- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

طرح پمپاژ دشت فتحعلی پارس آبادمغان آماده بهره برداری شد

باباوند
رئیس اداره امور عشایر پارس آباد از تکمیل و آماده بهره برداری شدن پروژه ملی پمپاژ دشت فتحعلی در این شهرستان خبر داد.
“عباس باباوند” در گفت و گو با خبرنگار مغانه، گفت: اجرای این طرح عظیم در مجموع 181میلیارد و 237میلیون ریال هزینه در برداشته که 42میلیارد و 313میلیون ریال این رقم در فاز نخست و 138میلیارد و 924میلیون ریال برای اجرای فاز دوم سرمایه گذاری شده است.
وی، با اشاره به اهمیت این طرح و نقش آن در توسعه و تحول منطقه، اظهار کرد: با افتتاح پمپاژ دشت فتحعلی، به صورت ناخالص پنج هزار هکتار از اراضی دیم و مرتعی و به صورت خالص چهار هزار و 86 هکتار شامل یك هزار و 638 هكتار زمین زراعی و دو هزار و 448 هكتار باغ، تحت پوشش سامانه آبیاری نوین قرار خواهد گرفت.
او، گفت: بابهره برداری از این پروژه بزرگ آبیاری، همچنین آب آشامیدنی 750خانوار عشایری در قالب 16 قشلاق و روستا تامین و برای هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.
وی ایجاد فرصت های شغلی جدید در زمینه های كشاورزی و دامپروری، رونق و توسعه بخش کشاورزی و افزایش سطح درآمد و رفاه مردم روستاها و قشلاق های زیر پوشش را از اهداف این طرح عنوان کرد.
باباوند، ساماندهی و اسکان عشایر محدوده قشلاق فتحعلی، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، ایجاد تنوع شغلی و برقراری تعادل بین دام و مرتع ، افزایش تولید محصولات كشاورزی و باغی به میزان 70 هزار تن و افزایش درآمد هر خانوار عشایری از 52 میلیون ریال به 124 میلیون ریال را از دیگر اهداف مورد انتظار این پروژه آبی برشمرد.
به گفته وی، با بهره برداری از پمپاژ فتحعلی، امکان انتقال و پمپاژ آب به میزان 3متر مکعب در ثانیه به اراضی کشاورزی و باغی و به تبع آن احداث و راه اندازی مجتمع های بزرگ صنعتی و دامپروری برای سرمایه گذاران و عشایر منطقه فراهم خواهد شد.