- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

دانشگاه آزاد یا بنگاه اقتصادی ؟

به گزارش مغانه به نقل از شهریمیز، این اقدام تحت هر عنوانی که باشد این واقعیت را نشان می دهد که این دانشگاه جهت تامین بخشی ازهزینه های خود به جهت کاهش شدید تعداد دانشجو، به این فعالیت ها روی آورده است.هرچند نفس فعالیت های اقتصادی به جهت افزایش تولید ملی واقتصاد مقاومتی قابل احترام است اما با فلسفه وجودی دانشگاه واهداف آن مغایراست بخصوص که درچند ماه گذشته واحد دانشگاهی پارس آباد ، با استفاده ازکارمندان خود اقدام به فعالیتهای خدماتی ازجمله پخش گوشت ،توزیع فراورده های نفتی ، توزیع شیر مدارس ! و… که هیچ سنخیتی با توسعه شرکتهای دانش بنیان ندارد جایگاه علمی خود را دربین افکارعمومی و دانشجویان به خطر انداخته است .تشویق اساتید و هیات علمی دانشگاه برای ورود به این گونه فعالیتهای مالی ،عملا انگیزه آنها را برای ادامه مسیر پیشرفت علمی کاهش می دهد .این درحالیست که بسیاری از شرکت های خصوصی ویا افراد جویای کارمنطقه به خاطر ناتوانی درسرمایه گذاری دربنگاههای کوچک،ازادامه فعالیت های اقتصادی منصرف شده ویا توانایی رقابت با همچون نهادها را نخواهند داشت .با اینکه دانشگاه می تواند با تعدیل نیرو ، افزایش شهریه ، صرفه جوئی درهزینه ها و یا سایراقدامات ،عدم توازن در درآمد وهزینه های خود را جبران نماید لیکن با ورود به اینگونه فعالیتهای به ظاهر مثبت ، وجهه علمی خود را بیش ازپیش تخریب وصدمات جبران ناپذیری را به آینده علمی کشور وارد می آورد .با ادامه روند کنونی احتمال تبدیل دانشگاه آزاد به بنگاه اقتصادی وتحت الشعاع قرار گرفتن اهداف عالیه آن و افت کیفیت آموزشی دور از ذهن نخواهد بود.

*غلامرضا آورند

 

 

30 Comments (Open | Close)

30 Comments To "دانشگاه آزاد یا بنگاه اقتصادی ؟"

#1 Comment By شهروند On 2015/05/29 @ 6:09 ب.ظ

درود برشما
استاد گرانقدر خیلی خوب به مشکل موجود اشاره کرده اید، صد حیف که امروز ه ناتوانی نیروی انسانی در کنار کمبود منابع مالی ، اداره اصولی و صحیح دانشگاهها و ساثر واحدهای آموزشی را با مشکل نگران کننده ای مواجه ساخته است .تا جائی که رسالت اصلی آنها ، تحت الشعاع مسائل فرعی قرار گرفته است. و این یعنی افت شدید جایگاه علمی واحد های آموزش عالی و ترویج نامخسوس بیسوادی در کشور.

#2 Comment By شهروند On 2015/05/30 @ 4:52 ق.ظ

ضمن سلام به جایگاه مقدس معلمی که برخی از افراد خوداگاه و ناخوداگاه این جایگاه مقدس را زیر سوال برده اند.
لطفا اگر شما تعریف دانش بنیان را مرقوم بفرمایید که مطمئنا نمیتوانید بعد بیایید نظر بدهید اقای محترم به اصطلاح مقاله نویس

#3 Comment By شهروند پاسخگو On 2015/05/30 @ 5:30 ق.ظ

با سلام خدمت اساتید بزرگوار، به نظر من باید قبل ارائه هرگونه نظر باید در مورد آن فکر و تامل نمود. شما می فرمائید فعالیت های اقتصادی دانش بنیان که این فعالیت جزو وظایف دانشگاههاست که حتی مسئولین ارشد کشور نیز به آن تاکید دارند. مورد بعدی فرمودند تعدیل نیرو !!! اولا نباید اگر نیرو مازاد بود استخدام میشد . حالا که استخدام شده است آیا می توان نیرویی که سن کاری ان نیز بالا رفته و دارای زن و فرزند است از دانشگاه اخراج کرد. خود و خانواده خود را بجای آن کارکنان بگذارید ایا شما را بعد از ۵ سال اخراج کنند چکار می کنید؟ پس باید دست رئیسی که به اشتغال جوانان و حفظ آبرو و حیثیت انان تلاش می کند و به فکر زن وبچه و خانواده پرسنل خود هست افتخار کرد.

