- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

سالانه ۴۰۰هزار اصله نهال در پارس آباد تولید می شود

عزیز جمالی روز جمعه به خبرنگار مغانه آنلاین گفت: ایستگاه بذر و نهال پارس آباد قادر است علاوه بر رفع نیاز منطقه ، نهال مورد نیاز دیگر شهرستان های استان را تامین کند.

او با بیان اینکه امسال هفته منابع طبیعی (۱۵تا ۲۱اسفند) به نام “همیار طبیعت باشیم” نامگذاری شده است، گفت: به منظور توسعه فضای سبز، همزمان با هفته منابع و روز درختکاری افزون بر ۲۰هزار اصله انواع نهال غیر مثمر از جمله صنوبر، اقاقیا، افرا، ون و انواع نهال های سوزنی برگ از قبیل سرو شیرازی و کاج در چند نقطه شهری و دهیاری های تابعه به صورت رایگان توزیع خواهد شد.

وی سطح عرصه های جنگلی این شهرستان را یک هزار و ۴۰۰هکتار ذکر و اظهار کرد: به منظور توسعه فضای سبز و جنگل، حفظ عرصه های طبیعی و نیز احیای جنگل های مخروبه، شش هکتار از حاشیه رودخانه ارس با کاشت نهال های بومی و سازگار با اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه، جنگل کاری می شود.

به گفته وی به زودی عملیات واگذاری حدود پنج هزار هکتار از اراضی محدوده پمپاژ دشت فتحعلی این شهرستان به افراد واجد شرایط آغاز می شود.

وی افزود: این زمین ها به صورت یکپارچه و تعاونی به ۱۶قشلاق در قالب شش پلاک به خانوارهای عشایری واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه، اراضی مورد بحث بر اساس دستورالعمل ابلاغی و بند ۴۸ شیوه نامه فنی مراتع به بهره برداران عرفی و دارندگان پروانه چرا تحویل داده می شود، از افراد ذی نفع و مشمول خواست به منظور بهره مندی از زمین و مزایای قانونی طرح واگذاری در صورت فوت صاحبان پروانه در اسرع وقت با مراجعه به اداره منابع طبیعی منطقه نسبت به انتقال پروانه چرا به نام وراث قانونی اقدام کنند تا مشکلی پیش نیاید.

وی از تشکیل و راه اندازی شرکت تعاونی توسعه منابع طبیعی با عضویت بیش از ۵۰۰نفر از بهره برداری محلی در این شهرستان خبر داد و گفت: عموم دامداران مجاز و بهره برداران می توانند با پرداخت حداقل  ۳۵۰هزار ریال عضو این تعاونی شده و از خدمات و مزایای آن از جمله طرح توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب استفاده کنند.

جمالی گفت: ۶۵هزار هکتار اراضی مرتعی در این پارس آباد وجود دارد که برای ۱۰۰درصد این اراضی سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شده است.

او با قدردانی از همکاری و تعامل خوب مردم و بهره برداران محلی با این نهاد،از شهروندان و حامیان منابع طبیعی به ویژه عشایر شهرستان خواست در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه تصرف و تجاوز به منابع طبیعی و عرصه های جنگلی مراتب را فوراً با تماس از طریق سامانه۱۵۰۴ گزارش دهند تا ماموران یگان امداد جنگل و مرتع در اسرع وقت رسیدگی کنند.