امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 3rd, 2016 8:47 | کد خبر : 19990 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

عزل و نصب به چه قیمتی!

بعد از انتخابات مجلس دهم همواره شاهد اتفاقاتی در تغییر و جابجایی مسئولان در منطقه پارس آباد هستیم که این عزل و نصب ها به دور از روال معمول بوده و قابل تامل است.

بهروز نوری / مغانه آنلاین – امسال بعد از پایان انتخابات مجلس دهم و علیرغم شعارهای تبلیغاتی نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مدیران شایسته و اصلح که نقش موثری در مدیریت حوزه خویش دارند و مردم از عملکردشان راضی هستند همچنان بر مسند مدیریت خواهند ماند ولی متاسفانه این روزها که خبر از عزل و نصب مدیران به گوش می رسد برخی از افراد که کارنامه خوب و درخشانی از خود برجا گذاشته و توانسته اند در طول تصدی مسئولیت خدمات شایانی به اقشار جامعه ارائه دهند، قربانی سیاست بازی ها شده و در لیست عزل قرار گرفته اند.

ولی نکته جالب و بحث برانگیز که در این میان است نمایندگان بدون توجه به وظایف قانونی خویش به اموراتی مشغول می باشند که بیشتر بحث های حاشیه ای داشته و در راستای اهداف ستادی و محفلی خود حرکت می کنند.

نماینده  باید در انتخاب مدیران و مسئولان دقت بیشتری نماید زیرا برخی از این مدیران و مسئولان دارای سابقه درخشانی در حیطه خویش بوده و برخی نیز مایه عقب ماندگی منطقه هستند که به وضوح می توان طی نظرسنجی از افکار عمومی به این نتیجه رسید.

نماینده باید برای جلوگیری از سلب اعتماد مردم نسبت به خود از انتخاب طایفه ای پرهیز کند و انتخاب را بر اساس شایسته سالاری و  عمل اشخاص در حوزه های مربوطه انتخاب نماید.

قبل از انتخاب مدیر و مسئول ابتدا به روزمه هر دو فرد عزل و یا نصب شده بیشتر دقت کند، شاید آن شخصی که عزل می شود دارای تجارب فراوانی در حوزه خود بوده و بتواند نتیجه بهتری از فرد مطرح شده برای حوزه مربوطه را کسب نماید.

ولی اگر بصورت منطقی به موضوع انتصابات نگاه کنیم می توان این موارد را اشاره نمود که برخی از مدیران و مسئولان با توجه به برهه زمانی که در سمت خود داشته و از لحاظ آشنایی به وضعیت جغرافیایی، مشکلات و معضلات منطقه می توانند در خدمت رسانی به عام مردم مثمرثمر باشند.

مدیر و مسئولی که تازه سکان یک اداره را در دست می گیرد زمان زیادی لازم دارد تا بتواند به وضعیت موجود در منطقه اشرافیت داشته باشد و این مسئله نیز با توجه به وضعیت نامطلوبی که منطقه از لحاظ توسعه و پیشرفت دارد، خود باعث پسرفت و عدم توسعه یافتگی خواهد شد.

در عزل و نصب مدیران نباید طایفه گرایی و نفع یک گروه و دسته را لحاظ کرد و منافع جمعی و منطقه را پای گروه و یا یک طیف سیاسی ذبح کرد و تغییرات در پست های کلیدی شهرستان بهتر بود ابتدا سایر ادارات را مورد سنجش قرار داده و برخی از مدیران که شایسته خدمت به منطقه را ندارند برکنار نماید.

برخی مدیران غیربومی در منطقه وجود دارند که هیچ وقت از روی شایسته سالاری انتصاب نشده و میتوان گفت که با استفاده از ارتباطات استانی در ادوار گذشته به سکان ریاست دست یافتند و از طریق همان ارتباطات نیز در پست خود باقی مانده اند.

نماینده مجلس باید با بی عدالتی های موجود در سطح منطقه مبارزه نموده و همچنین با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حق و حقوق مردم جلوگیری نماید.

نیت و تصور برخی از نمایندگان کمک به توسعه و پیشرفت منطقه است ولی بلحاظ محدودیت در شناخت از افراد و ستاد پیرامون خود به انتصابات جناحی دامن می زنند و چنین انتصاباتی نیز باعث می شود که نماینده نتواند مدیر انتصابی خود را مورد بازخواست قرار دهد.

عملکرد منفی مدیران انتصابی به وجهه نماینده آسیب می زند و اگر انتصاب از روی شایسته سالاری نباشد نماینده  در بازخواست از مدیر انتصابی خود دچار تردید می شود.

نماینده بهتر است بجای انتصابات در بین ادارات برنامه ای برای توسعه و پیشرفت منطقه در نظر بگیرند و باید بداند که حق سفارش نیروهای خودی و اهالی ستاد برای انتصابات را ندارد مگر اینکه نظری از وی استعلام نمایند و ایشان نیز بعنوان نماینده مردم باید فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه از روی شایسته سالاری و لایق بودن سفارش کند و حق تاکید و تحمیل نیز ندارد.

نظرات

حسن پروانه

ضمن تشکرازنطردلسوزان این بزرگوار.متاسفانه خبرنگاران دراین خصوص بیشتربایستی ورود کند.

مهدی احمدی

باسلام و درود به آقای نوری که عالی نوشتی

ناشناس

با تشکر شایان از نظرات و انتقادات بجای شما دوست عزیز، این موارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا شاید یکی پیدا شده و ذره ای هم که شده در این مورد تامل کند! بسیار جای تاسف و تامل است…