امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 22nd, 2016 6:03 | کد خبر : 19795 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

باز شدن گمرک اصلاندوز در حال پیگیری است/فرماندار را نمی‌توان یک روزه جابجا کرد

وزیر کشور گفت: موضوع بازگشایی گمرک اصلاندوز در منطقه مرزی ایران و آذربایجان در کارگروه مرزی در حال پیگیری است.

به گزارش مغانه آنلاین به نقل از ایلنا، رحمانی فضلی در نشست خبری امروز خود، تاکید کرد: مشکلات گمرک آذربایجان باید رسیدگی شود و همچنین باز شدن معابر جدید مرزی نیاز به موافقت دو کشور، تجهیزات، امکانات و مقررات دارد که در این زمینه گمرک اصلاندوز در کارگروه درحال پیگیری است.

او در پاسخ به سوالی پیرامون گمرک آذربایجان و تقاضای شهروندان از دولت ایران گفت: اصل بر این است که روابطمان را با کشورهای همسایه تقویت کنیم و معتقدم اگر این کار تاکنون انجام نشده کوتاهی داشته‌ایم. لذا ذخایر زیادی وجود دارد که شور و شوق زیادی برای ایجاد رابطه از سوی آذربایجان ایجاد می‌کنند.

گذرهای مرزی را برای سال آینده زیاد خواهیم کرد

وی ادامه داد: آسیب‌های امسال احصا شده و نهایتا با تدوین برنامه‌های جدیدی بعد از یک ماه کار سال آینده آغاز خواهد شد. ما گذرهای مرزی را برای سال آینده زیاد خواهیم کرد.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود آقای مطهری به جای اینکه در مشهد حضور داشته باشد؛ در مرزها حضور داشتند. رییس جمهور هم مطلبی را منتشر کردند و در بحث لغو سخنرانی مطهری از نفوذ سخن گفته‌اند؟ گفت: ما در مهران هیچ مشکل آب و تغذیه نداشتیم اما اینکه ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیرمجاز آمدند معلوم است که تجمع می‌شود. اینکه رییس جمهور از نفوذ سخن گفته‌اند نیز مربوط به دستگاه اطلاعاتی است و ایشان تخمین زده این نوع اقدامات شواهدی از نفود است و با قطعیت سخنی نگفته‌اند. بیان ایشان (رییس جمهور) باید توسط وزیر اطلاعات بررسی شود.

به عنوان وزیر کشور حق ورود به بحث تجمعات و سخنرانی‌ها را دارم

وی درباره لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و اینکه چرا بسیاری از سخنرانی‌ها بدون دلیل لغو شده است؟ گفت: بنده به عنوان وزیر کشور حق ورود به بحث تجمعات و سخنرانی‌ها را دارم. وزارت کشور و فرمانداری اگر مجوز می‌دهند به این معناست که در هر کدام از سخنرانی و راهپیمایی‌ها ۱۰۰ درصد امنیت تامین می‌شود. برای من اجرای قانون اصل است. شما در انتخابات دیدید تجمعات و سخنرانی‌های بسیار زیادی تشکیل شد و هیچکدام لغو نشدند. ما باید قدر وحدت در کشور را بدانیم.

وزیر کشور اضافه کرد: در مشهد یک طرف دادستان و طرف دیگر نائب رییس مجلس وجود دارد؛ از نظر بنده این سخنرانی اگر انجام می‌شد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. جمهوری اسلامی دولت مسلطی است و مردم ما مردم فهیمی هستند. اگر گزارشی به مقام مسئولی درباره تجمع احتمالی در ارتباط با یک سخنرانی دادند یا بطور مثال بی‌نظمی قرار باشد اتفاق بیفتد، قوانین این را می‌گوید که مسئولیت داخلی کشور با وزیر کشور است و در این شرایط به رییس شورای تامین باید ارجاع داده شود.