#4 Comment By خوش روزی- دانشگاه آزاد On 2015/05/30 @ 5:45 ق.ظ

جناب آورند با سلام؛
از فرمایشات حضرتعالی اینگونه استنباط میشود که شما به فکر تخریب مراکز آموزشی مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد هستید.
خدمتتان عرض کنم، مسئولیت مواردی که اشاره کردین، را افراد غیر آموزشی بر عهده دارند و اساتید و حوزه آموزشی مجدانه بر فعالیتهای آموزشی متعهد، و پایبند بر مسئولیتشان بوده و در ارائه هر چه بهتر خدمات آموزشی و ارائه مطالب علمی، اخلاقی ، تربیتی ، سیاسی و فرهنگی تلاش میکنند و هیچ یک از مشکلات بوجود آمده دلیل بر زیر سوال بردن یادگیری و فعالیت علمی دانشگاهیان و دانشجویان نمی باشد.
شایان ذکر است که دلیل وقفه به وجود آمده در مسائل آموزشی دانشگاهها دخالتهای بی مورد و غیر تخصصی امثال شما در امورات داخلی دانشگاه است، چرا که عدم ارائه دروس، جهت تدریس برای حضرتعالی و امثال شما دلیل این مطالب غیر تخصصی و انتقادی و تخریبی است. خودتان هم بهتر میدانید که اگر حتی یک واحد جهت تدریس برایتان ارئه میشد این مطالب تخریبی را نمی نوشتید.
در ضمن در ارائه نظرات بعدی نسبت به مراکزهای آموزش عالی کشور مخصوصا دانشگاهای شهرمان(پارس آباد) با اطلاعات قبلی و قوی پا پیش بگذارید که موارد تخریبی بوجود نیاید.
نقد سازنده همیشه قابل ستایش است ولی تخریب همیشه مبارز طلبیدن است.

#5 Comment By دانشگاهی On 2015/05/30 @ 6:20 ق.ظ

جناب آورند با سلام
خدمتتان عرض کنم که من با حرف تعدیل نیروی شما راموافقم، بخاطر همین اولین تصمیمی که در دانشگاه نسبت به این موضوع گرفته شد، تعدیل نیروی حق التدریس در این واحد دانشگاهی بود که خود شما نیز جزو این تعدیلیها بودید.

#6 Comment By دلسوز مغان On 2015/05/30 @ 7:33 ق.ظ

جناب غلامرضا آورند فرمایشات شما قابل قبول و مورد تایید اینجانب می باشد اما از آنجا که نقش دانشگاه ازاد اسلامی پارس آباد در منطقه ما نقش انتقام گیری را بازی می کند تا نقش علمی .پس با این حساب نباید انتظار داشت که در سطح داشنگاه پارس آباد اساتید با درجه علمی بالا حضور یابد و نتایج علمی بهتری را تحویل جامعه دهد. کسی در حال خواندن کارشناسی ارشد هستش و با با استفاده از پارت بازی به عرصه تدریس پامی گذارد و بدبختانه شاهد نتایج نامطلوب جامعه خواهیم بود….اشخاصی را بنده میشناسم در حین تحصیل کارشناسی ارشد در کشورهمسایه آذربایجان با یک تماس حضوری وتلفنی متاسفانه در میز استاد در کلاس حضور می یابد……مسئولان عزیز منطقه به این نکته اساسی بنده حقیر توجه کنند که مدارک علمی بالا ودانشگاه معتبر را در نظر گرفته و از تغییرات به دور از هرگونه احساسات در محیط دانشگاه تصمیمی را بگیرند تا تبعات سنگینی را برای منطقه در برنداشته باشد..

#7 Comment By موافق On 2015/05/30 @ 8:19 ق.ظ

کسانیکه سفارشی آمده باید از دانشگاه بیرون شوند. استاد آورند درد دل جامعه را نوشته اند، ایشان نمی تواند برای دلخوشی یکی دو نفر که از طیق باند بازی پارت بازی در دانشگاه جذب شده اند، از حرف حق بگذرند، وی یک فرهنگی است از بیت المال حقوق می گیرند لذا وظیفه ذاتی شان هست، از مشکلات موجود در عصه های علمی و فرهنگی انتقاد کنند، اگر سکوت کنند مدیون جامعه هستند. اونهایی ۵ ساله جذب شده اند بفرمایند که کدوم پروسه سخت استخدامی را گذرانده اید، از قدیم به زبان آذری گفته اند: « هاینان گلن هوینان گدر» بالاخره دیر یا زود خیلی ها باید از این دانشگاه بروند. ضمناً جناب آقای خوشروزی اگر حضرتعالی در بیرون دانشگاه بودید بازهم چنین می گفتید؟!!! مطمئناً خیر. پس برای جلب توجه مسئولین خود چنین نظر ندهید…

#8 Comment By علمي On 2015/05/30 @ 8:51 ق.ظ

با سلام و درود بر مردم فهیم شهرستان پارس آباد که همیشه قضاوتهای غرض ورزانه را با تشخیص به موقع سرکوب نموده اند
دوست عزیز آقای آورند
۱- فعالیت های دانش بنیان در دانشگاهها از رسالت های این زمانه ی دانشگاههاست که بر اساس منویات مقام عظمای ولایت فقیه استوار است و اگر به درستی تحقق یابد، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و منطقه رفع خواهد شد و امروزه هیچ شکی در مثمر ثمر بودن این نوع فعالیت ها وجود ندارد.
۲- معضلات علمی منطقه وجود دانشگاههایی است که فاقد عضو هیات علمی و فاقد تجهیزات آزمایشگاهی و علمی و حتی فاقد اساسنامه هستند نه دانشگاهی که بیش از شصت عضو هیات علمی و بیش از صد کارمند و انواع و اقسام جهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و … دارد.
۳- همان نیروهایی که فرمودید مازاد هستند هم اکنون به نحو احسن در قالب فعالیت های اقتصادی و دانش بنیان مشغول به کار هستند و این مسئله به هیچ وجه ضربه ای به پیکره ی علمی دانشگاه وارد نمی کند. اعضای محترم هیات علمی دخیل در این فعالیت ها با فکر و تولید ایده این جریان را همراهی می کنند.
امیدوارم در قضاوت هایتان و در قلم زدن هاتان امانت و انصاف را بیشتر مراعات کنید و کمی هم به فکر رسالت اهل قلم باشید و خود را در برابر مردم و خداوند مسئول بدانید.

