- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

ایران کشور دوست و برادر ما است

فرهاد فولادی/مغانه آنلاین-جمعه۳۰-۸-۱۳۹۹

علی اف در پیامی به مردم این کشور به  مناسبت آزادسازی شهر ” آقدام ” جمهوری آذربایجان  از اشغال نیروهای ارمنی که از طریق شبکه های تلویزیونی این کشور به طور زنده پخش شد، اظهار داشت : از طریق خاک ایران نتوانستند سلاح  به ارمنستان منتقل کنند چرا که ایران کشور دوست و برادر ما است .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این  که ایران  حریم هوایی خود را برای انتقال سلاح به ارمنستان بسته است ، افزود: ایران  درخواست ما در این زمینه را در نظر گرفت و نخواست که با این سلاح  ها شهروندان جمهوری آذربایجان کشته شوند .

وی با تاکید بر این که ارمنستان در میان کشورهای همسایه در انزوا بسر می برد ، گفت : گرجستان نیز موضع مشابه را اتخاذ کرده و حریم  هوایی خود را بسته است .

علی اف در بخشی از سخنان خود در باره شرایط عادی سازی روابط جمهوری آذربایجان با ارمنستان گفت : اگر نیروهای با عقل سلیم در ارمنستان به قدرت برسند آماده برقراری روابط عادی با انها هستیم .

علی اف در ادامه سخنان خود تلاش های جمهوری آذربایجان در راستای اجرای پروژه های اقتصادی مهم در منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت : همه این تلاش ها به گسترش همکاری های منطقه ای تحرک بخشید .

به گفته  رییس جمهوری آذربایجان همه پروژه های اقتصادی با مشارکت این کشور از جمله پروژه های انرژی ، حمل و نقل و بشردوستانه به گسرتش همکاری های منطقه ای کمک کرده است .

علی اف افزود: ما حتی یک قدم اشتباه هم نگذاشتیم تا مشکلی برای همسایگان ایجاد کند و بنا بر این روابط خوب با کشورهای همسایه داریم  و این همکاری می تواند برای بسیاری الگو باشد .

وی با انتقاد از سیاست ارمنستان گفت: آنها سرزمینهای جمهوری آذربایجان را اشغال کرده ، ادعای ارضی علیه ترکیه دارند و اکنون هم از  روسیه ابراز نارضایتی می کنند .

نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان امروز ( جمعه ) در قالب توافق سه جانبه روسای جمهوری این کشور ، روسیه و  نخست وزیر ارمنستان  که ۹ نوامبر ( ۱۹ آبان ماه ) به امضا رسید، وارد شهر  ” آقدام ” در قره باغ شدند .

شهرستان آقدام که در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی نیروهای ارمنستان اشغال شده  بود ، بر اساس این توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به جمهوری آذربایجان پس داده شد .

بر اساس توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان ، دو  شهرستان باقی مانده  ” کلبجر ” و ” لاچین ” در قره باغ  نیز تا  ۱۱ آذرماه  به جمهوری آذربایجان پس داده می شود .