- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

درآمدی براستراتژی توسعه صادرات غیرنفتی استان اردبیل

به گزارش مغانه، استان اردبیل به لحاظ این موقعیت جغرافیایی وبه اتکای امکانات ومنابع طبیعی وانسانی خود می تواند نقش فرا استانی دربخش تجارت خارجی ایفا نماید.استقراراستان اردبیل درنقطه شمال غرب کشور ونقطه اتصال کشور به اروپا از طریق کشور جمهوری آذربایجان به خصوص اهمیت استراتژیک استان را نمایان می سازد.

تعریف استراتژی توسعه صادرات :

استراتژی توسعه صادرات عبارتست از مجموعه تدابیر و تمهیداتی که برای دستیابی به اهداف توسعه صادرات طراحی و اجرا می شود .

۱ – اهداف

افزایش درآمدهای صادراتی ، گسترش و تنوع بازارهای هدف ، افزایش تنوع کالاها و خدمات صادراتی ، افزایش سهم استان در صادرات غیر نفتی کشور ، افزایش تولیدات صادراتی ، بهبود کیفیت محصولات و خدمات صادراتی

۲- استراتژیها

*ارتقای دانش و فرهنگ صادراتی

* افزایش تولید کالاها و خدمات قابل صدور

* افزایش سهم صادرات صنعتی

* حمایت از توسعه تولید محصولات صادراتی بخش کشاورزی

* افزایش درآمدهای استان از محل صدور خدمات

* تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی با هدف توسعه صادرات

۳ – سیاست ها

* تلاش برای توسعه بازارهای پولی و مالی

* زمینه سازی برای توسعه بازارهای رقابتی از طریق ارائه اطلاعات شفاف

*توسعه تجارت رسمی در مناطق مرزی

* توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه و بهره گیری از فرصت های بوجود آمده از طریق دیپلماسی سیاسی

* تشویق و حمایت از تشکلهای صادراتی و واگذاری امور تصدی گری در بخش صادرات به آنها

برنامه ها :

طرح ها و راهکارهای اجرائی

*انجام مطالعاتی کاربردی از بازار کشورهای همجوار و سایر بازارهای هدف در جهت تنوع بخشی بازارهای هدف صادراتی

*انجام مطالعات کاربردی به منظور بازاریابی کالاهای تولیدی و صادراتی استان

*بهره گیری از فرصت های حاصل از پیمان ها و موافقت نامه های اقتصادی و بازرگانی منطقه ای در راستای اهداف توسعه روابط اقتصادی بین المللی

*تدوین برنامه حضور موثر و هدفمند در نمایشگاهها

*بهره گیری از موقعیت راهبردی استان در فعالیت های نمایشگاهی و ایجاد محل دائمی نمایشگاههای استان

*فعال نمودن اتحادیه های صنفی – صادراتی در جهت گسترش و بهره گیری از توان تولیدی – صادراتی بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط

*ایجاد تسهیلات در جهت تامین مالی صادرکنندگان از طریق منابع اعتباری کشور

*ایجاد و توسعه رشته های علمی – کاربردی مرتبط با تجارت در بخش آموزش عالی

*توسعه و به روز نمودن بانک های اطلاعاتی تجاری و ایجاد امکان دسترسی فعالین اقتصادی به بانک های اطلاعاتی فوق ، معرفی صادرکنندگان و محصولات صادراتی آنها از طریق امکانات نقطه تجاری استان

-فهرست اقدامات اولویت دار و محرک توسعه استان اردبیل در بخش بازرگانی

*ایجاد و رونق منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در استان اردبیل

*شبانه روزی کردن تنها گمرک بین المللی استان اردبیل واقع در شهرستان بیله سوار و فراهم نمودن زیر ساخت ها و تامین نیروی انسانی لازم

*ایجاد و تجهیز پایانه های صادراتی

*تجهیز و تقویت زیرساخت ها و نرم افزارهای لازم برای توسعه تجارت الکترونیکی در استان

*ایجاد پژوهشکده بازرگانی در استان

*سرمایه گذاری مناسب و کافی در بخش های زیربنائی از جمله راه و مخابرات

*سرمایه گذاری صنعتی عمدتاً کالاهای کشاورزی که با توجه به عدم توسعه صنایع جانبی آن از جمله فرآوری محصولات و مکانیزه نبودن تولیدات کشاورزی

*تقویت و راه اندازی اتحادیه ،انجمن ها و تشکلهای صادراتی در بخش کالائی و صدور خدمات به ترتیب زیر :

-اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار

-انجمن صادرکنندگان خشکبار

-انجمن صادرکنندگان کنسانتره

-انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

-انجمن صادرکنندگان معدنکاران سنگ های معدنی

-سایرتشکلهای غیردولتی فعال در تجارت خارجی (خانه کشاورز،انجمن زنان کارآفرین و …)

*تقویت و گسترش فعالیت بازرگانی خارجی کشت و صنعت های مستقر در استان و الزام آنها برای مراودات بازرگانی خارجی

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "درآمدی براستراتژی توسعه صادرات غیرنفتی استان اردبیل"

#1 Comment By شهروندي از اردبيل On 2015/12/19 @ 6:25 ق.ظ

جناب آقای فتحی موفق باشند ان شأ الله، مطالب ارزنده ای داشتند.

#2 Comment By دکتر وطن خواه On 2016/01/07 @ 2:36 ب.ظ

اقای دکتر با سلام وعرض ارادت به محضر جنابعالی ودلسوزان منطقه .مطالب بسیار زیبا وگویا میباشد کاش در این استان اشخاصی احساس مسولیت نموده واین راه کار ها وپیشنهادات را جامه عمل میپوشاند .به امید روزی که بتوانیم با همکاری شما عزیران وتجیمع دوستان در این راه طاقت فرسا قدمهای موثر را برداریم