#9 Comment By شهروند 1 On 2015/05/30 @ 10:04 ق.ظ

سلام دوستان
آقای آورند موضوعی را مطرح کرده که مخصوص دانشگاه آزاد پارس آباد نیست ، این هدف جدیدی است که در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی برای واحدهای آموزش عالی کشور و …تعریف شده است. بدیهی است امر پرداختن به این مقوله بخشی از وقت و انرژی مدیر و کارکنان محترم دانشگاهها را بخود اختصاص خواهد داد وتاثیر منفی خود را در امر آموزش باقی خواهد گذاشت . ما باید با سعه صدر با این اتفاق کنار بیائیم. متاسفانه در کشور ما تصمیمات جامع ومانع اخذ نمیگردد که ما قاطعانه به دفاع از آن برخاسته باشیم . نارسائیها بوده ، هست و خواهد بود . لذا آورند قصد تخریب کسی و یا دانشگاهی را نداشته وندارد. گارد گیری متعصبانه ما در قبال مطلب ایشان دردی را درمان نخواهد کرد. خیلی کودکانه است فکرکنیم او به دلیل کلاس نداشتن در دانشگاه این موضوع را مطرح کرده است. چون درویش همه را به کیش خود نپنداریم. حوصله و توان شنیدن را داشته و از تهمت زدن به همدیگر خودداری کنیم.

#10 Comment By زنده باد مغان On 2015/05/30 @ 10:49 ق.ظ

سلام حق با استاد آورند است ۲ واحد درس برای تدریس ارایه می دهند ۱۰را سفارش می کنید.خیلی مطالب است که بعدا در سایتها درج خواهد شد.

#11 Comment By شهروند On 2015/05/30 @ 10:56 ق.ظ

در جواب برادران دانشگاه آزادی ها: ظاهر بازی ها فایده ای ندارند آدم باید از درون تسلیم خدای مهربان شود .دیر یا زود آنجا یا بسته خواهد شد و یا با سایر واحد های منطقه در آنجا ادغام می شوند که جلوی زیان زیاد گرفته شود .

#12 Comment By شهرمن On 2015/05/30 @ 10:57 ق.ظ

دانشگاه محل تولید علم ودانش ات نه جای انتقام گیری.جناب دلسوز مغان نمیدانم آقاهستن یا خانم اما واقعیت قضیه را نوشته اند.اگر واقعا اساتید بسیار ارزشمند با تحصیلات درجه بالا از دانشگاههای بسیار معتبر فارغ التحصیل شوند مطمئنا باشید نتایج بهتری عائد دانشگاه ازاد پارس آباد مغان خواهد شد.در حالیکه متاسفانه همه شاهد برخلاف گفته های بنده بودند و هستند.جایز نیست در اینجا از افرادی نام ببرم که در کدام دانشگاهی که در حال تحصیل بودند و هستند که مدارک آنها مورد تایید وزارت علوم و/اموزش عالی نبوده و نخواهد بود…چرا با این وضعیت به دانشگاه ازاد پارس آباد بزرگترین خیانت ممکن دیده شده است…اگر اساتید معتبر در دانشگاه ها داشته باشیم در مقابل دانشجویان قوی را هم سراغ خواهیم داشت..کلید رهایی از این همه مشکلات نبود رئیس دانشگاه مدیر و غیر بومی و سرشناس و شناخته شده می باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

#13 Comment By شاگرد استاد On 2015/05/30 @ 10:58 ق.ظ

دانشگاه های آزاد: بنگاههای رها شده به ظاهر علمی!
همه به این نکته بسیار روشن اذعان دارند که دانشگاه آزاد و به خصوص واحد پارس آباد و حومه، جایگاهی برای تحرک علمی و پژوهشی نبوده و صرفا پاتوقی برای قوم و قبیله های نمایندگان هر دوره میباشد ، پس نبایستی انتظار گل و بلبل از آن داشت!
استاد عزیزم جناب آقای آورند بسی ملاحظه نموده و لب به سخن گشوده اند، وگرنه زیر و بم این بنگاه ضد علمی و فرهنگی بر دوست و دشمن عیان است.

#14 Comment By موافق On 2015/05/30 @ 11:01 ق.ظ

استاد گرانقدر جناب آقای آورند خوب گفتید، همانطور که بنده از نزدیک به روحیات شما برادر بزرگواآشنایی دارم، می دانم که حضرتعالی از روی دلسوزی نسبت به دانشجویان و اساتید این واحد دانشگاهی درد دلی را، گوشه ای از مشکلات موجود در این واحد دانشگاهی رااز روی شناختی که بعنوان مدرس این واحد دارید بیان کردید،واقعاً گل گفتید، حرف دل همه کسانیکه از دور و نزدیک با مشکلات موجود آشنایی دارد رو گفتید، البته مشکلات و تخلفات آنقدر زیاد است که هرکسی جرأت بیان آن را ندارد، امیدواریم بدنبال این از واقعیت های دردناک موجود در این واحد دانشگاهی پرده بردارید. ضمنا حضرتعالی در این ترم در این واحد دانشگاهی تدریس نمی کنید؟ اگه تدریس می کنید مواظب باشید که یه وقت به نگهبانی دستور ندهند، از ورود شما به محیط این واحد دانشگاهی جلوگیری کنند!!!

