امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 16th, 2015 3:39 | کد خبر : 12277 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تغییر فرمانداران و مدیران طبیعی است/ لایحه منطقه آزاد اردبیل پس از تعیین محدوده به مجلس می رود

استاندار اردبیل گفت: تغییر فرمانداران و مدیران یک پروسه تدریجی مستمر است که ما هر طور صلاح بدانیم در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنیم.

به گزارش مغانه، مجید خدابخش که بعد از هشت ماه به جمع خبرنگاران آمده بود در پاسخ به سئوالات آنها اظهار کرد: اگر بنده را یک سرمربی تیم ورزشی قبول کنید، مهره‌چینی مدیران را بلد هستم و تغییر را نیز یک امر طبیعی و بدیهی می‌دانم هر چند که بر ثبات مدیریتی اعتقاد دارم ولی این انتصاب‌ها وحی منزل نیست و ممکن است حکمی که صادر کردیم تغییر داده و نسبت به جابجایی افراد اقدام کنیم.

وی در مورد تغییر فرمانداران گفت: این تغییر تاکنون اتفاق افتاده و یک امر طبیعی است و بعد از این نیز اتفاق می‌افتد.

خدابخش در مورد تغییر فرماندار گرمی بیان کرد: تغییر فرماندار گرمی و نمین در دستور کار است و ممکن است ظرف هفته‌های آینده این تغییر انجام شود.

منطقه آزاد با محدوده مشخص به مجلس می‌رود

استاندار اردبیل در پاسخ به سئوالی در مورد آخرین وضعیت منطقه آزاد اردبیل عنوان کرد: آنهایی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند کاملا بر قانون تسلط ندارند چراکه تاکنون هفت منطقه آزاد شامل کیش، قشم، چابهار،‌ انزلی، ارس، ماکو، و اروند به تصویب رسیده که تصویب آنها به دو شکل بوده که گاه دولت محدوده آنها را معین و مشخص کرده تا به تصویب رسیده و در تعدادی از آنها نیز بعد از تصویب مجلس محدوده تعیین شده است.

خدابخش تصریح کرد: قرار بود طرح منطقه آزاد مستقل اردبیل بدون نقشه پیوست به مانند انزلی به کمیسیون اقتصادی مجلس برود که این کار انجام شد اما اخیراً رئیس این کمیسیون اعلام کرده که شورای نگهبان این مدل را قبول نمی‌کند و قرار شد هیئت دولت با تعیین محدوده لایحه را تقدیم مجلس کند.

رئیس شورای اداری استان ادامه داد: ما در قدم اول، شهرهای بیله‌سوار و پارس‌آباد را به مساحت ۱۵۰ هزار هکتار در نظر گرفتیم ولی باریکه‌ای را از مناطق گرمی، رضی، مشگین‌شهر و سرعین به آن افزودیم که ممکن است این محدوده رای بیاورد و یا رای مجلس را کسب نکند.

خدابخش گفت: ما اگر سرعین را به این محدوده اضافه کردیم به دلیل ورود میلیون‌ها گردشگر و وضعیت مناسب درآمدی در این منطقه است که قطعا می‌تواند عایدات آن نصیب منطقه آزاد در پارس‌آباد و بیله‌سوار نیز بشود.

استاندار اردبیل افزود: هر چند محدوده برخی از مناطق آزاد ۱۱ تا ۱۸ هزار هکتار است اما محدوده منطقه آزاد تجاری اردبیل ۲۳۰ هزار هکتار است که البته قرار نیست یکی، دو ساله فنس‌کشی انجام شود و بخواهیم محدوده را به صورت دقیق معین کنیم.

آن طرف تونل حیران به ما ربطی ندارد

استاندار اردبیل در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که گلایه‌های یک سرمایه‌گذار را در محدوده حیران مطرح کرد گفت: آن طرف تونل حیران به ما ربطی ندارد چراکه متعلق به استان گیلان است و ما تنها فعالیتمان در حوزه راهداری و استقرار پایگاه هلال‌احمر است که آن مسیر هم به خاطر محور مواصلاتی حیران به اردبیل باید باز نگه داشته شود.

