امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 12th, 2022 9:08 | کد خبر : 24385 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

سخنی با نمایندگان مجلس

حدود ۵۰ روز از شرایط ملتهب جامعه می گذرد؛ روزهایی همراه با اتفاقات غم بار و تاسف برانگیز که عبور از آن به دوراندیشی، تدبیر و قوه عاقله و مهمتر از همه پرهیز از هرگونه اقدامات با شائبه اختلاف‌افکنی در بین مسئولان نظام از جمله نمایندگان مجلس احتیاج دارد.

مغانه آنلاین-شنبه۲۱-۰۸-۱۴۰۱

موضع گیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضوعات و مشکلات جامعه امری معمول است منتها نوع موضع گیری و حتی استفاده از کلمات در بیان آن مهم بوده چه این‌که در مواردی موضع گیری‌های صورت گرفته التهاباتی در جامعه به وجود آورده است.

در این روزها که عده‌ای به وضعیت موجود اعتراض دارند و تعدادی دیگر به دنبال سوء استفاده از اعتراض هستند، اظهارات و موضع گیری های مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس حساسیت بیشتری نسبت به گذشته دارد تا خدای ناکرده باعث تشدید اختلافات و سوءاستفاده بدخواهان نشود.

فراموش نکنیم که نیاز امروز جامعه حتی بیشتر از قبل، داشتن «وحدت» و دوری از هر گونه تفرقه است. در این بین وجود «وحدت» بین اهل سنت و شیعه اهمیت زیادتری نسبت به گذشته دارد؛ چه این‌که اخیرا مقام معظم رهبری در بین جمعی از مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی فرمودند: «باید برویم به سمت عملی شدن هفته وحدت. حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمیشود و امکان هم ندارد. مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با که باید دشمنی کرد، با که باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد، این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفتگوها و مذاکرات، به توافق برسند، در این جهت حرکت کنند. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار.»

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین گفتند: «ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیّع احساسات برادران اهل تسنّن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همه‌گیر بشود. باید اتّفاق نظر بوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنّی‌ها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد.»

این صراحت کلام در بیانات مقام معظم رهبری نشانگر اهمیت موضوع «وحدت» به خصوص وحدت بین شیعه و سنی است؛ حال چرا برخی از آقایان نماینده توجهی به این موضوع نداشته و حرف های تفرقه انگیز بیان می کنند؟

مشخصا موضوع بحث به تذکر امروز محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر و عضو فراکسیون روحانیت مجلس برمی گردد که گفت: «این روزها از برخی تریبون ها بحث رفراندوم مطرح می شود؛ بالاترین رفراندوم را نظام دینی از خود ارائه کرده است. ۱۴۰۰ سال قبل در صحرای غدیر بالاترین رفراندوم برای ولایت امیرالمومنین (ع) اتفاق افتاد و نظام اسلامی ایران تنها حاکمیتی است که نوع حاکمیت خود را به رفراندوم گذاشته است.»

او صحبت هایش را این چنین ادامه داد: «کسانی که به برکت این نظام آبرو پیدا کرده اند، این حرف های تفرقه انگیز را به زبان جاری کرده و دم از حقوق زن می زنند، کسانی که این مطلب را هر جمعه مطرح کرده و یک فتنه در گوشه ای از کشور ایجاد می کنند، اگر می خواهند از حقوق زن دفاع کنند، از حقوق دختر رسول الله (ص) دفاع کنند که حق او زیرپا گذاشته شد. افرادی مدعی می شوند که در کشور آزادی نیست، اگر آزادی نبود، شما هر هفته پشت تریبون نمی رفتید و هر چه دلتان می خواست نمی گفتید. مسئولان دستگاه های نظارتی وی را موعظه کرده تا هر جمعه شاهد فتنه ای در گوشه ای از کشور نباشیم.»

صحبت‌ها که در خلال بیان آن با واکنش تعدادی از نمایندگان اهل سنت از جمله جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش روبرو شد؛ آن ها با فریاد اعتراض می کرده و بعد در جایگاه هیات رییسه برای بیان اعتراضشان به رییس مجلس حاضر شدند. فضای ملتهبی که با مداخله تعداد دیگری از نمایندگان آرام شد.

در نهایت هم با واکنش محمدباقر قالیباف رییس مجلس روبرو شد؛ او در ابتدا این نکته را یادآور شد که « اساس پیروزی انقلاب اسلامی، تداوم انقلاب اسلامی، روحیه استقلال و آزادی کشور در گرو وحدت در کشور است.»

سپس قالیباف گفت که «مجلس شورای اسلامی نماد وحدت در بحث های قومیتی، مذهبی و ادیان است و همه ادیان، اقوام و همه مذاهب در مجلس هستند. طبیعتاً هرگونه وحدت شکنی آب به آسیاب دشمن ریختن است که به این نکته باید دقت کنیم.»

رییس مجلس همچنین با یادآوری تاریخ سیستان و بلوچستان این را هم بیان کرد که «همیشه بلوچ های ما مدافع ایران، مدافع استقلال ایران و مبارزان جدی استعمار و استکبار انگلیس بوده اند و حضرت آقا می فرمایند که بلوچ ها وفادار، میهن دوست و ضد تجزیه ایران هستند. اینها فرصت های ما هستند.»

انتهای صحبت‌های قالیباف تاکید بر حفظ «وحدت» در کشور و بیان این نکته بود «امروز دشمنان انقلاب اسلامی و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی، عمل هایی انجام می دهند که عکس العمل در مقابل حرکت های انقلابی و اثر انقلاب اسلامی و قدرت ایران عزیز ماست. وحدت مان را حفظ کنیم و ان شالله پیش برویم.»

در نهایت باز هم تاکید می‌شود که در تمامی مقاطع به خصوص در شرایط فعلی این انتظار وجود دارد که تمامی صاحبان تریبون به خصوص نمایندگان مجلس اصل «وحدت» را فراموش نکرده و این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند. (ایسنا)

اخبار مرتبط

نظرات