- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

رقم جدید پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل معرفی شد

حسین کربلائی خیاوی روز چهارشنبه به خبرنگار مغانه گفت: این رقم زودرس و مناسب برای برداشت مکانیزه با تلاش و همکاری محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان به کشاورزان معرفی شده است.

وی اظهار داشت: مشارکت فعال محققان این مرکز منجر به معرفی رقم جدید و زودرس پنبه به نام ساجدی گردید که در مقایسه با رقم رایج منطقه(مهر) از لحاظ خصوصیات کیفی الیاف یعنی درصد کیل، طول الیاف، شاخص میکرونر، استحکام و درصد کشش و مقاومت به‌ بیماری‌ پژمردگی‌ ورتیسلیومی‌ برتری بسیار خوبی دارد.

به گفته وی، رقم ساجدی که در سال ۹۵ رونمائی و معرفی گردیده از ارقام برتر در آزمایشات ارقام امیدبخش پنبه در ایستگاه‌های مختلف کشور از جمله ایستگاه مغان بود.

او با اعلام اینکه کارهای اولیه و تکثیر توده اولیه این رقم از سال ۱۳۶۵ همزمان با آزمایشات قرنطینه شروع شد، اضافه کرد: این رقم دارای‌ رشد محدود افقی‌ بوده‌ و در گروه‌ ارقام‌ زودرس‌ محسوب‌ می‌گردد و به دلیل رشد کم شاخه‌های زایا و فرم بوته خاص این رقم قابلیت کشت در تراکم‌های بالاتر و برداشت با کمباین را دارا می‌باشد و همچنین فرم بوته رقم ساجدی به صورت کلاستر و تیپ صفر بوده، شاخه‌های بارده کوتاه و حول ساقه اصلی واقع شده اند.

او با اشاره به دیگر ویژگی های این رقم جدید افزود: با وجود آن‌که‌ اغلب‌ ارقام‌ زودرس‌ به‌ بیماری‌ پژمردگی‌ ورتیسلیومی‌ پنبه‌ حساس‌ می‌باشد، تحمل‌ این‌ رقم‌ به‌ این‌ بیماری‌ نسبتاً خوب بوده و دارای ‌ارتفاع‌ بوته‌ متوسط، ظرفیت‌ باردهی خوب، غوزه‌های درشت‌ است و نیز وزن متوسط غوزه حدود ۶/۵ گرم و وزن صد دانه آن بدون کرک ۸/۵ گرم است.

وی متوسط عملکرد پنبه رقم ساجدی را معادل پنج هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: به دلیل دارا بودن پتانسیل عملکرد بالا می‌توان با کاهش فاصله ردیف کشت از ۸۰ به ۶۰ سانتیمتر و افزایش تراکم، بیش از ۶ تن در هکتار محصول وش از این رقم برداشت کرد.

وی با بیان اینکه تعداد روز از زمان کاشت تا رسیدگی کامل این رقم ۱۱۵ تا ۱۲۰ روز است، اظهار داشت: به دلیل زودرسی بیشتر، به‌عنوان محصول کشت دوم می‌توان پس از برداشت گندم، جو و کلزا اقدام به کشت این رقم پنبه کرد.

او بیان کرد: از لحاظ خصوصیات کیفی الیاف یعنی درصد کیل، طول الیاف، شاخص میکرونر، استحکام و درصد کشش نسبت به ارقام زودرس مشابه خود مثل رقم مهر (رقم تجاری منطقه) برتری بسیار خوبی دارد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط آب و هوایی سازگار با رقم ساجدی بیان کرد: این رقم به لحاظ گستردگی سازگاری در تمام مناطق پنبه‌کاری کشور از جمله استان اردبیل مناسب تشخیص داده شده است.

وی با بیان اینکه پنبه یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب می‌شود ادامه داد: معرفی رقم یا ارقام جدید از فعالیت‌های اساسی موسسه تحقیقات پنبه کشور و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی است که در این راستا در سال های اخیر در پنبه ارقامی از قبیل ارمغان، گلستان، لطیف و شایان به جامعه کشاورزی کشور معرفی شده اند و در حال کشت می‌باشند.

کربلائی خیاوی گفت: در معرفی این رقم پنبه مهندس “سیدیعقوب سید معصومی” عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اخذ یک ستاره از سازمان مشارکت داشته است.