#15 Comment By بابک میرک تکرار جوابیه برای ایلقار نیوز On 2015/05/30 @ 11:04 ق.ظ

با احترام استاد محترم در کل کشور جایگاه دانشگاه آزاد نزول کرده و دانشگاه آزاد بدون توجه به جایگاه و وظیفه اصلی خودش که تعلیم و تربیت است به علت رابطه مافیایی در سطح بالاتر و مدیران ارشد ممکنه روزی مرغداری هم اجاره کنه و تولید قارچ هم بکنه؟

#16 Comment By خوش روزی- دانشگاه آزاد On 2015/05/30 @ 11:59 ق.ظ

جناب یا خانم موافق، اول از هر چیز با سلام
اونایی که با بنده آشنا هستند حتما می دانند که بنده فرد متعصب و منتصب به کسی، نیستم، از آن گذشته اگر بیرون از دانشگاه بودم حتما سعی میکردم موارد انتقادی و پشنهادی خود را طبق مستندات و کسب اطلاعات علمی و بنیادی ارائه دهم؛
جناب دوست یا دشمن(موافق)، خدمتتان عرض کنم که موارد تخریبی با انتقادی زمین تا آسمان فرق دارد و از افراد فرهیخته جامعه انتظار میرود که موارد انتقادی خود را به گونه ای ایراد کنند که از شدت انتقاد فرد نتواند بخوابد نه اینکه با اطلاعات دست و پا شکسته به یه مجموعه علمی جامعه حمله کرده و اقدام به تخریب آن نماید.
اگر در جریان باشید وزارت صنعت و معدن و تجارت کشور از فعالیتهای اقتصادی و علمی دانشگاه و دانشگاهیان جانانه حمایت میکند و حتی دانشگاهها را تشویق به این میکند که با استفاده از یافته های علمی خود در جهت رسیدن به منافع اقتصادی، آنها را یاری نماید.
آیا به نظر شما لازم است که یک دانشگاه با استفاده از یافته های علمی اعضای هیات علمی خود نسبت به کاشت محصولات کشاورزی بپردازد یا افراد سنتی و فاقد اطلاعات علمی روز دنیا؟
که در این زمان اگر به صورت علمی اقدام گردد به افزایش محصولات کشاورزی و سایر محصولات کشور منجر خواهد شد.
آیا به نظر شما بهتر است توزیع شیر از طریق یک نهاد شناخته شده همچون دانشگاه صورت گیرد یا از طریق یک فرد سود جو. که حتما می دانید، افراد سود جو تاریخ شیرهای تاریخ گذشته را که دستکاری کرده و اقدام به توزیع آن میکنند که این کار باعث فساد بهداشتی و سلامتی جامعه می گردد.
آیا پخش و توزیع محصولات گوشتی منطقه مغان بهتر است از طریق نهاد شناخته شده ای همچون دانشگاه صورت گیرد یا از طریق دلالان و از خدا بیخبرانی که گوشت خر را به جای گوشت گوساله قالب مردم میکنند. آیا به نظرتان کدام بهتر است؟
پس زمانی که یک نهاد شناخته شده اقدام به توزیع و شناساندن محصولات منطقه می نماید به علت شناخته شدن در جامعه نمی تواند اقدام به اخاذی و کلاه برداری نماید و خرید محصولات منطقه از طریق این نهادها آسان و مقرون به صرفه تر برای تولید گنندگان و توزیع کنندگان خواهد بود.
در آخر متذکر شوم که بنده جرات این را دارم که بتوانم با نام و هویت خود اقدام به ارائه مطالب نمایم نه این که مثل شما فاقد هویت و نام باشم بخاطر ترس از اینکه مبادا مورد حربه و حمله اطرافیان قرار گیرم.

#17 Comment By محمدی On 2015/05/30 @ 1:25 ب.ظ

با سلام خدمت دوستان مخالف و موافق:
بندی یک ترم با استاد آورند درس داشتم. بنده به اتفاق دوستان و همکلاسان معتقد بودیم و هستیم که ایشون فردی فرهیخته و متشخص هستند و از نظر سطح علمی و سواد نسبت به بسیاری از اساتید واحد پارس آباد یک سرو گردن بالاترند. مسایلی را هم که مطرح کردند عین واقعیت است و این نه تنها در دانشگاه آزاد پارس آباد بلکه در اغلب واحدهای کشور ملموس است.