در واگذاری اراضی به منطقه ویژه اقتصادی حق چرای ۲٫۵ میلیارد تومانی پرداخت کردیم

استاندار اردبیل در مورد ادعای روستاییان در واگذار نکردن زمین منابع طبیعی به سرمایه‌گذار در روستای تازه‌کند شریف‌آباد گفت: عده‌ای از روستاییان که مدت‌هاست از حق چرا استفاه می‌کنند مدعی تصرف زمین منابع طبیعی هستند در حالی که سند آن به نام دولت است و افراد نمی‌توانند حق مالکیت داشته باشند بلکه تنها دارای حق چرا هستند که باید در این زمینه سهم آنها پرداخت شود.

خدابخش عنوان کرد: ما در منطقه ویژه اقتصادی به ازای حق چرای روستاییان شرکت شاهد را به عنوان سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی مکلف کردیم تا ۲٫۵ میلیارد‌تومان پرداخت کند.

این مقام مسئول یادآور شد: قرار است به‌زودی شرکت سرمایه‌گذار دهکده انر‌ژی نیز با رفع مشکلات با روستائیان، تجهیزات و امکانات خود را انتقال داده و نسبت به آغاز فعالیت خود اقدام جدی انجام دهد.

استاندار اردبیل از سرمایه‌گذاران خواست تا در ایجاد زیرساخت‌های لازم در منطقه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری کردند مشارکت کنند که نمونه این مشارکت، سرمایه‌گذار پل معلق مشگین‌شهر است که هشت‌ درصد سود خالص این پل را وقف اهالی مشگین‌شهر کرد.

در حمایت از تیم مذاکرات هسته‌ای و مشارکت بالا در انتخابات نامگذاری امسال معنا دارد

استاندار اردبیل با بیان اینکه متناسب با وضعیت مذاکرات هسته‌ای و مشارکت بالای مردم در انتخابات انتخاب شعار سال یعنی «همدلی و همزبانی دولت و ملت معنادار است»، گفت: همه باید در تحقق این شعار کمک کنند و بنده از مدیران خواسته‌ام در تحقق این شعار هیچ مشکل و مانعی از سوی مردم وجود ندارد و این مدیران و فرمانداران هستند که باید در بین مردم حاضر شوند.

رئیس شورای اداری استان تصریح کرد: ما باید درد را تشخیص داده و به درمان آن فکر کنیم که در قدم اول باید مدیران در بین مردم حاضر شوند و در قدم دوم با درک مشکلات آنها و مطالباتشان در برطرف کردن این مشکلات سعی و اهتمام داشته باشند.

۱۱۵ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان کمک کرده‌ایم

استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش و پیگیری برای ایجاد رغبت و انگیزه در بین سرمایه‌گذاران برای حضور در استان اردبیل بیان کرد: ما با هزار خواهش و تمنا، سرمایه‌گذارانی که از استان رفته بودند را برگرداندیم تا به مانند پروژه پل معلق تکمیل سازه را شاهد باشیم.

خدابخش بازدید خیل مسافران و گردشگران از این پل را زمینه‌ساز تامین برخی از امکانات و زیرساخت‌ها اعلام کرد و افزود: مدیریت در اجرای این پروژه‌ به گونه‌ای بوده که در قدم اول پل معلق اجرا شده و در گام‌های بعدی قرار است بخشی از نواقصات و موانع برطرف شود.

وی با انتقاد از انباشت نیروهای مازاد در شهرداری‌های استان به ویژه نیروی مازاد ۲۰۰ نفری در شهرداری مشگین‌شهر گفت: ما در اکثر شهرداری‌ها با این معضل روبه‌رو هستیم به طوری که تامین هزینه‌های حقوق این افراد کار بسیار سختی است.

خدابخش با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۱۵ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان کمک کردیم گفت: نمونه آن کمک ۱۰ میلیارد تومانی به شهرداری پارس‌آباد و ۴۸ میلیارد تومانی به شهرداری اردبیل بوده و اما به این اندازه عمران شهری ترزیق این منابع چشم‌نواز نبوده است.