آیا دادستان مجاز است سخنرانی رییس مجلس یا رییس قوه قضاییه را بهم بزند؟

وی ادامه داد: اگر مثلا ۱۰ تا گزارش تجمع به دادستان بدهند، آیا دادستان مجاز است سخنرانی رییس مجلس یا رییس قوه قضاییه را بهم بزند؟ در موضوع سخنرانی آقای مطهری در مشهد، فرماندار و استاندار تماس گرفتند و روز قبلش هم آقای مطهری به من زنگ زد و گفت که با سخنرانی مخالفت شده است. همان لحظه به استاندار زنگ زدم و ایشان گفتند با آملی لاریحانی و دادستان کل و لاریجانی و دادستان مشهد صحبت کردم و لاریجانی‌ها و دادستانی گفتند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

تند کردن فضا برای فعالیت در کشور مناسب نیست

وی تصریح کرد: بنده به استاندار گفتم که به دادستان نامه بنویس و تمام مسئولیت این سخنرانی را قبول کن. در نهایت مکان سخنرانی را عوض کردند. با دادستان کل هم در این رابطه صحبت کردم و گفتند پیگیری می‌کنند اما درنهایت سخنرانی لغو شد و موضوع حل نشد. موضوعی که با ارجاع به شورای تامین و برنامه‌ریزی امکان برگزاری سخنرانی وجود داشت، چرا باید آنقدر حاشیه برایش ایجاد شود؟ در این مساله، گره سیاسی ایجاد شد و باید خویشتن‌داری کنیم. تند کردن فضا برای فعالیت در کشور مناسب نیست. در رابطه با لغو سخنرانی در مشهد باید در جلسه‌ای بنشینند و بررسی کنند. استنباط دادستان مشهد این بوده که بایدخودش جلوی بی‌نظمی احتمالی را بگیرد و باید بررسی شود که آیا این استنباط درست است یا نه. ما در استانه انتخابات هستیم و باید فضای آرامی برقرار باشد.

سخنرانی زیباکلام از نظر بنده نباید لغو می‌شد

وزیر کشور همچنین درباره لغو سخنرانی زیباکلام در قزوین گفت: با استاندار صحبت کردم و گفتم که باید شورای تامین استان تشکیل شود. دادستان هم در این جلسه حضور داشت، صورت جلسه‌ای فرستادند و همه اعضا با این سخنرانی موافقت کردند و قرار شد کنترل‌های بیرون از دانشگاه انجام شود. هرچند رییس دانشگاه طبق مقررات ۲۴ یا ۷۲ ساعت باید به استانداری اطلاع می‌داد اما در نهایت خود دانشگاه به زیباکلام گفته است که سخنرانی ایشان لغو شده که از نظر بنده نباید لغو می‌شد.

موضوع تجمعات و راهپیمایی‌ها و سخنرانی‌ها در حوزه وزارت کشور است

وزیر کشور تاکید کرد: موضوع تجمعات و راهپیمایی‌ها و سخنرانی‌ها در حوزه وزارت کشور است. بحث ولایت، وحدت و انسجام، امنیت و رشد و پیشرفت اقتصادی برای ما نقطه مشترک است و ما نباید این موارد را مورد هجمه در شرایط خاص قرار دهیم که خدای نکرده از این فضا نانی به تنور کسی نچسبد، چراکه این کارها پسندیده نیست.

ضمانت را من نباید بدهم؛ قوه قضاییه باید ضمانت دهد

هر جا مجوز می‌دهیم بابد آن برنامه اجرا شود

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری مبنی بر اینکه به در موضوع لغو سخنرانی مشهد به دادستانی گزارشی رسیده و برگزاری سخنرانی به مصلحت نیست، آیا این گزارش از سوی نهاد یا فرد خاصی بوده است؟ در شورای تامین نظر نماینده قوه قضاییه چه بوده است و چه ضمانتی وجود دارد که مشابه این ماجرا پیش نیاید؟ گفت: ضمانت را من که نباید بدهم؛ قوه قضاییه باید ضمانت دهد. در خراسان محل سخنرانی را پلمپ کرده بودند و هر اقدامی برای برگزاری سخنرانی انجام شد. ما هر جا مجوز می‌دهیم بابد آن برنامه اجرا شود، مگر دلایل متقنی وجود داشته باشد. اگر هم بعضی سخنرانان حساسیت دارند وقتی از قبل به آن ها باید تذکر داده شود؛ هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مدیرکل اطلاعات و نیروی انتظامی مشهد بروز مشکل امنیتی درحاشیه سخنرانی مطهری را تکذیب کردند

