- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

شبکه آبیاری و زهکشی مغان نظاره گر بی سابقه ترین خشکسالی

34275_532

به گزارش مغانه، به نقل از شرکت آب منطقه ای اردبیل ، بهروز محمدی در جلسه بررسی و تشریح وضعیت آبی حوضه آبریز ارس افزود: با توجه به پیش بینی وقوع خشکسالی در اسفند ماه 1392 توسط این شرکت با توجه به نامناسب بودن سطح پوشش ذخایر برفی در حوضه آبریز ارس زنگ خطر خشکسالی را به صدا درآوردیم.

وی گفت: از ماه ها پیش برنامه های ذخیره سازی و مدیریت مصرف را از سد ارس تا انتهایی ترین نقطه شبکه مغان برنامه ریزی و عملیاتی شد.

وی اظهار کرد: با درخواست از شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و وزارت نیرو برای شروع عملیات ذخیره سازی و کاهش خروجی از سد بر اساس درخواست آب منطقه ای اردبیل برنامه ریزی شد.

وی افزود: علاوه بر مدیریت مخزن و کاهش مصارف در سطح شبکه اقداماتی برای تشریح وضعیت خشکسالی و اثرات زیانبار آن در کشاورزی منطقه در قالب شورای حفاظت منابع آب استان و شهرستان ها ، کارگروه آب و کشاورزی استان ، کارگروه انسجام بخشی آب و آبفا ، مدیریت بحران استان ، شورای تامین و کارگروه خشکسالی برگزار و تصمیمات لازم برای کاهش اثرات خشکسالی اتخاذ شد.

محمدی بیان کرد: علاوه بر برگزاری جلسات مدیریتی و کارشناسی اطلاع رسانی به مردم و کشاورزان از طریق مختلف از جمله جلسات حضوری ، اطلاعیه چاپ بنر ، زیرنویس صدا و سیما ، تیزر و سخنرانی در نماز جمعه ها انجام و از مردم برای مدیریت مصرف بهینه آب و همراهی با برنامه های شرکت آب منطقه ای درخواست کمک شد.

وی گفت: کارهای اجرایی و عملیاتی نیز در شبکه برای کاهش اثرات خشکسالی شروع شد

طوری که تاکنون حدود 90 میلیون متر مکعب از آب خروجی از زهکش های شبکه های مغان از جمله باکس 3 ، باکس 1 و dr17 به شبکه بازگردانی شده و بعد از اختلاط با آب کانال اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

او افزود: علاوه بر این الزام زارعین به آبیاری شبانه ، کاهش ساعات آبیاری ، کاهش دفعات آبیاری ، نوبت بندی آب کانال ها و قطع نوبت آب در کانال ها ، گشت شبانه در سطح شبکه و نظارت بر توزیع آب نیز عملیاتی شد.

به گفته وی ، با هدف مدیریت مصرف در شبکه مغان علاوه بر اقدامات فوق از سطح 700 هکتار برای اولین بار نسبت به ایجاد شرایط برای اجرای سیستم آبیاری نواری قطره ای (tape) توسط بخش خصوصی اقدام شد و این موضوع باعث افزایش عملکرد محصول و کاهش مصرف آب به میزان دو سوم روش های سنتی شد.

محمدی از مردم ، کشاورزان و مشترکین شبکه مغان خواست با مجموعه همکاران این شرکت در توزیع و مدیریت آب موجود در شبکه همکاری کنند تا با کمترین تبعات و اثرات خشکسالی سال آبی جاری به پایان برسد.