#18 Comment By رجب پناهی On 2015/05/30 @ 1:32 ب.ظ

دانشگاه ها باید در راستای تحول و توسعه اقتصادی کشور گام بردارند و البته این به مفهوم ورود به عرصه های دلالی و واسطه گری و توزیع مواد غذایی از جمله گوشت ، پنیر، توزیع شیر مدارس و امثالهم، به شیوه که در دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد رایج و مرسوم شده است، نمی باشد.رسالت و ماموریت اصلی دانشگاه ها در قبال دانشجویان ارائه شیوه های آموزش مناسب و صحیح ، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و ارائه راهکارهای مهارت اندوزی و چگونگی تولید ثروت از علم است تا فارغ التحصیلان فرهیخته که محصول این کارخانه آدم سازی به تعبیر رهبر کبیر انقلاب هستند ، بتوانند به راحتی وارد بازار کارشده و در آینده اداره امور کشور را به نحو احسن بر عهده گرفته و چرخ های تولید و اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.
ما باید بر اساس اسناد بالادستی ، برنامه های عملیاتی و اجرایی مناسب داشته باشیم و در این راستا از این به بعد توسعه کمی باید تا حدود زیادی متوازن و هدفمند باشد؛ چرا که با توجه به توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی در گذشته ، در حال حاضر با حدود یک میلیون صندلی خالی در دانشگاهها مواجه هستیم و این امر حاکی از آن است که فعلا نیازی به تاسیس مراکز آموزش عالی در کشور احساس نمی شود و امروز شاهد این پدیده شوم هستیم که دانشگاهها از جمله دانشگاه آزاد پارس آباد به منظور تامین هزینه های جاری خود ناگزیر از توسل به شیوه های نامتعارف و بلکه مذموم تولید ثروت، مانند توزیع شیر مدارس و…است.اگر امروز خیل عظیم فارغ التحصیلان این دانشگاه قادر به اداره یک شهر صد هزار نفری نیست، ناشی از همین مسئله است و این شاهدی بر این مدعاست که این دانشگاه به رسالت و ماموریت اصلی خود نپرداخته است.البته از دانشگاهی که مبنای جذب استاد یا اعطای چند واحد به صورت حق التدریس در ان در اغلب موارد بر اساس ارتباط با فلان مسئول یا نماینده باشد، نباید بیش از این انتظار داشت. داستان انتخاب رییس دانشگاه در این واحد دانشگاهی خود داستان جالبی دارد که پرداختن به این موضوع در این مقال نمی گنجد.
قدر مسلم، افزایش غیر کارشناسی تعداد دانشگاهها در کشور، همچنین توسعه برخی مراکز از جمله دانشگاه پارس آباد(البته به سیاق امروزی) هدفی جز کسب درآمد عده ای خاص به بهانه به دانشگاه فرستادن جوانان نداشت، فارغ از اینکه همه این فارغ التحصیلان چگونه باید وارد بازار کار شوند.فراموش نکنیم که همین مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه پارس آباد امروز به یکی از ابزارهای مهم اعمال قدرت برای بعضی ها از جمله نماینده حاضر و نمایندگان ادوار بدل گشته است و هرکسی این سنگر را فتح و از آن به خوبی محافظت و حراست کند، خیالش بابت فتوحات و پیروزی های بعدی تا حدود زیادی راحت است.
از سوی دیگر، در حالی که نه فضای آموزشی در این دانشگاه بهبود یافته و نه امکانات آموزشی ، ادامه شرایط حاضر و جذب دانشجویان بدون حساب و کتاب و برنامه ، بحران فارغ التحصیلان غیر متخصص و بیکار را در پی خواهد داشت که به دلیل نبود بازار کار، هر روز برتعداد فارغ التحصیلان بیکار غیر متخصص افزوده می شود.ورود به دانشگاه و تحصیل بدون آینده شغلی نه شان اجتماعی می آورد و نه آینده اقتصادی و ضروری است هرچه سریعتر چاره ای برای این معضلات بیاندیشیم.
به هر روی ، فارغ از اینکه چه کسی برای اولین بار بحث ورود دانشگاه آزاد پارس آباد به فعالیت های بسیار مذموم دلالی و واسطه گری و توزیع خوراکی و لبنیات امروز و احتمالا پوشاک و امثالهم را فردا ، مطرح کرده است؛ نفس طرح این موضوع را بایستی بسیار مثبت ارزیابی واز کسی که برای اولین بار و با هر انگیزه ای به این مسئله ورود کرده است، سپاسگزاری کنیم وتلاش کنیم تا از اشاعه این کارضد فرهنگی و شرم آور و رسوخ آن به دیگر مراکز دانشگاهی جلوگیری کنیم.

رجب پناهی
۹/۳/۱۳۹۴

#19 Comment By ناشناس On 2015/05/30 @ 1:57 ب.ظ

آقای خوشروزی ۵سطل آب یخ به سرتون بریزیم خنک میشی؟
در ضمن دعاو صلوات فراوان ارسال شد به پرسنل دانشگاه . خدا خیرت بدهد که فهماندی . دانشگاه را همراه شما قبله شهرمان خواهیم کرد. تمام بازاریان و افراد دخیل اقتصادی شهرمان سودجو و از خدا بیخبرند. اقدام عاجیل کنید دین در خطر است. دیگر کاسب حبیب خدا نیست.

