امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 12th, 2015 11:28 | کد خبر : 11320 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

حدود ۵۰درصد عشایر استان در پارس آبادمغان سکونت دارند

فرماندار پارس آبادمغان گفت: هم اکنون نزدیک ۵۰درصد عشایر استان اردبیل در این شهرستان مرزی ساکن هستند.

به گزارش مغانه، مهدی احمدی روز سه شنبه در نشستی با مدیر کل امور عشایر استان اردبیل افزود: جمعیت عشایر این شهرستان افزون بر ۳۱هزار و ۵۰۰نفر می باشد که از این نظر پارس آباد مقام اول استانی را داراست.
وی ادامه داد:عشایر پارس آباد با۵۸۰هزار واحد دامی، نقش ویژه ای در تولیدات فراورده های دامی و اقتصاد منطقه و استان دارند.
وی گفت: سالانه حدود ۱۲هزار تن شیر خام، سه هزار تن گوشت قرمز، دو هزار و ۱۰۰تن پنیر و همچنین ۶۵۰تن پشم با تلاش عشایر فعال این شهرستان تولید می شود.
وی از تدوین برنامه توسعه شهرستان خبر داد و گفت: ما کارها را با برنامه مدون پیگیری خواهیم کرد و در مسیر این برنامه ریزی با توجه به کشاورزی و عشایری بودن منطقه اولویت های کاری خودمان را در سند و برنامه شهرستان کشاورزی و دامداری قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه با تکمیل و بهره برداری از طرح های پمپاژ فتحعلی و پایاب خداآفرین سیمای حوزه عشایری منطقه متحول خواهد شد، ادامه داد: با شروع کار واگذاری اراضی دشت فتحعلی و پایاب سد خدا آفرین در آینده نزدیک، تولیدات عشایر منطقه و به تبع آن درآمد این قشر زحمتکش به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
احمدی دعوت از سرمایه گذاران و ایجاد صنایع تبدیلی را از اولویت های نیاز منطقه دانست و افزود: ایجاد و راه اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی وابسته به کشاورزی، علاوه بر ایجاد فرصت های جدید شغلی، مانع از خام فروشی محصولات به دست آمده از اراضی زراعی و باغی منطقه می شود .
قادر هنرمند مدیر کل امور عشایر استان با بیان اینکه عشایر استان از ترکیب دو ایل بزرگ به نامهای ایلسون ۹۳ درصد و ایل قره داغ با ۵/۱ درصد تشکیل شده افزود جمعییت عشایر استان حدود ۸۰۰۰۰ نفر می باشد که این تعداد در ۵۷۲ قشلاق و ۷ زیست بوم و۵۱ سامانه و ۴۵ طایفه مستقل و ۱۵۲۷ اوبه زندگی می کنند.
وی افزود: عشایر استان ۶ درصد جمعییت استان و در کل ۶/۵ درصد کشور را شامل می شود اما بیش از ۳۰ درصد تولیدات پروتئین استان را این قشر زحمت کش فراهم می کند.
وی اضافه کرد: عشایر نجیب و غیور استان در کنار فعالیت های تولیدی و کار و تلاش، با تمام توان و قدرت از ارزش های نظام و انقلاب و مرزهای کشور پاسداری کردند و در این مسیر ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید والامقام تقدیم کرده اند.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

اخبار مرتبط

نظرات

ارژنگی

سالهاست عشایرین منطقه مورد بی مهری دولت قرار گرفته اند باسخت ترین شرایط به دامداری خود ادامه میدهند نیازمند توجه دولت جهت ادامه فعالیت در امر دامداری وتولیدات دامی هستند

دلسوز مغان

اگر توجه ویژه ای به عشایر از سوی دولت صورت گیرد قطعنا ویقینا نه تنها وضع دامداری از اینکه هست بهتر خواهد بود بلکه باعث افزایش تولیدات دامی را بدنبال خواهد شد….