- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

سایه سنگین رکود بر تولیدات دامی گرمی مغان

فرماندار گرمی مغان از وجود 77 طرح تولیدی راکد یا نیمه راکد که تعدادی از آنها شامل مرغداری نیز می شوند ، به دلایل اقساط معوق ، نداشتن سرمایه اولیه ، عدم ارائه وثیقه ملکی به بانک عامل ، نبود دانش لازم و ضعف مدیریت و بازاریابی خبر داد.

محمود علایی افزود: با اختصاص تسهیلات بانکی می توان چرخه تولید واحدهای راکد را به حرکت در آورد.

یک کارشناس نیز رکود مرغداری ها را مشکلی سراسری ذکر کرد و گفت: از این نظر وضعیت استان اردبیل در مقایسه با سایر استان ها نسبتا مطلوب است.

وی با اعلام این که مرغداری ها برای تامین سرمایه در گردش به صندوق توسعه ملی معرفی می شدند، افزود: پرداخت سرمایه در گردش به این واحدها از مهرماه سال جاری متوقف شده است.

اسمعلی وهابزاده مدیر مرغداری گوشتی مکانیزه 20 هزار قطعه ای روستای آدام دره سی بخش انگوت گرمی که از سال 89 تولید خود را آغاز و واحد تولیدی وی در سال 91 از سوی جهاد کشاورزی این شهرستان به عنوان مرغداری نمونه معرفی شده از رکود کامل مرغداری خود به علت عدم صرفه اقتصادی خبر داد.

وی گفت: به دنبال تحمل 280 میلیون ریال ضرر مالی در دوره تولید قبل واحد تولیدی خود را تعطیل کرده است.

وی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مرغداری را 46 هزار ریال و قیمت مصوب فروش را هفت هزار ریال کمتر از قیمت تمام شده ذکر کرد و افزود: کنترل قیمت و نظارتی که از سوی اداره صنعت ، معدن و تجارت بر مرغداری ها اعمال می شود بر واسطه گران شامل نمی شود.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم مواد اولیه مورد نیاز برای تغذیه مرغ 17 هزار ریال است و به رغم این که قیمت ذرت و سویا به عنوان مواد اولیه تغذیه مرغداری ها ریالی کاهش نمی یابد برای هر دوره تولید در مرغداری 20 هزار قطعه ای 120 تن مواد اولیه لازم است.

وی با ابراز نگرانی از رکود مرغداری ها اظهار کرد: سالن جدید مرغداری اش را که به منظور توسعه واحد تولیدی خود با 15 هزار قطعه ظرفیت در حال احداث بود بعد از 30 درصد پیشرفت فیزیکی نیمه کاره گذاشته است.

وهابزاده با اشاره به رکود یا تعطیلی سایر مرغداری های گرمی مغان، راهکار رفع این مشکل را حمایت دولت در خرید تضمینی ، صدور مرغ مازاد نیاز به خارج از کشور ، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تناسب هزینه تولید با قیمت فروش دانست.

این تولید کننده همچنین از زمزمه خرید ساختمان مرغداری ها و گاوداری های راکد توسط چند دلال یا سرمایه دار غیربومی خبر داد و اظهار کرد: بیشتر صاحبان واحدهای تولیدی راکد به خاطر پرداخت بدهی بانکی به فروش واحدهای خود رغبت نشان می دهند اما به نظر می رسد این امر باید مورد توجه و پیگیری مسوولان قرار بگیرد.

به نظر می رسد قبل از این که واحدهای تولید کننده محصولات دامی به ساختمان های خالی و مخوفی که ورشکستگی تولیدکنندگان را خمیازه می کشند تبدیل شوند مسوولان باید نگرانی تولید کنندگان را جدی گرفته و با حمایت از آنها نبض تولید و رونق را در پیکر جامعه احیا کنند.

مسوول تولیدات دامی جهاد کشاورزی گرمی مغان گفت: از 10 مرغداری گوشتی در این شهرستان تنها یک مورد فعال بوده و بقیه به علت عدم صرفه اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل شده است.

محمد ملک زاده با اشاره به این که هر مرغداری در سال چهار تا پنج دوره تولید دارد افزود: صرف نظر از یک واحد مرغداری فعال با 20 هزار قطعه ظرفیت از مجموع 165 هزار قطعه ظرفیت مرغداری های گرمی مغان 145 هزار قطعه ظرفیت در هر دوره خالی شده است.

وی میزان تولید گوشت مرغ قابل طبخ در هر دوره تولید در این شهرستان را بیش از 260 تن دانست و افزود: با رکود مرغداری ها نیاز به خرید گوشت مرغ از سایر شهرستان ها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به سایه رکود بر سایر تولیدات دامی اظهار کرد: واحدهای پرواربندی گرمی مغان نیز به علت عدم توجیه اقتصادی راکد شده و تنها گاوداری های بومی با اتکاء به سیستم سنتی فعال هستند.

گرمی مغان در شمال استان اردبیل واقع است.

گزارش از عیسی پاشاپور

www.aieneh.blogfa.com

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "سایه سنگین رکود بر تولیدات دامی گرمی مغان"

#1 Comment By مجید On 2015/01/26 @ 5:49 ق.ظ

سلام
سود فقط در دلالی است . والسلام و تولید در کشور یک دروغ بزرگ است .
یک خیال .
دروغ بزرگ دیگر در این کشور جهاد کشاورزی است . جهاد یعنی چه ؟
ما یک مشکل اساسی داریم و آن این است که سیاستگذاران ما سرمایه گذار شده اند .
تا وقتی ما تکیه به نفت کرده ایم فعالیت های تولید در کشور سامان نمی یابد .
من از بیله سوار برای شما گزارش می دهم . قریب به 50 دامداری در این شهر ورشکست شده اند .
کسی حرف ما را نمی شنود .
بانگ ها به فکر خود هستند و مسئولین بیش از آنها . همه به انتخابات پیش رو چشم دوخته اند . وعده های جدید در حال شکل گیری اند .