#20 Comment By مصطفی On 2015/05/30 @ 3:42 ب.ظ

به یقین دانشگاه آزاد پارس آباد مغان در کنار سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأثیر بسزایی در تربیت نیروهای متخصص و کارآمد ایفا کرده است. در واقع رکن اولیه اقتصاد دانش‌بنیان یعنی تربیت نیروهای متخصص به وسیله دانشگاه آزاد اسلامی تأمین می شود. دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری از نیروهای متخصص و با انگیزه (اساتید، دانشجویان و کارکنان) و با رویکرد تأمین منابع مالی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان(فعالیت های مرسوم در بیشتر دانشگا های دنیا)، پا به این عرصه گذاشته و ساز و کار اجرایی این فعالیت‌ها نیز توسط شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان مستقر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کنترل و هدایت می‌شود.
در این راستا، تشکیل شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان، کمک به تدوین طرح‌های کسب و کار، تهیه و معرفی برنامه کاری و توجیه اقتصادی فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری زمینه این گونه فعالیت‌ها را مهیا کرده است و اشخاص حقیقی یا حقوقی خارج از دانشگاه (حتی منتقد گرامی جناب آورند) نیز قادر به مشارکت در این فعالیت‌ها هستند.
در همان ابتدا دانشگاه آزاد واحد پارس آباد گام اول را به خوبی برداشته و تا چند وقت پیش که در سازمان مرکزی منطقه مغان ناشناخته بود، حالا در مکاتبات رسمی، پارس آباد مغان را قطب کشاورزی و دامی ایران معرفی می کنند و حتی واحد های دانشگاهی بزرگ حاظر به سرمایه گذاری اقتصادی در مغان هستند. به امید که این گونه فعالیت ها موجب خیر و برکت برای منطقه مغان و اشتغال فارغ التحصیلان بشود.

#21 Comment By کافر همه را به کیش خود پندارد! On 2015/05/30 @ 6:20 ب.ظ

آقای خوشروزی محترم و بسیار فرهیخته! شما به جای اینکه به فکر گوشت و شیر این ملت باشید و تمامی فعالان این زمینه را خطاکارخطاب نمایید بهتر است فکری به حال وضعیت اموزشی و علمی دکه خود باشید که اثربخشی آن منفی بوده و هر سال شاهد چندین پرونده اخلاقی هستیم! زت زیاد..

#22 Comment By سماء پارس آباد On 2015/05/30 @ 6:34 ب.ظ

سلام به مخصوصا آقای آورند. بله دوستان ایشان باید دانشگاه را زیر سوال ببرند.چون با مدرک غیر مرتیط در دانشگاه آزاد پارس آباد اقتصاد خرد و کلان تدریس میکنند.

#23 Comment By خوش روزی On 2015/05/30 @ 6:52 ب.ظ

“… آدم بی‌سواد،
سیاست‌اش،
قیل‌و‌قال‌های بی‌ریشه است،
و خدمت‌اش،
پوچ و حقیر،
و زندگی‌اش و لذت‌اش،
گَند، سطحی، عامیانه، و بی‌ارزش.
ارزش و عمق و اصالتِ هر کاری،
به میزانِ خودآگاهی،
رشدِ شخصیت،
و سرمایه و غنای فرهنگ و فکرِ آدمی وابسته است..
.”دکتر شریعتی

#24 Comment By غلامرضا آورند On 2015/05/30 @ 7:58 ب.ظ

با سلام وعرض ادب خدمت همه موافقان و مخالفان ،نکاتی را عرض می نمایم :
نقد اینجانب کلی وازبعد دلسوزی ودرحمایت از بنیه علمی وجایگاه والای دانشگاه بود .مطرح نمودن مسایل شخصی،عجولانه و فرافکنی ومغرضانه خواندن و سرکوب آن در شان یک کارمند دانشگاه نیست . از استدلال منطقی جناب مصطفی،دکتر پناهی ،شهروند۱ و… سپاسگزارم .همچنین سپاس ازدوستانی که ازکلماتی درتوصیف حقیربهره بردند که خود را متصف به آن نمیبینم .
فقط جهت اطلاع آقای خوشروزی عرض میکنم که درهمین ترم درمجموعه دانشگاه ازاد “کلیات علم اقتصاد” با مشخصه ۴۹ و کد ۱۵۴۷۸ را دارم . این را بدین جهت عرض کردم تا قیاس به نفس نفرمایند و بدانند که همه به خاطر یک تکه نان اسیرتملق وچاپلوسی نمی شوند. امیدوارم شائبه ی علت نوشتاربنده به خاطرعدم ارائه درس ازذهنشان پاک شود . البته میتوان عطای سه واحد درس را به لقایش بخشید.
– امیدوارم سلسله نقدهای فوق جرقه ای باشد در راه آسیب شناسی مشکلات دانشگاه ازاد با همدلی و همزبانی اصحاب علم و قلم و رسا نه .

#25 Comment By خوش روزی- دانشگاه آزاد On 2015/05/31 @ 3:52 ق.ظ

جناب یا خانم ناشناس سلام؛
بنده سفسطه بازی بلد نیستم، بازی با کلمات به عنوان آتیش بیار معرکه را هم یاد نگرفته ام؛
ولی یاد گرفته ام برای بالا رفتن از پله شهرت و تعاریف مردم آبروی مدرسه شهرم را هدف قرار ندهم.
یاد گرفته ام که دوش معلم دوران کودکی و بزرگسالیم را پله شهرت و خودی نشان دادن خود قرار ندهم.
یاد گرفته ام که کویر هم به اندازه چمنزارها و جنگلزارها از زیبایی خاصی برخوردار هست.
یاد گرفته ام وقتی کسی لنگ لنگان به زمین میفتد دستش را بگیرم و دوشم را تکیه گاهش قرار دهم تا باز قدم بردارد.
یاد گرفته ام که تنهایی به بهشت رفتن و بهشت را تنهای برای خود خواستن همانند زندگی در کویر برهود است.
یاد گرفته ام که به قول دکتر شریعتی من هم گفته او را تکرار کنم که می فرماید:
“… آدم بیسواد، سیاستش، قیل و قالهای بی ریشه است،و خدمت اش،پوچ و حقیر، و زندگی اش و لذتش، گند، سطحی، عامیانه و بی ارزش.
ارزش و عمق و اصالت هر کاری، به میزان خودآگاهی، رشد شخصیت، و سرمایه و غنای فرهنگ و فکر آدمی وابسته است..”
در ضمن نمیدانم چرا فکر کردی که چیزی گفتی که من آتش گرفته ام و نیاز به پنج سطل آب خنک دارم.
من مدافع سخن حق و حقیقتم اگر چه از زبان دشمنم جاری شود.

