امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 28th, 2016 7:19 | کد خبر : 16333 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

توصیه های پلیس برای پیشگیری از سرقت خودرو

تحقیقات نشان می دهد که در نیمی از جرایم مالی، مالباختگان افرادی هستند که خودزمینه ی تحریک، ترغیب و یا تسهیل در ارتکاب جرم را برای مجرمان فراهم می آورند.

مغانه/ تحقیقات نشان می دهد که در نیمی از جرایم مالی، مالباختگان افرادی هستند که خودزمینه ی تحریک، ترغیب و یا تسهیل در ارتکاب جرم را برای مجرمان فراهم می آورند.

اگرچه آمارها حاکی از آن است که سرقت لوازم اتومبیل در مقایسه باسرقت خودرو اتومبیل به مراتب بیشتر رخ می دهد، لیکن ما در این مجال سعی نموده ایم تا به هردو مورد پرداخته و راه کارهای پیشگیرانه ای را در این زمینه به هموطنان عزیز ارائه نماییم.

چه خودروهایی در معرض سرقت قرار دارند؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا بهتر است سارقان خودرو را به دو دسته ی حرفه ای و غیرحرفه ای تقسیم کنیم:

سارقان غیرحرفه ای، با استفاده از فرصت به دست آمده وسایل نقلیه ای را که فاقد لوازم و تجهیزات ایمنی مناسب بوده و در مکان خلوت پارک باشند یا سوئیچ برروی آن ها باقی مانده باشد، به سرقت می برند. این گونه وسایل نقلیه معمولاً به منظور اوراق شدن و استفاده از قطعات و لوازم آنها و یا برای انجام اعمال مجرمانه، مورد سرقت قرار می گیرند. معمولاً درصد بالایی از این خودروهای مسروقه توسط پلیس کشف می شود.

سارقان حرفه ای خودرو، افرادی هستند که از مهارت و سرعت عمل بالایی برای راه اندازی و روشن نمودن وسایل نقلیه از قبیل قطع سیستم هشداردهنده، بازکردن درِ خودرو و قفل و زنجیر برخوردار هستند. این قبیل سارقان پس از مبادرت به سرقت با انجام جعل اسناد و مدارک اقدام به فروش خودرو می کنند. سارقان حرفه ای برای انجام سند نمره، ابتدا اتومبیلی تصادفی را خریداری کرده و اتومبیل هم مدل، هم رنگ و هم تیپ آن را سرقت می کنند. سپس با استفاده از جعل اسناد و مدارک خودروی تصادفی و تغییر ارکان خودروی سرقتی به اصطلاح سند نمره و نصب پلاک ساخت خودشان، آن را به فروش می رسانند. خودروهایی که توسط این سارقان مورد سرقت قرار می گیرند، معمولابه سختی کشف می شوند.

با تمام این اوصاف تردید نکنید که حتی حرفه ای ترین سارقان خودرو نیز به دنبال سرقت های کم دردسر هستند و بالا بودن امنیت خودروها و یا نصب لوازم ایمنی وبازدارنده بر روی آنها، تاحد زیادی باعث می شود تا از سرقت این نوع وسایل نقلیه چشم پوشی کنند. بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه توسط افراد جامعه را می توان اصلی ترین گام برای مبارزه با وقوع سرقت خودرو دانست.

واقعیت تلخ این است که بیشتر خودروهایی که به سرقت رفته اند، تولید کارخانجات داخلی می باشند. با این وجود نیروی انتظامی همواره در راستای رفع نواقص ایمنی خودروهای تولید داخل تلاش نموده است؛ به طوری که در این خصوص بارها جلساتی را با حضور صاحبان کارخانه های سازنده ی خودرو و سارقان حرفه ای برگزار نموده که در آن مجرمان شگردهای به کارگرفته شده در سرقت های ارتکابی را عنوان کرده اند . با این وجود این تلاش ها زمانی مفید خواهد بود که مالکان خودروها نیز توصیه هایپیشگیرانه ی پلیس را کاملاً جدی بگیرند.

استفاده ی سارقان از فرصت ها:

آشنایی شهروندان با فرصت های مختلفی که سارقان حرفه ای و غیرحرف های برای انجام عمل مجرمانه ی خود مترصد به دست آوردن آ نها هستند، نقش مهم و اساسی در کاهش این جرم دارد. توصیه های پیشگیرانه ی ما نیز در بیان این فرصت ها نهفته است. توصیه هایی که شاید بارها و بارها از زبان پلیس شنیده باشید و ما در اینجا فقط آنها را به شما یادآوری می کنیم:

* پارک خودرو در محیطهای خلوت و تاریک و یا در یک نقطه به مدت طولانی که زمینه را برای ارتکاب عمل مجرمانه از طریق بازکردن قفل ها، بریدن زنجیر، قطع دزدگیر و خنثی کردن سایر تجهیزات ایمنی فراهم می کند.

* انجام معامله با دلالان در مراکز غیر معتبر

* خرید خودرو به صورت وکالتی

* رها شدن خودرو با درِِ باز یا شیشه های پایین و بعضاً قرار داشتن سوئیچ بر روی آن

* بی توجهی مالکان خودروها نسبت به نصب لوازم و تجهیزات ایمنی و بازدارنده نظیر سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی، دزدگیر، قفل پدال و فرمان، محافظ کامپیوتر

* بی توجهی مالکان خودروها نسبت به قفل نمودن درِ خودرو و استفاده از تجهیزات بازدارنده در داخل پارکینگ منزل

* وجود اشیاء لوکس و اسناد و مدارک در داخل خودرو

* اعتماد بی جا در واگذاری سوئیچ به افراد ناشناس به عناوین مختلف مانند امتحان کردن، تشخیص نقص فنی، ساخت سوئیچ یدکی و نظایر آن

* سپردن خودرو به تعمیرکاران ناشناس و فاقد مجوز

* سپردن خودرو به افراد ناشناس برای خارج نمودن از پارکینگ یا بر طرف نمودن نقص فنی، به ویژه توسط خانم ها و افراد سالمند

* عدم استفاده از سیستم های دزدگیری که به راحتی قطع و خنثی می شوند.

* سپردن نصب دزدگیر به افراد متفرقه و ناشناس

* اعتماد بی جای افراد در قبول خوراکی ها و آشامیدنی های مسموم و آغشته به مواد بیهوشی و خواب آور

* اعتماد رانندگان به زنان سارق و همین طور تبهکارانی که از پوششهای خانوادگی استفاده می کنند.

* انتخاب مکان های خلوت و غیر ایمن برای توقف و استراحت

* طمع رانندگان برای دریافت کرایه های بیشتر و قبول پیشنهاد برای تردد در مسیرهای خلوت و دور افتاده

* ترک خودرو در حضور مسافر به بهانه های مختلف مانند خرید و…

* عدم توجه یا کم توجهی خریداران خودرو نسبت به انجام استعلام از کارشناسان

فرماندهی انتظامی شهرستان پارس آبادمغان

نظرات