امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : آوریل 15th, 2014 11:43 | کد خبر : 3597 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

سهم استان اردبیل در توسعه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان

استان اردبیل با داشتن مرزهای طولانی با چمهوری آذربایجان بی شک می تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان داشته باشد.

از 10 شهرستان استان اردبیل پنج شهرستان دارای مرزی مشترک به طول 382 کیلومتر با جمهوری آذربایجان می باشند، گمرک بین المللی بیله سوار مغان نیزیکی از مهمترین گذرگاههای مرزی ایران با این جمهوری می باشد.
این گلوگاه مرزی هر روز شاهد تردد دهها کامیون صادراتی ، وارداتی و ترانزیتی و نیز بیش از سه هزار شهروند جمهوری آذربایجان می باشد که برای امور درمانی و گردشگری و تجارت از آن عبور و به استان اردبیل و دیگر مناطق کشورسفر می کنند.
استان اردبیل با این شرایط استثنایی مرزی سهم درخورشانی در مناسبات در حال توسعه ایران و جمهوری آذربایجان ندارد و این درحالی است که با توجه به زیرساخت ها و استعدادهای این استان می تواند نقش مهمی در گسترش مناسبات با طرف آذری داشته باشد.
صادرات استان اردبیل در سال 92 با کاهشی محسوس کمتر از 55 میلیون دلار بود که عمده آن به جمهوی آذربایجان و بخشی نیز به عراق صادر شده است .
این صادرات به وزن تقریبی 75 میلیون کیلوگرم نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن 50 درصد و از لحاظ ارزش 42 درصد کاهش داشته است.
این میزان صادرات کم محصولات از استان اردبیل به جمهوری آذربایجان در حالی است که این استان دارای زمینه ها و استعداد غنی صدورکالا بویژه در زمینه محصولات کشاورزی ، صنایع تبدیلی و .. می باشد.
در زمانی که دو کشور ایران و آذربایجان بویژه پس از دیدارهای روسای جمهوری دو کشور و امضای اسناد و مقاوله های رسمی روند توسعه مناسبات خود را در پیش گرفته اند، استان اردبیل می تواند در این مسیر نقش ویژه ای بازی کند.
ایجاد مناطق آزاد تجاری در شهرستان های پاس آباد ، بیله سوار و گرمی مغان و امتداد آن به شهرستان های نمین و اردبیل می تواند نقش ویژه ای در این زمینه داشته باشد .
با توجه به سیاست دولت تدبیر و امید در افزایش مناطق آزاد تجاری زمینه لازم برای این منظور در مناطق مرزی استان اردبیل مهیا می باشد، مسوولان و نمایندگان استان اردبیل برای پوشش مناطق مرزی استان به فکر امتداد منطقه آزاد تجاری ارس تا شهرهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی مغان هستند.
ایجاد منطقه آزاد گردشگری در شهرستان گردشگری سرعین با توجه به ورود سالانه نزدیک به یک میلیون تبعه آذری به خاک ایران از طریق این استان نیز تجربه ای است که برای نخستین بار قرار است در ایران اجرایی شود و مسوولان استانی و نمایندگان بشدت بدنبال اجرایی کردن آن هستند.
در صورت عملی شدن این طرح سرعین و استان اردبیل به قطب گردشگری منطقه بوِیژه در زمینه گردشگری سلامت تبدیل شده و می تواند اتباع بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی ، قفقار ، ترکیه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و ..به خود جذب کند.
فعال کردن بازارچه مشترک مرزی بیله سوار مغان ، افزایش مبادلات برق از طریق خط انتقال برق موجود در پارس آباد ، ایجاد نمایشگاه دایمی بازرگانی استان اردبیل در جمهوری آذربایجان، راه اندازی مرکز تجاری ایران در باکو و تاسیس دفتر شورای مشترک بازرگانان دو کشور ،ایجاد گذرگاههای گمرکی و مرزی جدید در اصلاندوز و آزادلو گرمی مغان با توجه به وجود زیر ساخت ها و نیز مصوبه های دولتی و علاقمندی طرف آذری ، ایجاد و تشکیل شرکت های اقتصادی مشترک ، افزایش حضور تجاری بازرگانان و سرمایه گذاران دو طرف در مناطق مرزی دو کشور ، ساماندهی و فعال کردن شرکت های تعاونی مرزنشینان ، توسعه تجارت چمدانی ، ارایه تسهیلات به بازرگانان محلی برای گسترش صادرات ، تبادل فرهنگی و هنری بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان برای معرفی ادبیات و هنر اسلامی و ملی به آذری ها ، ایجاد کنسولگری جمهوری آذربایجان در اردبیل از جمله اقدام ها ی دیگری است که مسوولان کشوری و استانی می توانند در جهت گسترش مناسبات استان مرزی اردبیل و جمهوری آذربایجان انجام دهند.

سیفعلی موسی زاده

نظرات