- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - https://moghanehonline.ir -

امکان تردد شهروندان آذری از پایانه مرزی بیله سوار فراهم شد

خبرگزاری آذری آپا به نقل از معاون گمرک بیله سوار جمهوری آذربایجان از فراهم شدن امکان عبور شهروندان این کشور از این پایانه مرزی خبر داد.

علی حسن اف مدیر بخش سیاسی و اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان نیز در اظهار نظر پیرامون بسته شدن مرز بیله سوار گفت: در حال حاضر مساله خاصی بین باکو و تهران وجود ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آینس پرس، این مقام جمهوری آذربایجان در مصاحبه با سایت پوبلیکا آذ گفته است که بین ایران و جمهوری آذربایجان در ارتباط با مسایل بین المللی، منطقه ای و دوجانبه مشکل خاصی وجود ندارد.
وی همچنین گفته است که سوء تفاهمات ایجاد شده در ارتباط با گذرگاههای مرزی قابل حل است و ارگانهای مربوطه بطور قطع در رابطه با مسایل بوجود آمده در وضعیت مرزی ایران و جمهوری آذربایجان توضیح خواهند داد.

یک منبع آگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز با اشاره به گشایش مجدد گذرگاه مرزی پلدشت – شاه تختی در پی ملاقات مسوولان مرزبانی دو کشور به خبرنگار ایرنا گفت : مذاکرات برای رفع حل مشکل پایانه های مرزی بیله سوار و جلفا نیز ادامه دارد.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رعایت حال آن دسته از مسافران آذری که به علت اتمام مدت اقامتشان در ایران ناگزیر به بازگشت به میهن شان بوده اند ، تسهیلات لازم را برای خروج از پایانه مرزی بیله سوار به آنها داده است.

گفتنی است در پی اقدام یک جانبه جمهوری آذربایجان در بستن مرز پلدشت – شاه تختی به بهانه تیراندازی مشکوک در آن منطقه و پس از آنکه تلاش طرف ایرانی برای حل و فصل مشکل بی نتیجه باقی ماند ، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز در قبال اقدام غیرمتعارف جمهوری آذربایجان و پس از هشدار لازم مبنی بر اقدام متقابل، به عنوان اقدامی بازدارنده و حمایت از حقوق شهروندان ایرانی از عصر پنجشنبه هفته قبل، مرزهای بیله سوار و جلفا را مسدود اعلام کرد تا از تکرار چنین اقدام هایی در آینده جلوگیری شود.