امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 19th, 2013 9:54 | کد خبر : 2180 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

برای بهسازی شبکه آبیاری مغان دو هزار و 900میلیارد ریال نیاز است

  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: طبق مطالعات و برآوردهای انجام گرفته برای تکمیل و بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی مغان دو هزار و 900میلیارد ریال اعتبار نیاز است. بهروز محمدی، روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت بهره برداری و نگهداری شبکه مغان افزود: تکمیل و بهسازی شبکه مغان، […]

 1_2681

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: طبق مطالعات و برآوردهای انجام گرفته برای تکمیل و بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی مغان دو هزار و 900میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بهروز محمدی، روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت بهره برداری و نگهداری شبکه مغان افزود: تکمیل و بهسازی شبکه مغان، نیازمند اجرای هشت پروژه شامل ترمیم و پوشش کانال اصلی، ساماندهی دریاچه شرکت، ترمیم تاسیسات ایستگاههای پمپاز، ترمیم و پوشش کانال های درجه دوم، ترمیم و پوشش کانال A  و کانال A برگشتی و زهکشی اصلی شبکه است.

 به گفته وی، به منظور بهبود وضعیت شبکه آبیاری و زهکشی مغان ایجاد ردیف بنام تکمیل و بهسازی شبکه مغان در دستور کار شرکت آب منطقه ای اردبیل قرار داد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در سال 1353، بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی مغان قبل از اتمام کامل طرح صورت گرفته است به طوریکه بالغ بر 140 کیلومتر از کانال اصلی بصورت خاکی و بدون پوشش بتنی اجرا شده که این موضوع علاوه بر خروج آب قابل ملاحظه از کشور بواسطه نشت از بدنه کانال اصلی موجبات زهدار شدن اراضی مرغوب منطقه و تحمیل هزینه های گزاف تعمیرات و نگهداری بر شبکه و شرکت می شود.

وی بیان کرد: این کار علاوه بر موارد فوق بهره بر برداری بیش از 40 سال از شبکه موجبات استهلاک سایر اجزا شبکه از جمله انحراف میل و مغان، ایستگاههای پمپاژ، کانال های درجه 2، ابنیه های هیدرولیکی نیز شده است بطوریکه در صورت تداوم این روند شبکه از حیز انتفاع ساقط و به تبع آن معضلات عدیده اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در منطقه می تواند بروز کند.

محمدی تصریح کرد: در جهت تامین آب مطمئن 92 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز مغان و نیز تامین آب شرب شهرهای اصلاندوز، پارس آباد، بیله سوار، گرمی، جعفرآباد و روستاهای اطراف مطالعات تکمیل و بهسازی شبکه مغان انجام گرفته است و اولویت های عملیات اجرایی طرح و برآورد اعتبارات لازم صورت گرفته است که پیگیری مکرر در جدول شماره 20 قانون بودجه سال 1392 نیز طرح مذکور قرار گرفته است.

و، اظهار داشت: در حال حاضر پیگیری های جدی از وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در جهت اخذ ماده 215 برای طرح مذکور در حال انجام است که با اخذ مجوز مذکور عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد و شبکه مغان حیات دوباره ای خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظرات