید از طرح های شبکه خداآفرین افزود: ساخت سد بر روی رودخانه دره رود در نزدیکی روستای دیکداش یکی از مطالبات جدی مردم و نیازهای اساسی منطقه است که با تحقق آن بخش مهمی از مشکلات و محدودیت آبی منطقه برطرف می شود.

به گفته وی مجوز احداث سد دیکداش توسط نماینده مردم شهرستان های بیله سوار و پارس آباد به صورت کتبی از وزیر نیرو اخذ و با تلاش و پیگیری استاندار و شرکت آب منطقه ای اردبیل ۴۹میلیون متر مکعب آب به این سد تخصیص داده شده است.

وی از آبگیری سد عمارت گرمی تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: با بهره برداری از این سد نیاز آبی حدود سه هزار و ۷۰۰هکتار از اراضی کشاورزی دو طرف دره رود تامین می شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت به طرح های آبی مرزی و نقش آنها در جلوگیری  از هدر رفت و خروج آب های کشور، اظهار کرد: برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور ۴۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با وضع موجود برای تامین این رقم ۲۰سال زمان نیاز است به همین خاطر دولت یازدهم تکمیل پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا و اجرای طرح های آبی مرزی را در اولیت قرار داده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این سیاست و برنامه دولت، اعتبارات برخی سد های نیمه تمام استان اردبیل نیز که از پیشرفت خوبی برخوردار بود افزایش یافت ، ادامه داد: اعتبارات سد بفراجرد با ۱۰برابر افزایش از ۲۰میلیارد ریال به ۲۰۰میلیارد ریال و سد گیوی با سه برابر رشد ۱۵۰میلیارد ریال به ۴۵۰میلیارد ریال رسید که به زودی شاهد افتتاح این سدها خواهیم بود.

نجفیان با بیان اینکه در دولت روحانی نگاه ویژه ای به حوزه آب شده است، بیان کرد: با وجود محدودیت منابع مالی، در بخش بهره برداری و احیای آب های زیر زمینی، قرار داد ۲۰ساله منعقد شده و اعتبارات بخش احیای سفره های آب زیر زمینی ۱۰تا ۱۲برابر افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه مجموعه دولت و سایر قوا برای مدیریت بحران آب و نجات سفره های زیر زمینی همسو و هماهنگ هستند، گفت: با تحقق طرح ها و برنامه های تدوین شده می توان به جبران بخشی از کسری آب های زیرزمینی و کاهش میزان مصرف امیدوار بود.

او تحرک و شتاب بخشی به روند اجرای طرح عظیم شبکه پایاب سد خداآفرین و تزریق اعتبارات مناسب به این پروژه ملی را بزرگترین دستاورد سفر دولت روحانی به استان اردبیل دانست و گفت:۳۰کیلومتر از کانال این شبکه در مرحله بهره برداری و تکمیل قرار دارد و ۱۲هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی دیم شبکه اصلی در دهه فجر زیر پوشش قرار گرفته و تبدیل به آبی می شود.

وی با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های بی نظیر منطقه مغان به خصوص پارس آباد اضافه کرد: آب فراوان، خاک مرغوب و زرخیز و از همه مهم تر اقلیم مناسب برای اجرای طرح های تکمیلی و صنایع وابسته به کشاورزی و نیز موقعیت جغرافیایی مطلوب برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی از جمله نعمت هایی است که خداوند برای مردم این خطه به ودیعه نهاده است که باید با استفاده و بهره گیری بهینه از این امکانات، شکرگزار پروردگار متعال باشیم.

وی با بیان اینکه پارس آباد برای صادرات تولیدات کشاورزی به کشورهای منطقه از ظرفیت بالایی برخوردار است، افزود: صرف تولید ۵/۱میلیون تن محصول زراعی و کشاورزی و خام فروشی محصولات و حمل تولیدات منطقه به استان های دیگر برای فرآوری و بسته بندی، هیچ وقت فرصت های جدید شغلی و توسعه پایدار ایجاد نخواهد کرد و زمانی می توانیم به این مهم دست بیابیم که در کنار تولید انواع محصولات زراعی و باغی ، برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده، کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در منطقه فعال شوند.