- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

تکمیل لاینینگ کانال های اصلی شبکه مغان نیازمند ۴هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار است+تصاویر

به گزارش مغانه آنلاین، داود نجفیان افزود: با هدف حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از هرز روی و نشت آب و نیز پیشگیری از زهدار و تخریب خاک زراعی،  تا کنون ۴۵کیلومتر از کانال اصلی این شبکه به صورت کامل لاینینگ و بتنی شده و ۱۱کیلومتر دیگر نیز در دست اجراست.

به گفته وی فرسودگی و سنتی بودن بخشی از کانال های اصلی شبکه مغان باعث نشتی ۱۲۰میلیون متر مکعبی آب در منطقه شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کانالت گذاری انهار و کانال های فرعی کمک بزرگی به حوزه آب و خاک پارس آباد مغان کرده است، ادامه داد: از محل اعتبارات بانک جهانی تمامی کانال های داخل مزارع این شهرستان بتنی شده است.

۷

وی بر ضرورت تجهیز اراضی کشاورزی منطقه به سامانه آبیاری تحت فشار تاکید کرد و گفت: استفاده از رح های نوین آبیاری نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از زهدار شدن زمین و مصرف بی رویه آب و نیز افزایش بهره وری دارد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر یک هزار و ۶۰۰هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به روش آبیاری قطره ای ردیفی(تیپ) کشت می شود، افزود: دولت برای اجرای طرح آبیاری تیپ در مزارع، به ازای هر هکتار ۶۰میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند و استفاده از این شیوه آبیاری برای رونق صنعت کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب لازم و ضروری است.

۸

نجفیان گفت: در حال حاضر ۱۷هزار هکتار از زمین های مزروعی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به صورت ثقلی و سنتی و با راندمان پایین آبیاری می شود.

وی با بیان اینکه تکمیل و بهره برداری کامل از پروژه ملی پایاب خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های آبیاری تحت فشار کشور، سبب رشد و شکوفایی و ریشه کنی معضل بیکاری در این منطقه خواهد شد، گفت: هم اکنون یک هزار و ۶۰۰نفر در این طرح مشغول کار و تلاش هستند که حدود ۹۹درصد آنان را افراد بومی تشکیل می دهند.

وی همچنین از شروع مطالعه تدوین الگوی کشت مناسب از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد و گفت: در این طرح مهم به لحاظ محدود بودن منابع آبی و برداشت روز افزون از آب های زیر زمینی، الگوهای سازگار با شرایط اقلیم منطقه، پربازده و کم توقع به مصرف به آب معرفی و ترویج می شود.

۱۰

او نظام های بهره برداری از اراضی پایاب خداآفرین را مهم تر از اجرای طرح شبکه دانست و ادامه داد: با پیگیری استاندار اردبیل و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، به منظور تدوین نظام بهره برداری و اجرای هرچه بهتر آن و جلوگیری از تضییع حقوق افراد واجد شرایط، همایشی تحت عنوان “توسعه مغان” با حضور مقام های کشوری و استانی دارای تجربه در زمینه طرح توسعه به زودی در این منطقه برگزار خواهد شد.

او تدوین نظام های بهره برداری را بخشی از طرح توسعه ذکر کرد و ادامه داد: در این طرح که با مشارکت و همکاری تمامی دستگاه های دولتی اجرا می شود، سکونت گاه ها، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و کارخانجات وپروژه هایی که به رونق منطقه و افزایش درآمد مردم به ویژه عشایر و توسعه پایدار کمک می کند، گنجانده می شود.

وی اظهار کرد: ما از سال ها پیش مدیریت یکپارچه آب و خاک را در منطقه مغان شروع و در آن با کمک دستگاه های دولتی، سکونت گاه های عشایری، جاده ها، زیرساخت ها از جمله گاز، برق و واحدهای صنعتی را پیش بینی کرده ایم.

۱۷

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل با اذعان به اینکه آنچنان که باید مردم منطقه به خصوص عشایر زحمتکش و غیور را به عنوان صاحبان اصلی طرح پایاب خداآفرین، از مزایا و دستاوردهای بی نظیری که با بهره برداری از آن به همراه خواهد آورد در جریان امر قرار نداده ایم، اضافه کرد: در این راستا به زودی نشستی با ریش سفیدان و سران طوایف عشایر برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم نظرها و دیدگاه ها و خواسته های آنان را در طرح ها لحاظ کنیم.

او تاکید کرد: مشارکت و باور مردم سرمایه بزرگی است و بدون شک اگر مردم باور داشته باشند که دغدغه آنان دغدغه مسوولان نیز است در برنامه ها و طرح ها به صورت فعال همکاری و شرکت می کنند.

۱۶