#26 Comment By نرگس On 2015/05/31 @ 1:14 ب.ظ

خوش روزی
شخصیت علمی ، بینش جامع و مدرن ، خدمات و مبارزات روشنگرانه دکتر شریعتی برکسی پوشیده نیست، خدا رحمتش کند. این را هم بدان اگر ایشان میدانست که ما با توسل ناشیانه به حرفها و جملات او دیگران را خواهیم کوبید، شاید حرف نمی زد وکتاب نمی نوشت. شما چرا اینقدر سماجت به خرج می دهید !؟ خیلی شفافه ، فعالیت اقتصادی دانشگاههای کشور به شکل فعلی که رسالت اصلی و ذاتی آن تربیت نیروهای متخصص ومتعهد برای اداره امور کشوره، از جانب هرکسی و درقالب هر عنوانی بوده باشد، پسندیده نیست.من مطمئنم حتی شما نیز با این طرز تفکر موافقید. پس لطفا زیاد خودت را اذیت نکن. ممنون .

#27 Comment By ناشناس On 2015/05/31 @ 2:27 ب.ظ

آقای خوش روزی دیدگاه گذاشتن چه ربطی به آقا خانم داره تو جوابتو بگیر !! مدام به همه کس این جمله رو بکار می بری
آقای فرهنگی، آقای استاد ،(خوش روزی ) معنی سفسطه را میدونی؟
آری خیلی چیزها یاد گرفته ای ! سفسطه باز نیستی ، به این خاطر بازی با کلمات و آتیش بیار معرکه شده ای.
شما از کدام حقوق برخورداری . ونماینده کدام ارکان حقوقی هستی از سخن حق و حقیقت پیروی میکنی حتی دشمن!!!
در حالی نویسنده این مقاله و تمام کسانی که دیدگاه گذاشتن همشون همراه تو شیعه دوازده امامیند . که تو دشمن خطاب کردی !!!!
سفسطه را برات معنی میکنم کسی که با دانش و خرد و فرزانگی سر و کار دارد، گفته می شود

#28 Comment By خوش روزی On 2015/05/31 @ 8:55 ب.ظ

ناشناس بازم سلام
معمولا جواب و دیدگاهها را به افرادی که دارای شعور و از نظر جنسیت مشخص باشد ارائه میکنند. بدین لحاظ بنده هم حتم داشتم که طرف مقابلم دارای شعور و دارای جنسیت انسانی است، و چون ایرادات به بنده از سوی شما و سایر عزیزان بدون نام و بدون هویت و بدون مشخص بودن جنسیت بود به همین خاطر با لفظ آقا یا خانم خطاب کردم که در مقابلش بی ادبی نکرده باشم.
حرف بنده سر این نیست که چرا انتقاد میکنید، بلکه سر این است که یک مجموعه علمی و دانشگاهی را تخریب نکنید. اتفاقا بنده طرفدار سرسخت انتقاد سازنده ام، چون انتقاد است که ایرادات را نمایان میکند.
دوم؛ در مورد افرادی که فکر میکنند جناب آقای آورند مقاله نوشته اند و داریم بر آن ایراد میگیریم عرض کنم که قالب مقاله یک چیز دیگه است لطفا برای چند جمله لفظ مقاله بکار نبرید که به شما میخندند، بهتر است که بفرمایید نکته نظر مثلا انتقادی. حتما آقای آورند هم با بنده در این خصوص موافق باشند.
در مورد این کلمه مقاله یه خاطره بگم که فضا یکم عوض بشه؛
یه روز به یکی از همکارای حق التدریس عرض کردیم که اگر مقاله ای دارید لطفا به قسمت پژوهشی واحد ارائه فرمایید تا در امتیاز مبلغ حق التدریستان لحاظ گردد،
که وی از کیف خود یک متن در قالب یک A4 در آوردند و به ما تحویل دادن که من این مقاله را نوشته ام، اگر میشود آن را در سوابق پژوهشیم لحاظ کنید، که با شنیدن توضیح اینکه مقاله یعنی چه وی شرمنده شده و از خجالت چیزی نگفتند، بیچاره تا اون روز نمیدانست که هر انشاء مقاله نیست.
مقاله، قالب و چهار چوبی دارد که بایستی در مورد آن داوری شود تا ارزش و ماهیت علمی آن بدست بیاید، لذا هر کسی شاید از آن اطلاعات ندارد و آن نیز نیاز به یادگیری دارد.در خصوص معنی سفسطه اینو بگم که اونی که فرمودین احتمالا از فرهنگ لغت نامه خودتان در آوردید و نوشتید چون اگر از داخل فرهنگ لغت معین یا دهخدا و سایر منابع مرجع در آورده بودید به اشتباه خود پی میبردید. عزیزم معنی سفسطه مغالطه است و برای یادگیری معنی کلمه مغالطه نیز شما را دعوت میکنم به مطالعه لغت نامه های مرجع.
همه چیز جنگ نیست که، این فضا هم بانی خیری شد تا چند نکته را یاد بگیریم که فردا مورد تمسخر دیگران قرار نگیریم.
خدا خیرتان دهد دیگر برای من عقد آتش بس خوانده شد و فکر کنم بیشتر از آن ادامه پیدا کند ارزش کار کم میشود. والسلام
جناب فولادی ضمن تشکر از درج مطالب بنده آرزوی موفقیت روز افزون برایتان دارم

