- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

ثبت‌نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی از فردا شنبه آغاز می‌شود

به گزارش مغانه،  داوطلبان می توانند به منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن مدارک مورد نیاز از جمله اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس دار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن، عکس جدید ۴*۳ ده قطعه با زمینه روشن، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل که معتبر باشد، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی به ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه، سفارتخانه ها یا کنسولگری ها یا نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و اقدام به تکمیل فرم ثبت نام کنند.

به استناد ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب شوند گان باید دارای شرایط ثبت نام از جمله اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه،‌ سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام  را داشته باشند.

همچنین داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (یک) مستثنی هستند و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.

بر اساس قانون تفسیر ماده (۲۸) که در ۱۲ مرداد ۹۰ به تائید شورای نگهبان رسیده است، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.

به استناد تبصره ۲ ماده ۹  قانون یاد شده هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند و در غیر اینصورت نامزدی آنان باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.

همچنین به استناد ماده ۴۶  قانون مذکور هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس می توانند شخصاً و به صورت کتبی انصراف خود را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور اعلام کنند و عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی شود.

بررسی سوابق داوطلبان

هم زمان با ثبت نام از داوطلبان، بررسی سوابق آنها در هیئت های اجرایی که در استانها شکل گرفته انجام می شود و پس از دریافت استعلام از مراجع چهارگانه ظرف مدت ۵ روز نتیجه به هیئت های نظارت اعلام خواهد شد.

زمان اعلام اسامی کاندیداهای تائید صلاحیت شده

پس از طی مراحل قانونی در  ۲۷ بهمن اسامی قطعی نامزدهای تأئید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از  وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرمانداران حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

زمان آغاز تبلیغات

زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها از ۲۹ بهمن آغاز می شود و تا ۵ اسفند به مدت شش روز ادامه خواهد داشت.

۶ اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود. ۲۴  ساعت پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات یعنی هفتم اسفند نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.

کسانی که می توانند رای دهند

رئیس ستاد انتخابات کشورگفت: افرادی که هفتم اسفند امسال ۱۸ سال آنها به اتمام برسد مجاز به شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستند.

به گفته مقیمی،‌ واجدان و متقاضیان برای رای دادن در انتخابات باید شناسنامه و شماره ملی داشته باشند.

او ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور نیز شرایط را به گونه ای تدارک دیده است تا شهروندانی که احیاناً کارت ملی و یا شماره ملی ندارند در صورت تقاضای افراد ظرف مدت کوتاهی برای آنان کارت ملی هوشمند صادر شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: آمار واجدان شرایط رای دهی نیز بزودی نهایی خواهد شد.

به گفته مسئولان، ۷۰ هزار صندوق اخذ رأی و ۱۰ هزار صندوق ذخیره برای انتخابات اسفند  پیش بینی شده است.

از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نفر وارد مجلس دهم خواهند شد.

منبع: میزان

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "ثبت‌نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی از فردا شنبه آغاز می‌شود"

#1 Comment By اهل مغان On 2015/12/19 @ 7:06 ق.ظ

دکتر ایرج بیگدلو شایسته ترین کسی است که حتی عرضه ریاست جمهوری را دارد. بهترین کاندید برای همه اقشار منطقه.

#2 Comment By دانشجو On 2015/12/19 @ 7:08 ق.ظ

دانشجو

واقعاً هم همینطوره که فقط دکتر بیگدلو بخوبی می توانند عهده دار دفاع از حق و حقوق واقعی مغان باشند. ایشان در همه جا عرضه و توان خود را ثابت کرده اند که صادقانه برای مردم خدمت می کنند، لذا طرفدارانشان وی را خیلی دوست دارند. انشاالله نماینده ما در مجلس دهم شورای اسلامی دکتربیگدلو خواهند بود.