- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

ششمین جشنواره ملی عشایر استان اردبیل برگزار شد

مغانه- آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان در این آئین گفت: عشایر این شهرستان با دارا بودن هفت هزار واحد دامی با تولید ۱۳ هزار تن محصولات لبنی و هزار و ۷۰۰ تن محصولات دامی نظیر گوشت در سال دوهزار میلیارد ریال به چرخه اقتصاد کشور وارد می کنند و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی هستند.
وی افزود: طرح آبیاری پایاب سدخدافرین به عنوان طرح تحول آفرین در بیله سوار مغان در حال اجراست و کلنگ فاز دوم آن با هدف توسعه کشت گلخانه ای و استقبال از سرمایه گذاران خارجی در اجرای آن به زمین زده شده است.
وی اظهار کرد: فاز سوم طرح بزرگ پایاب خدافرین با هدف ایجاد کشت گلخانه ای در سطح ۲۱ هزار هکتار در حال مطالعه است و بیله سوار مغان شهرستان گلخانه ای استان نامیده خواهد شد.
حلیم بیان کرد: بیله سوار مغان از نظر پشتیبانی دفاع مقدس رتبه اول و از نظر اعزام نیرو به جبهه های حق علیه باطل رتبه دوم در استان را داراست و ۱۱۰ شهید، ۲۸۳ جانباز و پنج آزاده را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.
او پیگیری جدی تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در شمال استان اردبیل را از مسوولان و منتخبان مردم در مجلس آتی خواستار شد.
در ادامه این آئین برنامه های مختلف فرهنگی و هنری نظیر تیراندازی با کمان، اسب دوانی، به نمایش گذاشت شتر مغان، کمان گیری روی اسب، موسیقی محلی، شعر خوانی، حنابندان و عروسی عشایر و آئین نمادین کوچ عشایر برگزار شد و مورد استقبال میهمانان و علاقمندان قرار گرفت.
همچنین مسوولان و علاقمندان از غرفه های عرضه غذاهای سنتی، یادمان شهدای عشایر، جهاد دانشگاهی، دامپزشکی، خوراک دام و طیور، گیاهان دارویی، عکس عشایر، صنایع دستی، لباس محلی، اقتصادمقاومتی و بسیج سازندگی عشایر که به همت برخی از دستگاه های اداری استانی، شهرستانی و عشایر مغان، خلخال و مشکین شهر دایر شده بودند بازدید کردند.
در پایان جشنواره ملی عشایر مغان از غرفه های برتر و فعال در معرفی آئین ها و آداب و رسوم ایل ها و قبایل عشایر تجلیل به عمل آمد.