#29 Comment By خطاب به آقا یا خانم خوش روزی On 2015/06/01 @ 12:42 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید، احتراما با توجه به اینکه نام کوچک شما درج نشده بود جسارتا جنسیت شما را تشخیص ندادم!
تشخیص شعور هم به عهده خوانندگان عزیز!
خاطره بسیار شیرینی تعریف کردین و هوا تلطیف شد که زین باب درود ما را پذیرا باشید…
در خاطره جو شکنتان شاید ناخواسته لب گشودین به حقایق تلخ موجود در مجموعه عزیزتان…
از اینکه ساختار و قواعد مقاله نویسی را هم متذکر شدید من از طرف خودم تشکر میکنم چونکه واقعا فیض بردم…
و هزاران بار در آتی افسوس خواهم خورد که چرا در شهری زیستم که در بدنه آموزش آن افرادی چون شما وجود دارند و در زمینی قدم گذاشته ام که افرادی چون شما در آن راه رفته اند. و در آخر در مقابل داستانتان یه داستان کوتاه آموزنده ای در وصف این مطلب و نظرات مطرح شده خالی از لطف نخواهد بود:
روزی لئون تولستوی در خیابانی راه می رفت که ناآگاهانه به زنی تنه زد. زن بی وقفه شروع به فحش دادن و بد و بیراه گفتن کرد .
بعد از مدتی که خوب تولستوی را فحش مالی کرد ،تولستوی کلاهش را از سرش برداشت و …
محترمانه معذرت خواهی کرد و در پایان گفت : مادمازل من لئون تولستوی هستم .
زن که بسیار شرمگین شده بود ،عذر خواهی کرد و گفت :چرا شما خودتان را زودتر معرفی نکردید ؟
تولستوی در جواب گفت : شما آنچنان غرق معرفی خودتان بودید که به من مجال این کار را ندادید…

#30 Comment By دانشجو On 2015/06/01 @ 5:58 ب.ظ

با سلام خدمت همه دوستان عزیزم.
اینکه دانشگاه آزاد ویا دانشگاههای کشور ما به فعالیت اقتصادی رو بیارن خیلی هم خوب هست وبرای منطقه وکشور عزیزمان جهت پیشرفت اقتصادی کمک میکندوبسیار هم کار خوبی است که در کنار علم ودانش به فعالیت های اقتصادی جهت توسعه منطقه ما کمک بشود ودر این راستا دانشگاه آزاد واحد پارس آباد حرکت بسیار خوبی انجام داده وانشالله هم موفق خواهد شدوجا دارد از کسانی که در خصوص فعالیت میکنن وطرح می دهند تقدیر وتشکر کرد.اما در مورد مسائل آموزشی که در بالا در مورد آن بحث شد باید بگم که کارمندانی که در حوزه آموزش به عنوان مسولان آموزشی در رشته های دانشگاه فعالیت میکنن واقعا افراد با تجربه هستند که ما از آنها تشکر میکنیم اما سوال اینجا هست که چه کسی مسئول کارمندان با تجربه در حوزه آموزش هست؟مثلا کسی که مدیر آموزش هست واقعا مثل کارمندان آن حوزه کار بلدومثل آنها به قوانین آموزشی مسلط هست؟انصافا اگه بخواهیم دراین مورد حرفی بزنیم نخیر در حدو اندازه مدیر آموزش نیست وقتی از ایشون سوالی آموزشی یا رهنمایی میخواهیم اولا در جواب دادن گیر میکنن وبعدش هم میگن یا برین فردا بیاین یا می گویند برین بالا دفتر من فلان دفتر کار دارم ومیام وچرا ایشون چنین حرف میزنن ؟؟علت مشخصه چون واقعا بلد نیستند در مورد مسئله آموزشی ما دانشجویان را راهنمایی کنند وکارهای آموزشی وبندهای که در این مسئله هست را به خوبی حل نمایندوگاهی موقعه هم از جواب دادن تفره میرند جناب ایشان فقط داران از خودشون تعریف وتمجید میکنن وبا حرفهای که فقط به درد خوشون میخوره کار را یه جوری تموم میکنند من از مسئولین دانشگاه خواهش میکنم دراین خصوص اقداماتی را انجام دهند واز کسی که تجربه لازم را دارد استفاده نمیاند.نه اینکه من با مدیر آموزش مشکلی دارم نه واقعا در حد واندازه این پست نیستند.در پایان بنده از کسانی در فعالیت اقتصادی به پیشرفت اقتصادی منطقه در دانشگاه طرح میدهند که کمکی باشد برای توسعه منطقه تقدیر وتشکر می کنم وواقعا هم جایی تقدیر دارد وفعالیت اقتصادی در دانشگاه کار خوبی هست اما در کنار آن باید معاونت آموزشی به فکر پیشرفت آموزشی باشد نه کسانی که در طرحهای اقتصادی خدمت میکنند..