- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر مغان آغاز شد

مغانه آنلاین-جمعه ۰۷-۰۲-۱۴۰۳

به گزارش مغانه آنلاین، در این جشنواره که در هوای بهاری و در دل طبیعت زیبا و سرسبز منطقه مغان در شهر جعفرآباد شهرستان بیله سوار در حال برگزاری است، توانمندی و سبک زندگی جامعه عشایری ایران و جمعیت کوچرو چند کشور خارجی به نمایش گذاشته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در خصوص ویژگی های این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: در این رویداد فرهنگی ۴۱ طایفه عشایری از استانهای مختلف کشور به همراه ۳۲ طایفه کوچرو عشایر استان اردبیل حضور دارند.
حسن محمدی ادیب افزود: این جشنواره از سال گذشته به صورت بین المللی در حال برگزاری است و امسال میهمانانی از جامعه کوچرو کشورهای عراق، ترکیه، سوریه و لبنان و نیجریه نیز در این جشنواره حضور یافته اند.
وی بیان کرد: امروز در قالب این جشنواره مسابقات مختلفی از قبیل اسب سواری، بازی های بومی و محلی، مسابقه انتخاب زیباترین قوچ و برترین شتر منطقه برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل همچنین اظهار کرد: جشنواره بین المللی کوچ عشایر می‌تواند نقطه عطفی در ثبت و ضبط آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور باشد و فرصتی است تا مردم در یک مکان جمع شده از اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی لذت ببرند.
وی ادامه داد: سال گذشته نخستین جشنواره‌ بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون با حضور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو و سفیرانی از کشورهای مختلف جهان برگزار و استقبال بی‌نظیری از آن شد و امسال نیز این جشنواره پررنگ‌تر و پررونق‌تر در حال برگزاری است.

محمدی ادیب اضافه کرد: برپایی غرفه‌هایی برای عرضه محصولات و تولیدات جامعه عشایری، صنایع دستی و نمایش فرهنگ و آداب و رسوم و معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان‌های مختلف کشور، معرفی بهترین محصولات لبنی، برنامه پخت انواع آش‌های محلی، برپایی آلاچیق محلی و عرضه و نمایش لباس سنتی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این جشنواره است.