صدور حکم دادگاه به نفع فولاد مشگین‌شهر

استاندار اردبیل در مورد پروژه فولاد مشگین‌شهر و تاخیر و تعلل در سرمایه‌گذاری وعده داده شده گفت: در این پروژه که سرمایه‌گذار زمین را از روستاییان خریده بود با شکایت منابع طبیعی روبه‌رو شد که هم در مرحله اول و هم تجدید نظر دادگاه، حکم به نفع روستاییان و خرید قانونی سرمایه‌گذار فولاد مشگین‌شهر داد که به زودی قرار است با تامین زیرساخت برق و گاز، عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

هنوز در واگذاری راه‌آهن اردبیل به شرکت چینی اقدامی نشده است

استاندار اردبیل با بیان اینکه در واگذاری پروژه راه‌آهن اردبیل به فاینانس چینی هیچ اقدام عملی انجام نشده است، افزود: ما ۲۵ میلیارد دلار پول در چین داریم که قرار است در قبال آن فاینانس در اجرای پروژه‌ها انجام شود که با پیگیری وزارت راه و شهرسازی قرار بود بخشی از این فاینانس در اجرای پروژه‌های راه‌آهن به انجام برسد.

خدابخش ادامه داد: با وجود انتخاب پیمانکار و دو بار رفت و آمد این پیمانکار چینی به استان در اجرای راه‌آهن اردبیل هنوز کار خاصی انجام نشده است.

رئیس شورای اداری استان تصریح کرد: بنده در نشست اخیر هیئت دولت پیشنهاد کردم از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های راه‌آهن منابع در نظر بگیرند که این خواسته بنده مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت و حتی در سفر به خراسان شمالی این موضوع مطرح شد.

خدابخش در مورد واگذاری دسته دوم این پروژه از یک شرکت چینی به پیمانکار ایرانی گفت: این کار هنوز اتفاق نیفتاده و قرار است این پروژه از طرف شرکت چینی به پیمانکار فرعی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است واگذار شود که این کار انجام نشده است.

مراسم ۲۴ خرداد به دعوت دولتی‌ها نبوده است

استاندار اردبیل در مورد مراسم و همایش یاران روحانی در اردبیل گفت: این مراسم با هزینه دولت و دعوت دولتمردان نبوده بلکه ما نیز به این مراسم دعوت شده بودیم که معاون سیاسی وزیر کشور به مانند سایر مسئولان در این برنامه گزارشی از عملکرد دولت را ارائه کرد.

خدابخش در مورد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه و حذف احتمالی تعدادی از اغنیا در اردبیل گفت: این کار به صورت کشوری انجام شده ولی امیدواریم با قطع ۲۰ درصد یارانه‌بگیران بخشی از مشکلات برطرف شود.

پتروشیمی اردبیل مشکلات متعدد دارد

استاندار اردبیل در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی اردبیل گفت: این پروژه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ آغاز شده همچنان ادامه دارد و جای تامل اینجا است که چرا در دولت‌های گذشته که نفت ۱۰۰ دلار فروش داشت این پروژه اجرا نشده و بعد از هشت سال همچنان گره این پروژه باز نمی‌شود.

خدابخش بیان کرد: بنده بیش از صدها ساعت روی این پروژه وقت گذاشتم و با پیگیری که مدیرعامل پتروشیمی روزانه در دو نوبت از طریق تماس تلفنی انجام می‌دهد بنده در جریان روند کار بودم ولی اعلام می‌کنم که مشکلات و گیرهای این پروژه بسیار زیاد است و در حل این مشکلات و چاله‌های موجود ما با معضلات جدی روبه‌رو هستیم.

وی تامین ۵۶۰ میلیون دلار اعتبار این پروژه را از طریق کنسرسیوم بانکی بیان کرد و گفت: در این زمینه نیز هنوز برخی از موانع و مشکلات وجود دارد.

باید در اجرای پروژه‌ها مزیت‌ها تعریف شود

استاندار اردبیل در مورد حمایت از سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران بومی عنوان کرد: باید برای پروژه‌ها مزیت‌هایی را تعریف کنیم که نمونه آن راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی است.

خدابخش به بازدید هفتگی خود از واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: موانع توسعه در این استان بسیار زیاد و متعدد است و قطعا این موانع جز با تدبیری مناسب حل نخواهد شد.

