- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

سد «تازه‌کند» 507 هکتار اراضی را سیراب می‌کند

به گزارش مغانه، داود نجفیان در جریان بازدید از طرح‌های آب و خاک شهرستان گرمی با همراهی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حجم مخزن سد تازه‎کند 7.4 میلیون متر مکعب است.

وی نوع سد را سنگریزه‌ای با هسته رسی عنوان کرد و گفت: ارتفاع سد از پی 48 متر و طول تاج آن نیز 314 متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تأمین آب اراضی وضع موجود تازه‎کند به وسعت 507 هکتار، تأمین آب شرب تازه‎کند و روستاهای پایین دست و تأمین آب محیط زیست را از اهداف اصلی اجرای این پروژه عنوان کرد.

نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از مدیرعامل و عوامل زحمتکش شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، انجام این پروژه در سال‌های آتی را برای معیشت مردم منطقه تأثیرگذار عنوان کرد.

حجت‌الاسلام میر قسمت موسوی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب به مردم استان و شهرستان گرمی تصریح کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات مناسب برای این پروژه در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد به بار نشستن این طرح باشیم.

وی اجرای این سد را بسیار مفید برای مردم منطقه عنوان کرد و ادامه داد: مردم این منطقه چندین سال است که منتظر این لحظه بودند که با لطف و عنایت پروردگار محقق شد.

در این بازدید مطالعات ژئوتکنیک سد توسانلو شهرستان گرمی نیز آغاز شد.

حجم یک میلیون و 200 هزار متر مکعبی، ارتفاع 26 متری و طول تاج 450 متری از مشخصات سد توسانلو شهرستان گرمی است.

 

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "سد «تازه‌کند» 507 هکتار اراضی را سیراب می‌کند"

#1 Comment By علی رضا ارژنگی رونامه نگار On 2015/02/16 @ 5:27 ب.ظ

آقای مهندس نجفیان مدیر عامل محترم شرکت آب منطقه ای اردبیل همانطریکه برای 507 هکتار اراضی آنهم در منطقه کوهستانی سد سازی صورت می گیرد زارعان و کشاورزان دشت مغا ن ( شهرستانهای پارس آباد مغان و بیله سوار مغان) در تابستان با کمبود و حتی در برخی مواقع با نبود آب زراعی در کنار رود خانه پر آب ارس مواجه میشوند جون در تابستان سال جاری مردم و کشاورزان این خطه مرزی بامشکل کمبود اب زراعی مواجه شده اند وخسارات جبران نا پذیری برای زارعان و کشاورزان دشت مغانی و در نهایت برای مملکت وارد شد. شما باید باامکانات موجود و با برنامه ریزی کارشناسی و دعوت از کارشناسان وزارت نیرو و نیز با بسیج امکانات استان نسبت به حل مشکل منطقه مغان اقدامات لازم واساسی انجام دهید. شهرستانهای پارس آباد مغان و بیله سوار مغان با داشتن بیش از 300 هزار هکتار اراضی آبی و دیمی خاک مناسب ومنحصر بفرد در شمال استان اردبیل یکی از قطب های بزرگ کشاورزی ودامداری آذربایجان و کشور عزیزمان ایران محسوب مشوند ودر مجاورت کشور مسلمان جمهوری آذربایجان و کناره های رود خانه بر آب ارس واقع است.