وی افزود: دادستان مشهد گفته است که گزارشی از دستگاه‌های امنیتی از وقوع درگیری و جرم و بی‌نظمی در حین سخنرانی به او رسیده است. من این موضوع را از وزارت اطلاعات پرسیدم و مدیرکل اطلاعات مشهد گفتند؛ من اعلام کرده‌ام که هیج مشکلی به وجود نخواهد آمد. از نیروی انتظامی استان هم سوال پرسیده شده و نیروی انتظامی استان هم گفته است که هیچ مشکل امنیتی در سخنرانی به وجود نخواهد آمد. انشالا بعد از این کنترل خواهد شد.

آمار لغو سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها برعهده وزارت کشور نیست

وزیر کشور در رابطه با آمار لغو سخنرانی‌ها گفت: عمدتا در دانشگاه‌ها سخنرانی‌ها لغو شده که به عهده وزارت کشور نیست.

مراحل ثبتی توسط نیروی انتظامی قابل استناد است

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی پیرامون نقل و انتقال خودرو بین سردفتران، ناجا و ثبت آن گفت: پیش از این توضیح دادم که اموال و دارایی‌های هر کسی می‌تواند ثبت شود و از لحاظ قوانین کار نیروی انتظامی قابل استناد است و اگر محل اختلافی در این زمینه باقی است در نهایت می‌تواند به قانون ارجاع شود و به صورت لایحه به مجلس برود اما اکنون اختلافی وجود ندارد.

رحمانی فضلی گفت: استفساریه‌ای در مجلس تنظیم شده که دولت استفساریه دهد اما ارائه لایحه از طریق دولت میسر نیست لذا دادن لایحه به دولت مربوط نمی‌شود.

شورای امنیت آمادگی پیاده‌روی شهادت امام رضا را دارد

او در رابطه با تدابیر و حفظ امنیت مراسم شهادت امام رضا در مشهد گفت: آنچه که برعهده وزارت کشور قرار دارد ایجاد امنیت است که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و شورای امنیت آمادگی لازم را دارد و در مسیر حرکت که عمدتا از نیشابور یا گلستان است به استانداران ابلاغ شده که در بحث تدارکات و خدمات رسانی آمادگی لازم را داشته باشند.

او بیان کرد: بیش از سه و نیم میلیون زائر در این ایام به مشهد مقدس می‌روند که مشکلی در این استان نخواهیم داشت و آنچه که در اختیار دولت است مانند بهداشت، درمان و ترافیک جاده‌ای انجام خواهد شد.

استاندار فارس علاقمند بود که سفیر شود

در ادامه این جلسه وزیر کشور با اشاره به لغو سخنرانی یک استاد دانشگاه در قزوین و اتفاقات مشابه آن در استان‌ فارس و مشهد گفت: برای تعویض استاندار فارس دلایل زیادی وجود داشت ازجمله اینکه ایشان علاقمند بودند که سفیر شوند که ما استقبال کردیم اما استاندار فارس تعویض نشد و در رابطه با فرماندار مشهد نیز حکم جابجایی ایشان از ۱۸ / ۸ ابلاغ شده بود.

فرماندار را نمی‌توان یک روزه جابجا کرد

وزیر کشور تصریح کرد: اینکه بیان می‌شود در روز تعطیل و بدون اطلاع فرماندار را جابجا کریم نادرست است لذا روند جابجایی فرماندار یک ماه طول می‌کشد و نمی‌توان یک روزه این کار را انجام داد و در صورت چنین تصمیمی هم عاقلانه است که یک سرپرست انتخاب شود.