وی پیگیری دستگاه‌های متولی به ویژه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و گردشگری را به عنوان دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی و مالکان فرایند یادآور شد و افزود: در مورد پروژه تالار شهر، این پروژه با ۳٫۵ میلیارد تومان اعتبار امسال به شرط تخصیص این منابع تکمیل خواهد شد و اگر امسال به مرحله افتتاح نرسد در نهایت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خدابخش در مورد پروژه ذوب‌آهن اردبیل نیز بیان کرد: در این پروژه بانک صادرات علیه سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذار علیه بانک شکایت کرده‌اند و این پروژه تعطیل شده و دود آن به چشم کارگران رفته است.

استاندار اردبیل در پایان سخنان خود از فعال بودن سد عمارت و آبگیری سد کوثر خبر داد و گفت: پروژه‌های حوزه آب و خاک ما با سرعت و توان بالا در حال اجرا است به طوری که ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مهار آب‌های مرزی در بیله‌سوار، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و همچنین گرمی در حال انجام است. (فارس)

اخبار مرتبط

نظرات

ذره بین

اقای استاندار : ترستون این بود مغان از دستتان بره؟ هزار سنگ اندازی کردین.میدونید اردبیل منطقه تجاری نمیشه فقط در مقابل مغان قد علم کنید هزار مانع تراشیدید. و این نماینده احمق ما هم ندونسته بازی معرکه شما شد و اختلاف عمیق بود عمیقتر هم شد با مغان و اردبیل کردین . میدونید که مغان هیچوقت با اردبیل با هم سازگار نخواهد شد ولی تو این وسط کار خودتونو کردین . و در این میان دولت تدبیر ما هم به خواب خرگوشی رفته و هیچ وقت نیم نگاهی به نقشه نخواهد کرد که تفاوتو ببینه ، چون دولت ماشاا… کار مهمی داره به نقشه چکار داره ، بلی فاصله فرودگاه پارساباد تا بیله سوار چهار ساعت فاصله است. و پارساباد هم ۲۳۰ کیلومتر با آذربایجان فاصله داره. اونی گفته صفر مرزیه حتما” تو دستش متر نداشته!!!

شاهین

با سلام خدمت ایرانیان عزیز. من سوالی دارم اگه در این صفحه جواب مرا بدید بسیار سپاسگزار خواهم بود آقا به دولت و دولت مردان اعتماد بکنیم میشه این. آیا راه حل دیگری میدونید

رضا

در طول این سی و هفت سال مسئولین نشان دادند که هرگز قابل اطمینان نیستند آنها قبل از نشستن بر مسند قدرت ابتدا از حقوق مردم و فقر زدایی و تحقق اهداف وبرنامه ها سخن گفتند اما وقتی بر مسند قدرت نشستند دیدیم که مردم را فراموش کردند. از این رو هیچ مسئولی در هیچ برهه ای از زمان نتوانسته صداقت خود را اثبات کند و همواره بعد از رسیدن بر مسند قدرت به راحتی از واقعیات طفره رفته و قول و قرار خود با مردم نگون بخت را فراموش کرده ،البته مامنکر این نیستیم که شاید موقعیت و شرایطش مهیا نشده باشد و در این نظام بر کرسی نشاندن سخن بدون داشتن لابی قدر و قدرتمند ابد الدهر غیر ممکن است اما باید توجه داشته باشیم که هر مسئولی در ایران خطوط قرمزی دارد و به راحتی نمیتواند حرف دلش را بزند و یا اگر هم بزند باید قید مسند و ریاست را بزند و این را به روشنی میداند و هیچ مسئولی راضی به منزوی شدن نمیشود لیکن اباتت است برای اینکه به مقصد خود برسد یعنی همان جایگاهی که آرزویش را دارد بالاجبار باید سخنانی را بر زبان براند که خوشایند مردم است و مو جب خوشنودی آنان میشود و بعد از تحقق اهداف و رسیدن بر میز ریاست نیز باید موجبات خوشنودی و رضایت بالا دستی خود را جلب نماید و از این رو این تنها مردم هستند که سرشان کلاه میرود و اعتماد کردن و دل بستن به هیچ مسئولی عاقلانه و بالغانه نیست وجان کلام اینکه همه ما به همین راحتی و به همین خوشمزگی سر کاریم
والسلام