- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

علل و عوامل سرقت و راهکارها و پیشنهادها

مغانه آنلاین– سرقت از جرایمی است که بر ضد اموال صورت می گیرد و از زمان شکل گیری مالکیت خصوصی در جوامع بشری شایع شده است.این پدیده امروزه از جهت کمی و کیفی تحول پیدا کرده و از لحاظ تنوع نیز در انواع و اشکال مختلفی رواج یافته است. سرقتهای ساده و ابتدایی در جوامع روستایی و سرقت های پیچیده که مستلزم نقشه، تدارکات و ..است در جوامع شهری بروز می کند یکی از معضلات اجتماعی است که همواره امنیت و رفاه اجتماعی جامعه را تهدید می کند جرم سرقت یا دزدی به عنوان ام الجرایم مطرح است و تقریبا در کلیه جوامع دیده می شود.

سرقت پدیده ای است که همزمان بر هم زننده امنیت مالی و جانی افراد و خانواده ها می باشد.احساس تهدید نسبت به اموال و جان از سوی افراد جامعه،ضمن آنکه تا حد زیادی انگیزه افراد را برای تلاش و کسب دارایی و ثروت از طریق مشروع تضعیف می نماید،می تواند تسهیل کننده هرج و مرج در مناسبت و روابط اجتماعی و بدنبال آن تزلزل در بنیان های نظم عمومی و تقویت نابسامانی اجتماعی می باشد.

رفع نیازهای فردی و جمعی به هر شیوه ممکن از طریق تجاوز به اموال دیگران و همچنین ((الگوی سرقت))به عنوان شیوه ای برای امرار معاش و کسب مال و ثروت ،زمینه را برای تقویت خرده فرهنگ های بزهکاری و در نتیجه ظهور و شیوع سایر جرایم اجتماعی،هموار می سازد

سرقت از معدود جرایمی است که انسان یا خانواده ای را از حیث مال و جان، ناموس مورد تعرض قرار می دهد و تهدید بالقوه ای برای بر هم زدن احساس امنیت شهروندان میباشد.. اکثر سارقین منازل و اماکن، کیف قاپی افراد معتادی هستند به علت ضعف توجه مالکین به توصیه های حفاظتی پلیس قربانی سارقین می شوند علاوه بر خسارت مالی متحمل ضربه بسیار شدید روحی و جسمی می گردند بر اساس آخرین یافته ها و پژوهش های صورت گرفته تکیه صرف بر نیرو، ابزار و تجهیزات و شیوه های مرسوم انتظامی نسبت به روشهای نوین جرایم بسیار پرهزینه و کم اثر است. سارقین انگیزه اصلی از ارتکاب سرقت را مشکلات اقتصادی،کسب درآمد واعتیاد به مواد مخدر اعلام می کنند که عواملی چون محرومیتهای عاطفی، روانی و عدم تربیت صحیح در دوران کودکی و نابسامانی های اجتماعی و خانوادگی و معاشرت با دوستان ناباب و عدم رعایت موارد ایمنی صاحبان و ساکنین منازل در وقوع سرقت دخیل بوده است.

وقتی افراد جامعه بویژه جوانان فرصت های اضافی داشته باشند و این فرصت ها از مجرای صحیح و درست نتواند مورد استفاده قرار گیرد طبعا به روش های غیر اصولی و ضداجتماعی کشیده می شود موارد بسیاری از دزدی ها یا تبهکاری ها که از روی بی حوصلگی یا برای تنوع و سرگرمی صورت می گیرد ،نمونه ای از این نوع است.

هر فرد بیکار ناچار به نحوی زندگی خود را بگذراند و برای این گذران باید درآمدی داشته باشد چون کسب چنین درآمدی نمی تواند از راهها و شیوه های درست و قانونی تأمین شود،چه بسا فرد به راههای غیر قانونی کشیده شود و از طریق دزدی هزینه گذران زندگی خود را تأمین کند.

اثرات هر نوع مهاجرت در دگرگونی های اجتماعی کم و بیش مشابه است اما از نظر جرم شناسی،مهاجرت روستاییان به شهر ها حائز اهمیت خاصی است مهاجرت مشکلات عدیده ای را در پی دارد.جوانان یا خانواده هایی که به انتظار داشتن زندگی بهتر و با امید یافتن کاری مناسب به شهرهای بزرگ روی می آورند،در مشکلات فراوان تری غرق می شوند چون به خواسته های خود نمی رسند به کار های خلاف و غیر قانونی کشیده می شوند.

نقش عوامل اجتماعی در سرقت تعیین کننده است به طوریکه میتوان گفت که در اکثر موارد سرقت دارای ریشه ای اجتماعی،اقتصادی بوده است.در زمان های گذشته ریشه هر معضل را در خانواده می دانستند اما امروزه با پیچیدگی روابط اجتماعی ریشه این معضل را در اجتماع نیز جستجو می کنند بنابراین سرقت سبب تزلزل امنیت اقتصادی شده و مردم را از کار و فعالیت دلسرد می کند سرقت نه تنها عامل رعب و وحشت است بلکه جرات و خسارت علیه دستگاه های دولتی رانیز فراهم سازد

پیشنهادها و راهکارها

۱- بالا بردن سطح اشتغال در جامعه و کاهش بیکاری

۲- ایجاد فرصتهای شغلی و گسترش امکانات آموزشی تا حد زیادی از میزان این جرایم در جامعه می کاهد

۳- بالا بردن سطح آگاهی خانواده ها نسبت به معایب ناشی از مشکلات خانوادگی از طریق رسانه های گروهی .

۴- توجه به وضعیت معیشتی روستاها جهت جلوگیری از مهاجرت بی رویه

۵- تدوین استراتژی های موثر و کارآمد با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی منطقه

۶- آموزش همگانی در سطح وسیع و گسترده و توزیع بروشور و پوستر و… به منظور ارتقا سطح ضریب آگاهی مردم در رعایت اصول ایمنی و مشارکت مردم در تامین امنیت

۷- کنترل و مراقبت پدر و مادر در مورد دوستان ناباب و اعمال نظارت و تصمیم گیری در مورد دوستان فرزندان و آگاهی و اطلاع از این که فرزندانشان با چه کسانی معاشرت و رفت و آمد دارند، می تواند تقش غیر قابل انکار دوستان و همسالان بزهکار را در ارتکاب رفتار بزهکارانه به حداقل برساند.

۸- لازم است در راستای کاهش اعتیاد سیاست مناسبی اتخاذ شود تا از طریق کاهش میزان اعتیاد در بین جوانان از میزان سرقت نیز کاسته شود. از آنجائی که اکثر معتادان برای تهیه مواد مخدر مورد نیاز خود به پول نیازمند هستند و فاقد منبع درآمد هستند لذا جهت تهیه مواد مورد نیاز خود به انواع سرقت روی می آورند.

اداره برآورد معاونت اجتماعی فا. استان اردبیل