او در پاسخ به اینکه آیا این اتفاقات مربوط به این می‌شود که فرمانداران یا استانداران دولت موضع خود را از دولت پیشین حفظ کرده‌اند، گفت:‌ این مساله ربطی به بحث ذکر شده ندارد اما فرمانداران موضع متفاوت دارند که این بحث مدیریتی است و ممکن است بنا به شرایط متفاوت تصمیم متفاوت بگیرند.

رحمانی فضلی اهل تهدید نیست

او همچنین با اشاره به اینکه درباره انتخابات گفته می‌شد نمی‌توان انتخاب خوبی برگزار کرد، گفت: رحمانی فضلی اهل تهدید نیست و هرکس مرا تهدید کند اگر در مسیر عدالت باشیم جدی‌تر خواهیم بود.

پدید شاندیز از آغاز دارای انحراف بود؛ سوال اینجاست که چرا رسیدگی و پیگیری نشد

وزیر کشور در رابطه با بحث پدیده شاندیز و تعیین تکلیف آن گفت: باید حوصله کنید لذا به دوستانی پیگیر این مساله هستند و کار را جلو می‌برند؛ ظلم می‌شود. پدید شاندیز از بدو آغاز دارای انحراف بوده و در زمینه رعایت اصول، تملک ساخت و ساز، فروش سهام تخلف داشته است و سوال اینجاست که چرا رسیدگی و پیگیری نشد و حتی مسئولان وقت آن را افتتاح کردند و تبلیغات فراوان غیرقانونی انجام گرفت و جلوگیری از آن نشد.

دادستان مشهد معتقد بود باید پدیده شاندیز قلع و قمع شود

وزیر کشور با بیان اینکه مردم هیچ تقصیری ندارند و می‌گویند با تبلیغات صدا و سیما تشویق به خرید سهام شده‌اند، گفت: استانداری به مسئولان پدیده شاندیز فرصت داد که اشکالات موجود را رفع کنند و کار خود را ادامه دهند اما هیچ توجهی نکردند و دادستان مشهد معتقد بود که باید پدیده شاندیز قلع و قمع شود.

در برگزاری کنسرت‌ها؛ قم عرف خاص خود را دارد اما با رعایت قانون مشکلی بوجود نمی‌آید

رحمانی فضلی افزود: البته باید شرایط منطقه را برای برگزاری کنسرت در نظر گرفت و شهرستان قم عرف خاص خود را دارد اما در کل با رعایت قوانین هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

او در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال ۹۶ و ایراداتی که شورای نگهبان به تعرفه‌ها گرفته است، گفت: با توجه به اینکه نظارت شورای نگهبان در همه مراحل است، بخشی از آن به تعرفه‌ها مربوط می‌شود که ایراداتی در این زمینه گرفته شده که دوستان پیگیر رفع این ایرادات هستند.

برگزاری انتخابات الکترونیک شوراها در چند شهر بزرگ شدنی‌ است

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه به برگزاری انتخابات الکترونیکی تمایل داریم، گفت: در انتخابات شوراها در چند شهر بزرگ امکان برگزاری آن وجود دارد و امیدواریم در این مرحله با شورای نگهبان به توافق برسیم و در غیر اینصورت اگر به توافق نرسیم نظر شورای نگهبان برای ما مطاع است.

معاون سیاسی وزارت کشور بعد از اتمام کار ستاد اربعین معرفی می‌شود

وزیر کشور با اشاره به بحث معرفی معاون سیاسی وزارت کشور گفت:‌با توجه به اینکه معاون سیاسی مسئولیتی داشته و در بحث ستاد اربعین فعال بوده بعد از اتمام کار این ستاد معاون سیاسی معرفی می‌شود.

 

اخبار مرتبط

نظرات