- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

تولید گندم در کشت و صنعت مغان به میزان 15 سال قبل رسید

81233526-5816484

به گزارش مغانه، عباس کشاورز روز جمعه در حاشیه بازدید از شرکت تعاونی کشاورزی آبادگستر سبز آرتاویل در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون اراضی زراعی این شرکت تخریب ، سامانه آبیاری باغ ها و اراضی نامناسب و در زمینه مکانیزاسیون نیز وضعیت چندان مطلوب نیست و بهره وری نیز بشدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: باید به این بنگاه بزرگ اقتصادی کمک شود تا وضعیت خود را بهبود بخشیده و به چایگاه مهم گذشته خود در کشاورزی ایران دست یابد.

وی با اشاره به اهمیت منطقه مغان در کشاورزی ایران، تاکید کرد که انتظار از مغان یک انتظار ملی است و این منطقه باید نقش فعالی در کشور داشته وبه الگوی کشاورزی تبدیل شود.

وی گفت : متاسفانه وضعیت کشاورزی در مغان و اردبیل به وضعیت نگران کننده ای رسیده است و اکر توجهی به رفع مشکلات بویژه در زمینه بیماری های گیاهی نشود ممکن است بیماری ها در محصولات استراتژیک اپیدمی شود.

کشاورز بیان کرد: منطقه مغان باید به الگوی کشاورزی حفاظتی در کشور تبدیل شود .

او اظهار کرد: باید تناوب کشت در منطقه اصلاح شود ، کشت کلزا ، سویا و چغندر قند در کنار گندم و ذرت افزایش یافته و به یک وضعیت پایدار در کشت دست یابیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولید سیب زمینی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: وضعیت فعلی تولید این محصول در شان این منطقه مستعد نیست .

به گفته وی ، بهره وری تولید سیب زمینی در اردبیل باید 55 تن در هر هکتار و میزان کشت نیز می بایست حول و حوش 20 هزار هکتار باشد.

کشاورز همچنین از کاهش کشت چغندر قند و بذر چغندر در مغان و اردبیل انتقاد کردو گفت: تجارت چغندر قند تچارتی پرسود است و باید با شناخت بازار چغندر کشت و داشت این محصول در اردبیل به دوران گذشته بازگردد.

وی بیان کرد: در زمینه تولید بذر چغندر استان اردبیل دارای استعداد غنی بوده و می توان در این زمینه از سرمایه گذاری بخش خصوصی بویژه از تنوع خارجی ان بهره برد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در جریان سفر دور روزه به استان اردبیل از مزارع ، باغ ها و مجتمع های کشاورزی ونیز مراکز تحقیقاتی در پارس آباد و اردبیل بازیدکرد.

ایرنا

1 Comment (Open | Close)

1 Comment To "تولید گندم در کشت و صنعت مغان به میزان 15 سال قبل رسید"

#1 Comment By ARAZ OGLU On 2014/07/12 @ 8:34 ق.ظ

احیاناّ ایشان راهکاری هم ارائه دادند یا ….
فرمودند: “انتظار از مغان یک انتظار ملی است”
مگه در سالهای اخیر برای مغان چه طرحهایی انجام شده که انتظارها ملی شده?!!!