امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سپتامبر 4th, 2014 12:36 | کد خبر : 6864 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

خشکسالی مغان در 40 سال اخیر بی‌سابقه است

مدیر امور منابع آب مغان گفت: میزان خشکسالی رخ داده در منطقه مغان در 40 سال اخیر بی‌سابقه است و این خشکسالی سبب پایین آمدن منابع آب شده است.

به گزارش مغانه، فرهاد شهبازی صبح امروز در جریان بازدید خبرنگاران از قدیمی‌ترین شبکه آبی مغان اظهار کرد: این شبکه که در پایین دست میل مغان قرار دارد سال 1337 با سردهنه و بندهای پوشالی مجهز احداث شده و تا 17 هزار هکتار توان پوشش آبیاری اراضی را داشته به طوری که تا سال 1347 از این شبکه بهره‌برداری می‌شده است.

وی افزود: از این سال تا سال 57 با احداث میل مغان و سد ارس بهره‌برداری از این شبکه از حیز انتفاع خارج شده و امسال به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در مغان که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده سعی شده است از ظرفیت بالقوه استفاده کرده و آن را به بالفعل تبدیل کنند.

مدیر امور منابع آب مغان تصریح کرد: ما به سرعت بهره‌برداری از این شبکه را با سردهنه و بند پوشالی که اجرایی شد در کاهش تنش‌های آبی منطقه مغان و تزریق کانال‌های آبیاری استفاده کردیم تا بتوانیم با بهره‌برداری از برگشت آب و همچنین انتقال به کانال‌های آبیاری مغان از این ظرفیت بیشترین استفاده شده و با کمترین تنش بتوانیم در این راه اقدامات لازم را انجام دهیم.

شهبازی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک متر‌مکعب در زمان پرآبی از این شبکه بهره‌برداری می‌شود که در سال‌های آینده با بهره‌برداری از این ظرفیت و شبکه قدیمی تا 5 مترمکعب برداشت انجام می‌شود.

این مسئول گفت: امسال بیش از یک هزار هکتار از شبکه پایین دست میل مغان ترزیق و برگشتی آن آبیاری انجام می‌شود که با این فرایند بخشی از تنش‌های آبی در مغان در حال برطرف شدن است.

مدیر امور منابع آب مغان از کاهش 50 درصدی آب ورودی میل مغان خبر داد و بیان کرد: سال قبل 100 میلیون مترمکعب آب ورودی این سد بوده که امسال تا 50 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که این کاهش نگرانی‌ها را نیز به دنبال داشته است.

محدودیت کشت پاییزه اعمال می‌شود

شهبازی به خشکسالی‌های بی‌سابقه در منطقه مغان در 40 سال اخیر اشاره کرد و گفت: ادامه این فرایند را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی امیدواریم با بارندگی‌ها و آورد زیاد منابع آب سد ارس و میل مغان افزایش پیدا کند.

وی در مورد وضعیت کشت پاییزه نیز گفت: نخستین توصیه ما این است که کشاورزان کشت پاییزه خود را بین 15 مهر تا 15 آبان انجام دهند که امیدواریم در این فرصت زمانی آورد روزانه به حدی باشد که کشت پاییزه بدون محدودیت منابع آبی موثر باشد.

مدیر امور منابع آب مغان ادامه داد: در صورت تداوم این وضعیت کشاورزی و مدیریت این مجموعه در شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد محدودیت کشت پاییزه اعمال خواهد شد.

شهبازی در پایان سخنان خود اذان کرد: حق‌آبه ما از سد ارس و میزان ورود آب به مخزن یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که به صورت برآورد مساوی با کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران توزیع می‌شود که البته این حق‌آبه مربوط به ماه‌های تیر تا شهریور ماه است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

نظرات